Veterinær ved Bjerke Dyrehospital behandler en hest.

Hestehjelp i lomma

Hunde- og katteeiere har lenge fått veterinærtjenester på mobilen. Nå er også hesteeiere kun tastetrykk unna hjelp.

Sjefsveterinær Trude Mostue i FirstVet sammen med en hund.
Sjefsveterinær Trude Mostue i FirstVet.

– Bjerke Dyrehospital er Norges største private døgnåpne hesteklinikk, med veterinærer som vil kunne gi råd og anbefalinger basert på en 20-minutters videokonsultasjon av hesten, sier sjefsveterinær Trude Mostue i FirstVet.

Bjerke Dyrehospital har ni ansatte veterinærer i tillegg til dyrepleiere og assistenter, og tilbudet er tilgjengelig for hesteeiere over hele landet.

– En videokonsultasjon vil være rådgivende i situasjoner der eiere er usikre på hvorvidt de bør oppsøke lokal veterinær eller om problemet kan håndteres av en selv, sier Mostue.

Sjefsveterinær Trude Mostue i FirstVet sammen med en hund.
Sjefsveterinær Trude Mostue i FirstVet.

Hudproblemer og sårskader

Daglig leder ved Bjerke Dyrehospital, Tore Sannum, forteller at de daglig mottar henvendelser fra hesteeiere og trenere som trenger råd og anbefalinger om syke eller skadde hester.

– I et langstrakt land som Norge, hvor det ofte kan være langt til nærmeste hesteveterinær, tror vi dette tilbudet kan bidra til å bedre hestehelsen og dyrevelferden, sier Sannum.

Han trekker frem hudproblemer, sår og sårskader som typiske områder der videokonsultasjon kan være til hjelp.

– Det kan være snakk om et sår som er overflatisk, men som blør ganske mye, og som eier synes er skummelt. Ofte vil slike problemer være noe eier kan håndtere selv. Det kan også være et sår som blør lite, men som er dypt og i nærheten av sener. Slikt vil en veterinær se med én gang, forteller Sannum.

Problemer knyttet til bevegelse, halthet eller symptomer på kolikk er også områder der tjenesten kan bistå, ifølge Sannum.

– Det er mye man kan se og oppdage visuelt. En trent hesteveterinær vil raskt se om situasjonen er alvorlig eller ikke.

Sannum understreker imidlertid at en videoundersøkelse aldri kan erstatte en klinisk undersøkelse.

– Det vil av den grunn som hovedregel ikke bli skrevet ut reseptbelagte medisiner basert på bilder eller video.

Viktig å tilrettelegge

En veterinær ved Bjerke Dyrehospital behandler en hest.
En hesteveterinær vil raskt se om situasjonen er alvorlig eller ikke, forteller Tore Sannum.

Tjenesten fungerer som en førstelinjevurdering, og for å benytte deg av den må du laste ned FirstVets applikasjon på mobil, nettbrett eller PC. Ventetiden er beregnet til å være omtrent 20 minutter.

– En videokonsultasjon foregår ved at man gjennom appen kommer i kontakt med en veterinær som er spesialutdannet for hest. Konsultasjonen vil vare i tjue minutter og du vil få rådgivning knyttet til hva du bør gjøre, sier Sannum.

Han forklarer at man i enkelte tilfeller kan få beskjed om å se an en dag eller to, og andre ganger bli oppfordret til å oppsøke veterinær for nøyere undersøkelse umiddelbart.

– Med tjue minutter til disposisjon er det viktig at man har tilrettelagt på forhånd, slik at man bruker tiden mest mulig effektivt. Du bør for eksempel unngå å bruke tid på å ta hesten ut av boksen. Hesten bør stå klar, uten dekken i stallgangen, til konsultasjonen. Da vil det være enkelt å komme rundt på alle kanter, og utføre det veterinæren ber deg om å gjøre.

Sannum tipser om at det kan være lurt å ha en medhjelper, slik at én kan holde kamera om den andre har behov for å utføre en gitt aktivitet. Avslutningsvis har han ett råd til bekymrede hesteeiere:

– Ta heller én telefon for mye, enn én for lite.

En veterinær ved Bjerke Dyrehospital behandler en hest.
En hesteveterinær vil raskt se om situasjonen er alvorlig eller ikke, forteller Tore Sannum.

Kostnadsfri bistand

Kjæledyrekspert og rådgiver i Gjensidige Maren Matsson
Kjæledyrekspert og rådgiver i Gjensidige Maren Matsson.

Rådgiver Maren Mattson i Gjensidige tror tjenesten vil være gunstig for mange hesteeiere.

– På den måten får man kostnadsfritt bistand til å vurdere hestens tilstand og videre tiltak med en godt kvalifisert fagperson. Det er ingen hemmelighet at hestene våre blir syke eller skadet når det passer dårligst - fredag kveld eller påskeaften, sier Matsson.

Hun forteller at videokonsultasjoner er inkludert i alle Gjensidiges hesteforsikringer, med unntak av Hest Ulykke.

– Gjensidiges forsikringskunder har ingen begrensinger på antall konsultasjoner eller hvordan konsultasjonene benyttes. Det betyr at kontakten med FirstVet ikke nødvendigvis behøver å være første konsultasjon – den kan også benyttes som oppfølging, sier Matsson og fortsetter:

– Om hesten har en sårskade som er behandlet over tid, og du ikke er helt sikker på hvilken retning skaden utvikler seg i, kan FirstVet benyttes for å få en veiledning på hva du gjør videre. «Holder det å selv rense såret i felt? Eller bør jeg få en lokal veterinær til å foreta en vurdering, og kanskje behandle med medikamenter?», er spørsmål de vil kunne hjelpe deg med.

Kjæledyrekspert og rådgiver i Gjensidige Maren Matsson
Kjæledyrekspert og rådgiver i Gjensidige Maren Matsson.

Erstatter ikke klinisk undersøkelse

I likhet med Sannum, presiserer hun at en videokonsultasjon ikke kan erstatte en klinisk undersøkelse, og at ikke alle tilfeller lar seg vurdere over førstnevnte.

– En veterinær bruker alle sansene sine ved klinisk vurdering av en hest. De ser, lukter, hører, føler, kjenner, klemmer og leser hestens reaksjoner ut ifra undersøkelsene de foretar, avslutter Matsson.

Les mer om hesteforsikring her

Sist oppdatert:

Mer om:

DyreneFritid