Gir falsk trygghet på glatta
Adaptiv cruisekontroll er et smart hjelpemiddel, men det forstår ikke at veien er glatt.
Når vinteren kommer med glatte veier, er det mange bilister som setter pris på moderne førerstøttesystemer som cruisekontroll. Men det er viktig å være klar over at systemet har begrensinger på krevende føre.
– Cruisekontroll er en automatisk fartsholder. Adaptiv cruisekontroll betyr at bilen også tilpasser farten til kjøretøyet foran. Dette skjer ut fra informasjon fra sensorer om trafikkbildet, men ikke om friksjon mot underlaget, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.
Systemet vet altså ikke at veien er såpeglatt. Det kan føre til at bilen holder en fart og avstand som ikke er trygg. I verste fall kan det ende med kollisjon. Påkjørsel bakfra er en gjenganger hos forsikringsselskapene, som registrerte 46 000 slike skader i 2024, flest i vintermånedene.
Mister veigrepet med cruisekontroll
Fleinsjø har selv erfart at cruisekontroll kan være ubehagelig på vinterføre.
– Jeg merker ofte at bilen mister kontakten med underlaget. Det skjer særlig i svinger, der hastigheten kan bli høyere enn det jeg ville valgt hvis jeg bestemte farten selv, forklarer han.
Den adaptive cruisekontrollen blir også lett lurt på glatt underlag. En fartstilpasning som ville vært uproblematisk på tørt føre, kan plutselig bli farlig når avstanden mellom bilene er for kort.
– Du kan gripe inn og overstyre systemet manuelt, men da kan nedbremsingen fort bli litt brå. Det kan føre til at bilen mister veigrepet et øyeblikk. Selv om du får hjelp av sikkerhetssystemer, som antiskrens, er følelsen veldig ubehagelig, sier Fleinsjø.
Øk avstanden i cruisekontrollen eller skru den av
Som bileier bør du sette deg inn i førerassistentsystemene. Hvordan fungerer for eksempel den adaptive cruisekontrollen i akkurat din bil? Sannsynligvis kan du regulere avstanden til bilen foran på en av spakene ved rattet. I så fall bør du sette den på maks om vinteren – eller rett og slett skru den av, ifølge Fleinsjø.
Han understreker at førerstøttesystemer er til hjelp, men ikke erstatter godt skjønn og erfaring bak rattet. Det er lett å bli for komfortabel med teknologien.
– Med cruisekontrollen på, risikerer du å miste litt av konsentrasjonen. Personlig skrur jeg av både cruisekontroll og énpedal-funksjonen når det er glatt . Da har jeg selv kontroll over både fart og bremsing – og så er jeg selvsagt glad for at andre hjelpemidler, som antiskrens og ABS-bremser, hjelper meg hvis noe likevel skulle skje, sier Fleinsjø.
Råd til trygg kjøring på vinterføre
- Tilpass farten til føret og lysforholdene. Vær spesielt oppmerksom før og på vei ut av kryss, rundkjøringer og fotgjengeroverganger.
- Husk at bremselengden øker på glatt føre – og at det fort blir mange ekstra meter hvis bilen har dårlige dekk og/eller er tung.
- Hold god avstand til andre trafikanter. Bruk gjerne den gamle regelen om å telle til 1003. På glatta kan du med fordel telle til 1005 for å danne deg et bilde av avstanden til kjøretøyet foran.
- Se til at bilen har gode vinterdekk med riktig lufttrykk. Husk at minimumskravet til mønsterdybde er akkurat det – et minimum.
- Ikke stol blindt på teknologien. Den opphever ikke de fysiske lovene, og fratar deg ikke ansvaret du har som bilfører.

