Overraskende få båtskader i juli
Til tross for at uvanlig mange har feriert i båt i sommer mottok Gjensidige færre meldinger om båtskader i juli i år enn i fjor.
På forsommeren meldte båtforhandlere om rekordsalg, og mange har trolig feriert i båt for første gang i sommer. Flere forsikringsselskap ventet derfor et høyere antall skader enn vanlig.
– Vi fryktet at kombinasjonen av stor trafikk og mange uerfarne skippere skulle føre til mange skader. Men, slik har det altså ikke gått, sier kommunikasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige.
Han viser til at selskapet mottok 516 skademeldinger fra båteiere i juli i år. Det er færre enn for samme tid i fjor.
– Været kan være en del av årsaken. Det har vært en del gråværsdager i sommer, samt dager med mye nedbør og vind, og da er det nok flere som heller vil la båten ligge trygt til kai, sier Haraldsen.
Juni var en annen historie
Årets julimåned ble den kaldeste på over 30 år. I juni var det derimot uvanlig fint vær. Det synes i skadestatistikken.
– I juni 2020 mottok vi mer enn 60 prosent flere skademeldinger enn i juni 2019. Også i mai var det en økning i skademeldinger. Omtrent 20 prosent av skademeldingene skyldes grunnstøting. Andre vanlige skadeårsaker er sammenstøt med annen båt, og skade mens båten har ligget fortøyd, forteller Haraldsen.
Sjenanse til sjøs
En undersøkelse Ipsos har gjennomført for Gjensidige viser at mange båtførere er for dårlige til å ta hensyn til andre på sjøen. Fire av ti forteller at de ofte eller av og til opplever at andre båtførere er til sjenanse, ved at de kjører for fort, for nærme eller lignende.
– Det er særlig i Agder og fylkene langs Oslofjorden mange opplever dette problemet, kommenterer Haraldsen, og viser til at to av tre båteiere i Agder svarer at de ofte opplever slik sjenanse.
Han sier hensynsløs kjøring skaper både irritasjon og risiko for uhell og ulykker.
– Sunn fornuft og vanlig folkeskikk burde være nok til å holde avstand, og dempe farten når man må gå nærme andre båter.