Elbil med henger.

Hvor tung last kan elbilen trekke?

Mange elbiler har hengerfeste, men hvor tung last kan de egentlig trekke? Sannsynligvis mindre enn du tror.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Etter hvert har det kommet mange elbiler med hengerfeste. Det passer bra for oss nordmenn – et «gjør det selv»-folk som foretrekker å frakte hageavfall, flyttelass eller byggevarer til årets oppussingsprosjekt på egen hånd.

I en NAF-undersøkelse svarte over halvparten at hengerfeste er et «must». Nest etter rekkevidde er hengerfeste det viktigste kriteriet for mange som har eller vurderer å kjøpe elbil. Som fersk eier av en el- eller hybridbil er det imidlertid lett å gå på en «hengersmell», advarer rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

– Produsentene oppgir hvor mye modellene deres kan trekke, og det er fort gjort å henge seg opp i dette tallet. Det er imidlertid bare en av flere faktorer som har betydning for hvor mye du kan hekte på kroken. Du må i tillegg ta hensyn til førerkortet ditt og hvor tung last henholdsvis bilen og tilhengeren er godkjent for, sier Fleinsjø.

Her er en forklaring på de ulike faktorene som avgjør hvor tungt bilen kan trekke:  

A) Bilens tillatt totalvekt = egenvekt + maks last

B) Tilhengerens tillatte totalvekt = egenvekt + maks last 

C) Aktuell hengervekt = den høyeste hengervekten bilen har lov til å trekke fra bilprodusentens side (uavhengig av de andre faktorene). 

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø

Hovedregelen: maks 3 500 kilo

Myndighetene har laget en hovedregel for deg som skal kjøre henger med førerkort klasse B. I tillegg har de laget et unntak som er spesielt viktig for mange el- og hybridbileiere.

Du kan lese mer om unntaket lenger ned i artikkelen. Her ser vi først på hovedregelen:

Summen av A og B kan ikke overskride 3 500 kilo. I tillegg kan B ikke overskride C.

Med andre ord: Bilens og tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke være høyere enn 3 500 kilo til sammen. I tillegg kan tillatt totalvekt for hengeren ikke være høyere enn det produsenten oppgir at bilen kan trekke (aktuell hengervekt).

– Dette er utfordrende for mange el- og hybridbileiere. På grunn av den tunge batteripakken skal det lite til før grensen på 3 500 kilo samlet totalvekt overstiges, sier Fleinsjø.

Han illustrerer med et eksempel: En Tesla Model X har tillatt totalvekt på 3 097 kilo (A). Det betyr at det ikke blir igjen mer enn litt over 400 kilo til hengeren før maksgrensen på 3 500 kilo er nådd. Det hjelper ikke at Teslaen har en aktuell hengervekt (C) på hele 2 250 kilo.

– Her er vi inne på en problemstilling gjelder flere tunge elbiler, som eksempel Audi e-tron 55 og Mercedes EQC. En konsekvens av hovedregelen er at eierne av slike biler ikke får utnyttet hengerkapasiteten. De blir imidlertid reddet av unntaket fra hovedregelen, beroliger Fleinsjø.

Unntaket som er redningen for mange

Dette er unntaket fra hovedregelen: Når hengeren har en tillatt totalvekt (egenvekt + last) på maks 750 kilo, kan samlet totalvekt på bil og henger overstige 3 500 kilo.

Fleinsjø illustrerer dette med Tesla Model X-eksempelet: 

– Her blir regnestykket 3 097 kilo (A) pluss 750 kilo (B) er lik 3 847 kilo. Det er altså tillatt, selv om samlet tillatt totalvekt på bil og henger overstiger 3 500 kilo med god margin. Regelen for førerkort klasse B er at vogntoget – bil og henger – kan veie opptil 4 250 kilo når hengeren har en tillatt totalvekt på 750 kilo, sier han. 

Ifølge Fleinsjøl vil unntaket fra hovedregelen dekke behovet for svært mange bileiere.

– I mange tilfeller er campingvogner, småbåter og vanlige hagehengere innenfor 750-kiloskravet, påpeker han.

Noen biler kan bare «trekke» sykkelstativ

Noen modeller har veldig lav aktuell hengervekt. For eksempel kan Kia e-Soul og Hyundai Kona trekke maks 300 kilo. 

