Vedlikehold av båt ved spyling på land.

Er det trygt å fjerne rur med saltsyre?

Saltsyre er effektivt mot rur og groe. Hvordan reagerer syren med plast og metall? Og hvordan beskytter du deg selv mot etseskader?

Petter Wahlstrøm i Marineservice
Petter Wahlstrøm

Rur er små krepsdyr med hvite, harde skall av kalk som sitter på steiner og andre flater – som for eksempel båten din. Der fester de seg ved hjelp av et naturlig lim som kan konkurrere med all verdens syntetiske tokomponent-produkter.

Men ruren må bort. Ellers vil du oppleve at farten går ned og drivstoffutgiftene opp. Rur kan også skade gummibelger og blokkere inntak, opplyser salgsmedarbeider Petter Wahlstrøm i Marineservice.

– Fjern rur og groe så fort som mulig etter at båten er tatt opp. Det vil spare deg for mange arbeidstimer og mye frustrasjon til våren, er rådet fra Wahlstrøm. Han forteller at båteiere i indre Oslofjord har fått en ny utfordring: kamskjell som sitter enda bedre fast på båten enn vanlig rur.

Petter Wahlstrøm i Marineservice
Petter Wahlstrøm

Saltsyre løser opp rur

Saltsyre er effektivt mot fastgrodd rur. Et søk på nettet viser at produkter, bruksområder og fremgangsmåter – og risikoen for skader – er et tema blant båtfolket.

– Når man vet hva man gjør og tar forholdsregler, går det som regel bra, sier han og gir følgende bruksanvisning: Påfør syren med pensel. La den virke i noen få minutter før du skyller med rikelige mengder vann. Gjenta prosessen hvis du ikke oppnår ønsket resultat. Hjelp gjerne til med en bakelittskrape.

Hos Marineservice tar de imidlertid ingen sjanser. De vil ikke risikere at syren fører til misfarging eller andre skader på kundenes båter.

– Derfor bruker vi saltsyre kun på braketter for påhengsmotorer og andre deler av metall, opplyser Wahlstrøm.

Sterk syre kan skade gelcoat

Alexander H. Sandtorv ved Universitetet i Oslo
Alexander H. Sandtorv

Det er grunn til å være tilbakeholden med de sterkeste sakene på gelcoat, mener Alexander H. Sandtorv, førsteamanuensis i kjemi ved Universitetet i Oslo. Han forteller at saltsyre fås i konsentrasjoner mellom 10 og 35 prosent.

– I svært konsentrert og aktiv form kan nok syren lage riper eller misfarge gelcoat. På den annen side snakker vi om en del av båten som ikke er synlig når den ligger i sjøen. Og skroget skal uansett få nytt bunnstoff før neste sesong. Her blir det opp til hver enkelt å veie risikoen ved bruk av saltsyre opp mot fordelene, mener Sandtorv. Han understreker at han uttaler seg som kjemiker og ikke som båtentusiast.

Alexander H. Sandtorv ved Universitetet i Oslo
Alexander H. Sandtorv

Plast som tåler saltsyre

Hva med plastmaterialer og saltsyre? Her vil en eventuell reaksjon avhenge av plastmaterialet, styrken på syren og hvor lenge de er i kontakt med hverandre.

– Noen plastvarianter tåler syre godt. Det gjelder for eksempel hypalon og PVC. Det bør med andre ord være trygt å bruke saltsyre for å fjerne rur på pongtonger som er laget av disse materialene, sier Sandtorv.

Andre plastvarianter tåler saltsyre dårlig, spesielt løsninger over 30 prosent. Det gjelder blant annet Nylon 6, PTB og PET.

Aluminium tåler saltsyre

Båten har mange deler av metall. En rekke metaller reagerer med saltsyre, så her må du ta hensyn til både metallet, styrken på saltsyreløsningen og eksponeringstiden, forteller Sandtorv.

– Uedle metaller blir brutt ned og vil til slutt gå i oppløsning ved kontakt med saltsyre. Aluminium er et uedelt metall, men det har en tynn overflate av aluminiumoksid. Dette belegget beskytter mot oksygen og fuktighet og gjør metallet slitesterkt, forklarer han.

Over tid vil saltsyre likevel spise opp det beskyttende laget. Det er verdt å ha i bakhodet hvis båten står på en henger mens du fjerner rur.

– Det er smart å skylle bort søl underveis i arbeidet, men du må nok regne med at hengeren får noen flekker over tid, sier førsteamanuensisen.

Rustfritt stål er en legering av jern, krom, nikkel og molybden. Overflaten er dekket av et tett sjikt som gjør dette stålet mer motstandsdyktig mot rust og syre enn vanlig stål. Det kan likevel ta skade av saltsyre, advarer Sandtorv.

– Messing er en annen vanlig legering. Den består av både kobber og sink, og er i de fleste tilfeller motstandsdyktig mot saltsyre, sier han.

Beskytt hud, øyne og slimhinner

Konsentrert saltsyre er spesielt farlig for slimhinner, øyne og luftveier. Det kan også etse og irritere hud. I laboratoriet på universitetet bruker Sandtorv labfrakk, hansker og vernebriller når han behandler sterke saltsyreløsninger. Produkter som inneholder mindre enn ti prosent saltsyre krever ikke like strenge forholdsregler, fremholder han.

Kjell Petter Wahlstrøm mener at det uansett er best å være føre var. Han peker på at risikoen for sprut og søl er større ved arbeid på en båt enn under kontrollerte forhold på et laboratorium.

– Vi anbefaler tykke gummihansker, støvler, kjeledress, maske, lue og briller som standardutstyr for alle som jobber med saltsyre. Vann ut syre som kommer i kontakt med klær eller hud med én gang, sier han.

Legg litt ekstra penger i bunnstoffet

For mange er dette en del av vårpussen. Du kan imidlertid legge på nytt bunnstoff om høsten hvis du bruker et produkt som er laget for «overvintring», opplyser Wahlstrøm.

– Uansett er rådet at du legger litt penger i bunnstoffet. Det er store forskjeller på produktene til de forskjellige produsentene. Pris og kvalitet henger sammen, slår han fast og forteller at Marineservice har funnet frem til et produkt som fungerer godt på båter i indre Oslofjord. Samtidig kan andre produkter ha egenskaper som gjør dem bedre egnet der forholdene i sjøen er annerledes.

– Spør forhandlere og båtvenner i lokalmiljøet. De kan sikkert gi råd om hvilket bunnstoff du bør velge, anbefaler Wahlstrøm.

Gjør båten klar for vinteren

Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Kristina Knutsen i Gjensidige

På denne tiden er det viktig å gjøre båten klar for ruskevær og kulde, understreker Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige.

– Hvilken type båt har du? Hvilken motor har den, og skal den ligge på land eller på vann i vinter? Dette er faktorer som har betydning for «høstpussen». Forebygging av fukt- og frostskader og en grundig overhaling av motoren bør alltid stå på sjekklisten, sier Knutsen.

Hun minner om at det er smart å ha båtforsikring hele året og ikke bare om sommeren. Det er lite å spare på å si opp forsikringen om vinteren, og du risikerer å tape store verdier.

Hver vinter får vi inn mange saker om skader på båter i opplag. Det dreier seg ofte om brannskader, tyverier og naturskader som følge av storm og flom. I tillegg står båter ofte tett inntil hverandre. Hvis båten ved siden av velter over båten din, er det ikke «naboens» forsikring, men din som dekker skadene på båten din – så lenge den var sikret på en forsvarlig måte, sier Knutsen.

Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Kristina Knutsen i Gjensidige

Sist oppdatert: