Hytte og båt.

Gjør båten og hytta klar for vinteren

Høsten er over oss, og det er tid for å gjøre hytte og båt klar for vinteren. Litt ekstra innsats nå kan spare deg for mye jobb og store utgifter senere.

Simon André Olsen rådgiver i Gjensidige
Simon André Olsen rådgiver i Gjensidige

Før du forlater hytta etter høstferien, er det høstprosedyren som gjelder. Nøye vedlikehold og gode stengerutiner må til, enten hytta skal stå tom eller får jevnlig besøk gjennom vinteren.

– Høst- og vinterstormer kan røske godt i tak og vegger. Og når kulden kommer, får mange hytteeiere en ordentlig kalddusj, konstaterer tømrer og rådgiver Simon André Olsen i Gjensidige.

Simon André Olsen rådgiver i Gjensidige
Simon André Olsen rådgiver i Gjensidige

Vannskader koster millioner

Hør bare: I 2018 betalte Gjensidige ut 255 millioner kroner i erstatning til hytteeiere. (Beløpet inkluderer naturskader). To tredjedeler gikk til å dekke brann- og vannskader, som i mange tilfeller oppstår når eierne ikke er til stede, opplyser Simon.

Gode stengerutiner er altså viktig. Det gjelder også på en hytte som ikke har innlagt vann. Det er viktig å forebygge både brann og mugg/råte.

– I tillegg sliter vind og vær på bygninger generelt, og hytter er intet unntak. Mange er av eldre dato eller står utsatt til i landskapet. Utvendig vedlikehold må til for at feriestedet skal være et sted for gode opplevelser år etter år, slår han fast.

Sjekk pris på hytteforsikring

Slik blir båten vinterklar

Pål Sætershagen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Pål Sætershagen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige

Kulda kan gjøre skade også på båten. Derfor er det lurt å legge ned en liten innsats før vinteren.

– Hvilke tiltak som skal til varierer med type båt, type motor, eller om båten skal ligge på land eller i boblehavn. Frostskader i vannanlegg er imidlertid en problemstilling som gjelder alle båter, sier Pål Sætershagen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige.

Han råder båteiere til å tømme vannanlegg og varmtvannstank, samt å fylle frostvæske i septiktank og dusjavløp. Litt rødsprit i toalettet hindrer frost. Drivstofftanken bør fylles opp. Drener vannutskiller og skift gjerne olje- og dieselfiltre.

– Båten bør vaskes godt utvendig og innvendig. Gå over både flater og tekstiler, kalesjen inkludert. I tillegg er det lurt å fjerne mest mulig av ting og tang. Fuktighet og dårlig ventilasjon kan føre til jordslag og mugg. En tom båt er også mindre interessant for tyver, sier Sætershagen. Han anbefaler en frostvakt for å holde lunk i lugaren. En «fuktsuger» er også en rimelig og smart investering.

Pål Sætershagen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Pål Sætershagen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige

Motoren trenger service

Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet
Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet

Noe av det aller viktigste er å gi motoren en overhaling, påpeker Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet.

– Både innenbords- og utenbordsmotorer må kjøres i ferskvann for å unngå at salt blir stående i kjølesystemet. Innenbordsmotoren tømmes for vann før du drenerer vannutskiller. Drivstofftanken fylles for å unngå kondens, og i tillegg kan det være smart å skifte drivstoffilter, sier Oppegaard.

Han anbefaler at både utenbords- og innenbordsmotoren får en god dusj med rustbeskyttende olje.

En båt som skal i vinteropplag på land må stå støtt. Sørg for at støttene eller krybben ikke gir etter. I mange båthavner står båtene tett, og hvis én velter, kan det gi en svært uheldig dominoeffekt.

– Båten har stort vindfang, ikke minst når presenningen kommer på. Husk at presenningen ikke skal festes i støttene, men holdes på plass av lodd eller surres fast til selve skroget, sier Redningsselskapets mann.

Les mer om båtforsikring

Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet
Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet

Sist oppdatert: