Elbil. Lading.

Nye regler for lading av el- og hybridbiler

Over lengre tid har lading med vanlig stikkontakt blitt frarådet. Nå blir det forbudt ved nyinstallasjon.

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Nils Sødal. Foto: NAF

Fra nyttår trår endringer i NEK 400:2022 i kraft og regelen blir som følger: Ved nyinstallasjon for fast elbillading kreves ladeboks med type 2-kontakt.

– Reglene sier også at stikkontakter og industrikontakter som ikke er tilpasset elbillading ikke kan benyttes til fast lading, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Kravet omfatter alle boenheter, også eneboliger og fritidsboliger.

– Ladeboksen er konstruert for å lade elbil, med riktig kurs og jordfeilvern. I tillegg til å være et tryggere alternativ med tanke på brannfare gir den bedre lading til bilen, sier Sødal og legger til:

– Enkelte varianter kommer også med «smartlading», som blant annet styrer ladingen etter når strømprisen er lavest.

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Nils Sødal. Foto: NAF

Så mye bør du beregne

Endringen har ikke tilbakevirkende kraft. Monterte du et tidligere godkjent ladeopplegg før juli, kan du fortsatt benytte dette til fast lading. Det er heller ikke sånn at lading med stikkontakt, også kjent som nødlading, er forbudt.

– Men det ligger i navnet: Metoden skal kun benyttes når du ikke har andre muligheter, ogikke som permanent lading hjemme, sier Sødal.

Langvarig høy belastning på stikkontakter som ikke er egnet for elbillading representerer stor fare. Han råder til å følge det nye kravet uansett om du allerede er elbileier eller har planer om å bli det.

– Går du med kjøpeplaner, bør du beregne cirka 15 000 kroner på installasjon av boks. Sørg for å kartlegge lademuligheter hjemme på forhånd og kontakt gjerne en elektriker med peiling på området. Vedkommende vil se på strømopplegget ditt og gi råd om hvilken type boks du bør gå for.

Les også: Slik kan beboerne lade elbilen i fellesgarasjen

Gjelder også beboere i boligselskaper

Fellesgarasjer i tilknytning til borettslag og sameier er også omfattet av de nye reglene. Hvis garasjen har et elektrisk anlegg som er egnet til lading av elbil, er det uproblematisk å bruke dette. Har garasjen et elektrisk anlegg som er bygd før 2018, må det vurderes å installere et nytt ladeopplegg etter 2022-reglene hvis fast elbillading skal foregå.

– Stikkontakt – med egen kurs og jordvern type B – kan benyttes til lading av elbil på daglig basis fremdeles, men det kan representere fare og ukentlig tilsyn på ladeanlegget er viktig med tanke på varmgang og misfarging på kontaktene. Ladeanlegg etter 2022-reglene anbefales, sier Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Kun centimeter av garasjen stod igjen

Teknisk rådgiver og brannekspert Rune Nielsen i Gjensidige.
Rune Nielsen

For ordens skyld: En stikkontakt er «klossen» som er fastmontert på veggen, og som har hull hvor støpsel kan plugges inn. 

Brannekspert Rune Nielsen i Gjensidige forteller at de så langt ikke har opplevd branner som direkte kan kobles til lading med vanlig schuko-støpsel.

– Men vi har tilfeller hvor vi mistenker at det er årsaken. Her er skadene så store at vi ikke med sikkerhet kan si at det er årsaken, sier Nielsen.

Det som er helt sikkert er at lading med vanlig stikkontakt gjør at belastningen på den faste installasjonen blir svært stor og pågår over lang tid, ifølge branneksperten. Installasjonen er i utgangspunktet ment å tåle full belastning, men vil imidlertid kunne svikte når den belastes tungt over en lengre periode.

– Lader du elbilen over åtte timer i en vanlig stikkontakt, vil installasjonen bli belastet mer enn den er konstruert for. Varmgang i kontakten vil kunne oppstå, og dette er svært farlig da det kan utvikle seg til brann, sier han og advarer:

– Jeg kom en gang til en garasje som hadde brent i forbindelse med at en elbil stod på lading. Der var det kun 20 centimeter igjen av bygningsmassen.

Har du riktig bilforsikring?

Teknisk rådgiver og brannekspert Rune Nielsen i Gjensidige.
Rune Nielsen

Sist oppdatert: