Bil med tilhenger

Slik rygger du med tilhenger

Vanskelig å rygge med henger på bilen? Ikke når du følger disse ekspertrådene.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Hagen skal ryddes og avfallet kjøres på dynga. Materialer til et planlagt byggeprosjekt skal på plass. Kanskje skal du frakte et flyttelass? Dette er oppgaver som blir enklere med en tilhenger på bilen. Men så var det denne ryggingen.

– Det er lett å føle seg hjelpeløs og litt dum når høyre blir til venstre og hengeren plutselig står på tvers bak bilen. Verre er det selvsagt hvis noe eller noen blir skadet, sier bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Hvis du sjelden kjører med henger, er det ikke rart om du er usikker.

– Men alle kan lære seg kunsten. Følg noen gode råd og øv deg litt på teknikken, så vil du snart se at hengeren smetter på plass på en elegant og sikker måte, sier Fleinsjø.

Han anbefaler folk som ikke er vant til å kjøre med henger å øve på et trygt sted med god plass før de begir seg ut i trafikken.

Se Fleinsjøs ryggetips lenger ned i artikkelen.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Legg om kjørestilen

Jan Henry Svendsen
Jan Henry Svendsen

Rygging kan være utfordrende, men det å kjøre fremover med henger krever også en stødig hånd. Hengeren endrer bilens kjøreegenskaper, vektlegger Jan Henry Svendsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL)

– Det tar lengre tid å komme opp i fart. Samtidig øker bremselengden. Dette må du ta hensyn til i for eksempel kryss, rundkjøringer og foran fotgjengerfelt. Regelen om å kjøre forsiktig og avpasse farten til forholdene gjelder i høyeste grad når du kjører med henger, sier Svendsen.

Når du kjører i kryss eller skal skifte felt, er det viktig å huske at bil og henger utgjør en lengre kortesje enn du er vant til. Det må du også tenke på når du skal svinge.

– Legg deg litt ut til høyre i en venstresving og litt til venstre i en høyresving. Følg med i speilene for å være sikker på at hengeren får nok plass, råder Svendsen.

Jan Henry Svendsen
Jan Henry Svendsen

Hvor mye kan du trekke?

Svendsen minner om reglene for tillatt maksvekt for bil og henger – og betydningen av å sikre lasten forsvarlig.

– For tung last, eller last som er plassert feil eller sikret for dårlig, utgjør en fare for deg og omgivelsene dine, understreker han.

Statens vegvesens tilhengerkalkulator kan du enkelt sjekke hvor tung tilhenger du har lov til å kjøre med ditt førerkort.

Maks fart for en tilhenger med brems er 80 kilometer i timen, selv på motorvei. På vanlig vei er fartsgrensen 60 kilometer for en henger uten brems og med en totalvekt på over 300 kilo.

– Bruk speilene godt og følg med på trafikken bak. Kjør inn til siden og slipp andre biler frem hvis du er til hinder for dem, sier Svendsen.

Forsikring av tilhenger

Har du riktig bilforsikring?

Hvis du er uheldig med hengeren, vil ansvarsforsikringen på bilen din dekke skader på andres eiendom. En egen tilhengerforsikring dekker skader og/eller tyveri og brann på din egen tilhenger.

– Det hender dessverre at uærlige sjeler stikker av etter å ha kjørt på andres bil eller henger. I et slikt tilfelle vil en kaskoforsikring dekke skadene du ellers ville ha vært nødt til å betale for selv, sier Fleinsjø.

Har du riktig bilforsikring?

Fleinsjøs syv ryggeråd:

  1. Finn riktig utgangsposisjon. Still bilen og hengeren på en rett linje.
     
  2. Rygg til venstre hvis du kan. Det gir mer kontroll og bedre oversikt. En høyresving er litt mer krevende, blant annet på grunn av blindsonen på passasjersiden. Men med litt øvelse går også det fint.
     
  3. Skaff deg oversikt. Hvordan ser det ut rundt bilen og hengeren? Gå gjerne ut av bilen og sjekk før og mens du rygger hvis omgivelsene er uoversiktlige.
     
  4. Legg hånden på nederste del av rattet. Hvis du plasserer en hånd på «klokken seks», vil hengeren svinge mot venstre når du trekker rattet mot venstre. Dette hjelper deg å unngå venstre/høyre-forvirringen som mange opplever.
     
  5. Bruk lav og jevn fart. Ikke stress eller tenk på at det skal gå kjapt. Små justeringer med rattet og lav fart er mest effektivt og tryggest. Hvis hengeren kommer ut av kurs, kjører du bare litt fremover og begynner på nytt.
     
  6. Bruk speilene aktivt. Noen foretrekker å snu kroppen rundt for å se direkte ut av bakruten. Speilene gir imidlertid bedre oversikt langs sidene av bilen og hengeren. Samtidig blir det lettere å følge med på det som skjer foran. Mange biler får skade på en av forskjermene fordi føreren er opptatt av det som skjer bak. Speilene er uansett å foretrekke hvis du rygger med skaphenger eller har høy last som blokkerer sikten gjennom bakruten. 
     
  7. Be om hjelp. Få med deg en venn som kan stå ute og gi instruksjoner – eller spør noen andre på stedet om å hjelpe deg med å holde oversikt.

Sist oppdatert: