Nye regler: Vil ha fysiske knapper i nye biler
Touchskjermer er blitt dominerende i nye biler. Nå tar EU grep for å få fysiske knapper tilbake i kabinen.
Du skal lete lenge etter en ny bil som ikke har en stor skjerm montert i midtkonsollen, som fungerer som bilens "hjerne". Her finner du alt fra kart temperaturkontroll, til musikk og underholdning.
I en undersøkelse gjennomført for Trygg Trafikk i 2023 mente 1 av 3 at berøringsskjermer i bil gjør dem mer uoppmerksomme i trafikken.
Mens skjermene blir mer og mer dominerende, forsvinner samtidig de fysiske knappene fra kabinen. Nå vil EU snu på utviklingen, og innfører nye regler som trer i kraft fra 1. januar 2026.
Nye regler fra 2026
Euro NCAP er EUs trafikksikkerhetssamarbeid som tester og bedømmer bilers trygghet. Nye bilmodeller kan få vurderinger fra null til fem stjerner.
Og fra 1. januar 2026, må bilene ha fysiske knapper for å operere enkelte kritiske funksjoner for å få full pott i Euro NCAPs vurdering.
Det er spesifikt fem funksjoner som må ha dedikerte, fysiske knapper lett tilgengelig for å få høyest mulig vurdering: Blinklys, vindusvisker, horn, varselblink, og nødanrop.
Vurderingen består også av knappenes plassering, tydelighet og brukervennlighet.
– Det er viktig at funksjoner som blinklys og vindusviskere er lett tilgjengelig for deg som fører, og at du ikke må flytte fokus fra hovedoppgaven din, som er å føre bilen, sier Jan Fleinsjø.
– Tryggere å ha fysiske knapper
Jan Fleinsjø er bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige. Han er glad for de nye reglene.
– Jeg tror det er tryggere å ha fysiske knapper, og jeg er ikke alene om å oppleve at det føles tryggere å ha det tilgengelig ved rattet, sier Fleinsjø.
Fleinsjø han har selv kjørt en bil hvor vindusviskeren ikke er tilgjengelig ved rattet, hvor man må inn i menysystemet på midtkonsollen for å skru på funksjonen.
– Møter du et kjøretøy som spruter opp masse vann på ruten din, er ubehagelig å vente noen sekunder til regnsensoren slår inn, eller at du må gå inn på skjermen for å sette det i gang. Jeg er glad i hendelen selv, forteller Fleinsjø.
Bilmodeller kan få fra null til fem stjerner i Euro NCAPs vurdering, og det er ikke ulovlig å selge biler med lav vurdering. Likevel tror Fleinsjø de nye reglene vil føre til endringer hos bilprodusentene.
– Jeg tror det er viktig for produsentene å score høyt i NCAP-vurderingen. Jeg håper produsentene tar det til seg når reglene slår inn, sier bileksperten.

