Slik får bilbatteriet nye krefter
Med tiden mister bilbatteriet piffen. Hva kan du gjøre for at det skal holde på spenningen?
Spørsmålet går til Jan Fleinsjø, rådgiver i Gjensidige og tidligere bilmekaniker. Han starter med en presisering:
– Med dagens bilpark snakker vi ikke om bilbatteriet i bestemt form, men i flertall. Biler med forbrenningsmotor har det velkjente 12-voltbatteriet under panseret, mens elbiler har to batterier: høyspentbatteriet og en miniutgave av «fossilbilens» 12-voltbatteri. Det aktiverer (starter) bilen og leverer strøm til funksjoner som dørlås, lys, elektronisk håndbrekk og kommunikasjon med bilens app, forklarer Fleinsjø.
Svekkes med alderen og i kaldt vær
Batteriene har det til felles at de mister kapasitet – både på lang og kort sikt.
– Alle batterier svekkes over tid. Et batteri i en fossilbil bør skiftes ut etter maks 5–6 år. Det samme gjelder 12-voltbatteriet i elbiler, mens høyspentbatteriene i disse bilene har vist seg å ha lang levetid – jevnt over mellom 80 og 90 prosent av opprinnelig kapasitet selv etter mange år, sier Fleinsjø.
På kort sikt er det spesielt kulde som reduserer kapasiteten. Ved rundt ti minusgrader mister et 12-voltbatteri rundt halvparten av effekten, opplyser Fleinsjø. Og som alle elbileiere vet, påvirker kulden også høyspentbatteriet.
Slik pleier du batterihelsen i en bensin- eller dieselbil
Før kulden kommer for alvor, er det smart å forberede bilen på vintersesongen. Det inkluderer en sjekk av batteriet – enten på et verksted, eller du kan gjøre det selv med et testapparat du får kjøpt hos forhandlere av bilrekvisita. Det gir svar på om batteriet tåler en ny vinter.
Fossilbiler har en dynamo som lader batteriet under kjøring, gitt at turen er på cirka 20 minutter eller mer. Men hvis bilen står lenge parkert eller brukes mest til småkjøring, kan du snart oppleve at startmotoren går tregt. Da er vedlikeholdslading et forbyggende tiltak. Verkstedet kan gi batteriet en ekstra «boost» i forbindelse med for eksempel hjulskift eller service.
– Men også dette kan du gjøre selv. En vedlikeholdslader koster fra 300–400 kroner og oppover. Den kobles til batteriet og en vanlig stikkontakt, og så er det bare å la bilen stå noen timer – avhengig av laderens kapasitet, sier Fleinsjø. Han anbefaler at du viser et bilde av batteriet ditt i butikken, slik at du får riktig lader.
Et gammelt batteri kan streike selv om det får «påfyll». Batteriet kan være så svekket at det ikke klarer å holde på energien det blir tilført. Risikoen øker i kaldt vær, og dieselbiler er mest utsatte.
Slik pleier du batterihelsen i en elbil
12-voltbatteriet i elbilen er altså mye mindre enn i fossilbilen – både når det gjelder fysisk størrelse og kapasitet. Det krever atskillig mindre energi å aktivere en elmotor enn å starte en forbrenningsmotor.
Til gjengjeld skal batteriet gi strøm til svært mange funksjoner.
– I eldre biler er det bare klokken i dashbordet som tapper strøm fra batteriet. I en moderne bil, og spesielt i elbiler, er det flere strømtyver, konstaterer Fleinsjø.
Noen elbiler oppgir status for 12-voltbatteriet i appen, mens andre ikke gir noe forhåndsvarsel før batteriet er flatt. Da merker du det først når dørene ikke lar seg åpne. Flatt batteri er en av de vanligste årsakene til at folk trenger veihjelp. Det gjelder både el- og fossilbiller, opplyser Fleinsjø.
Vedlikholdslading av elbil
12-voltsbatteriet blir ladet automatisk. Noen modeller lader mens du kjører, andre når hovedbatteriet lader – og noen i begge situasjonene. Spør forhandleren om hvordan bilen din fungerer, anbefaler Fleinsjø. Da har du et utgangspunkt for å vurdere vedlikeholdslading.
– Det går helt fint å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet. Det sitter ofte litt gjemt, men du finner det under panseret. Fremgangsmåten er den samme som for det store batteriet i fossilbilene. Men ladetiden er betraktelig kortere – fra 20 minutter til et par timer, sier eksperten. Han legger til at rådet om å regelmessig kjøre turer på minst 20 minutter, også gjelder for elbileiere.
Smart lading av høyspentbatteriet
Vil du bidra til at hovedbatteriet beholder mest mulig av kapasiteten, gir Fleinsjø følgende råd:
- Ikke lad bilen til 100 prosent. Tommelfingerregelen er at batterier trives best på 20–80 prosent av maks. Mange produsenter gir råd om at modellene deres bør lades til 80–90 prosent i det daglige og 100 prosent de gangene du trenger den ekstra rekkevidden. Andre har lagt inn en buffer i systemet slik at du alltid skal kunne lade til 100. Spør bilforhandleren om hva som gjelder for din bil.
- Ikke la bilen stå lenge med tomt eller fullt batteri. 50–60 prosent er tommelfingerregelen ved langtidsparkering. Også på dette punktet kan det være forskjell på merker og modeller. Spør forhandleren.
Du har kanskje hørt at utstrakt bruk av hurtig- og lynlading er skadelig for batteriet? Fleinsjø refererer til Elbilforeningen, som viser til studier med ulike konklusjoner. Uansett er bileiere som ikke kan lade hjemme avhengige av ladestasjoner, påpeker han.
– Det viktigste er at folk bruker elbilen og ikke bekymrer seg for om den eventuelt mister noen ekstra prosent rekkevidde over tid.