– Da begynner hengerens størrelse og hva du kan laste den med å begrense seg veldig. I praksis vil det ikke være snakk om noe særlig mer enn et sykkelstativ. Her er det altså slik at den lave aktuelle hengervekten (C) trumfer både hovedregelen og unntaket fra den, konstaterer Fleinsjø.

Det kan også være store forskjeller på biler som ellers har mange likhetstrekk.

– Jaguar I-PACE stiller på mange måter i samme klasse som Tesla og andre premium-modeller. Den er imidlertid godkjent for «bare» 750 kilo. Men Jaguar-eiere kan glede seg over at unntaket fra hovedregelen lar dem utnytte hengerkapasiteten til fulle, sier Fleinsjø.

Trekk mer med klasse BE eller B96

Vil du utnytte mer av bilens tillatte aktuelle hengervekt, er løsningen å ta førerkort klasse BE eller B96.

– Med førerkort klasse B96 kan du trekke et vogntog med tillatt totalvekt på inntil 4 250 kilo. En fullastet henger (B) kan altså veie mer enn 750 kilo så lenge samlet tillatte totalvekt på bil og henger (A + B) ikke overstiger 4 250 kilo, forklarer Fleinsjø.

I Tesla-eksempelet betyr det at hengeren med last kan veie litt mer enn 1 150 kilo (4 250 kilo samlet vekt minus bilens tillatte totalvekt på 3 079 kilo).

Med førerkort klasse BE får du enda større muligheter. Nå gjelder kun to begrensninger: For det første må tilhengerens tillatte totalvekt være maks 3 500 kilo. For det andre kan bilens tillatte totalvekt ikke være høyere enn 3 500 kilo.

Anbefaler hengerkalkulator

Synes du regelverket er innfløkt, får du full støtte av Gjensidiges ekspert. Han anbefaler Statens vegvesens tilhengerkalkulator.

– Tast inn førerkortklasse og registreringsnummer på bil og tilhenger. Så får du vite hvor mye du kan lesse på hengeren. Kalkulatoren er gull verdt når du for eksempel skal leie henger på bensinstasjonen og er usikker på hvor mye du kan frakte på lovlig vis, sier Fleinsjø.

Det å kjøre med et lass som er tyngre enn det førerkortet tillater er jevngodt med å kjøre uten lappen. Blir du stanset av politiet, risikerer du bot eller førerkortbeslag.

– I tillegg kan forsikringsselskapet avkorte erstatningen i et eventuelt skadeoppgjør. Det kan skje hvis det slås fast at det er en klar sammenheng mellom uhellet og det at du hadde for mye på hengeren, sier Fleinsjø.

Særnorsk fenomen

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening
Tore Lillemork

At hengerfeste står så høyt på listen over ønsket utstyr er et særnorsk fenomen, ifølge teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

– Det virker som behovet for å kunne frakte ting og tang på henger er større her på berget enn på kontinentet. I hvert fall har ikke hengerfeste stått høyt på prioriteringslisten hos produsentene – til tross for at Norge har vært et stort marked folketallet tatt i betraktning, sier han.

Det kan også være rent praktiske grunner til at elbiler mangler hengerfeste. På noen modeller kan en festeanordning komme i konflikt med plasseringen av andre deler, som batteriets varme- og kjøleapparat, opplyser Lillemork. Så kommer det økonomiske:

– Hengerfeste innebærer økte produksjonskostnader for fabrikken. For eieren fører den ekstra vekten og dårligere aerodynamiske egenskaper til kortere rekkevidde og kanskje høyere driftskostnader, påpeker han.

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening
Tore Lillemork

Rekkevidde trumfer hengerfeste

Nettopp rekkevidde er kanskje det viktigste stikkordet når manglende hengerfeste skal forklares, mener Bilimportørenes mann.

– Rekkevidde har vært et viktig element i konkurransen mellom bilfabrikkene. Det har nok vært slik at de ikke har ønsket debatt om hvordan et hengerlass påvirker rekkevidden. Dette er imidlertid i ferd med å endre seg. Stadig flere modeller har lang rekkevidde og dermed mer å gå på med tanke på ekstra hengervekt. Og i markeder som det norske er altså hengerfestet et udiskutabelt konkurransefortrinn, sier Lillemork.

Toppfoto: Bertel O. Steen.

Sist oppdatert: