Sykkel med lys i høstvær.

– Lysene bør sitte på sykkelen

En hodelykt gir godt lys. Men det er best når lyktene er festet på sykkelen, mener ekspertene. Her er reglene for lys og refleks på sykkel og elsparkesykkel.

Ola Bustad i Syklistforeningen
Ola Bustad

Når høstmørket siger på, gjelder det å se og bli sett i trafikken. En kraftig lykt på sykkelhjelmen gjør susen – eller?

– Det er ingen tvil om at en hodelykt gir godt lys, spesielt på steder med dårlig veibelysning. Med lykt på hjelmen vil lyset følge synsretningen slik at du ser godt i den retningen du skal. Men det er uansett påbudt med lys fastmontert på sykkelen når du sykler i mørket. Hodelykten vil altså komme i tillegg til den fastmonterte lykten, sier Ola Bustad i Syklistforeningen.

Hodelykten kan blende annen trafikk, både syklister, fotgjengere og bilister. Derfor må du unngå blikkontakt med andre trafikanter. Bustads råd er å slå hodelykten på steder med mye trafikk.

Ved overgangen til høst, må du sørge for at sykkelen har lykter som virker.  Da er det bare å skru dem på hvis det blir mørkt i løpet av turen. Personlig bruker jeg alltid baklyset, også i dagslys, fordi det gjør meg mye mer synlig. Dette er spesielt viktig hvis sykkelen og klærne har nøytrale farger, sier han.

Ola Bustad i Syklistforeningen
Ola Bustad

Hodelykt er ikke forbudt

Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk
Ann-Helen Hansen

Loven gir regler for lys på sykkelen. Den sier ingenting om lys på den som sykler. Det er med andre ord ikke forbudt med for eksempel hodelykt.

– Hvis du vil bruke hodelykt, må du tenke på hvordan du blir oppfattet av medtrafikantene. For eksempel bør du skru ned lysstyrken når det er mye trafikk i motsatt retning. Med denne og lignende tilpasninger er sjansene gode for at du bruker lys på en måte som er bra for deg selv og medtrafikantene, sier Bustad.

Han får støtte av rådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

– Jo lettere det er å se deg, jo bedre er det. Godt synlige klær, reflekser og lys virker godt – så lenge du ikke blender andre. Trygg Trafikk anbefaler reflekser på beina. Det er lettere å se reflekser som beveger seg. I tillegg er det smart å bruke refleksvest eller en godt synlig jakke, sier Ann-Helen Hansen.

Førsteamanuensis Kine Angelo ved NTNU har tidligere opplyst til Gjensidige at ren gul reflekterer mye lys og er fargen som øyet oppfatter raskest og ser lettest – også i dårlige lysforhold. Hvitt reflekterer også lys veldig godt.

Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk
Ann-Helen Hansen

Lys og refleks på sykkel

Slik er reglene for lys og reflekser på sykkel (inkludert elsykkel):

  • Hvis det er mørkt eller dårlig sikt av andre grunner, skal sykkelen ha lykt som gir hvitt eller gult lys foran. Lyset kan være fast eller blinkende. Bak skal sykkelen ha rødt lys – fast eller blinkende.
  • Lys som blinker, skal blinke minst 120 ganger i minuttet.
  • Lyset skal kunne sees tydelig på 300 meters avstand – men det må være stilt inn slik at det ikke blender andre trafikanter.
  • Sykkelen skal ha rød refleks bak.
  • Det skal være hvit eller gul refleks på begge sidene av pedalene (eller på pedalarmene hvis sykkelen har klikkpedaler). Ekspertene anbefaler også reflekser som er synlige fra siden: Brikker på eikene eller dekk med refleks som markerer silhuetten av hjulet.

Lys og refleks på elsparkesykkel

Reglene for lys og refleks på elsparkesykkel er i hovedsak de samme som for vanlig sykkel, opplyser Hansen i Trygg Trafikk.

– Kravet om refleks på pedalene bortfaller selvsagt. Det er heller ikke krav om refleks bak hvis elsparkesykkelen er laget slik at det er umulig å montere den på en god måte. Da er det refleks på kroppen som gjelder, sier hun.

Trygghet gir større sykkelglede

Blir du stoppet av politiet uten de påbudte lysene på sykkelen, vanker det et forelegg på 1 750 kroner.

– Det er sure penger, som alle andre bøter. Din egen sikkerhet bør uansett være motivasjon nok til å følge reglene, mener Ola Bustad. Han forteller at de fleste sykkelulykker er såkalte eneulykker der syklisten velter på grunn av hindringer som hull i veien, fortauskanter og grus/sand på asfalt. De fleste alvorlig ulykker kommer likevel ved kollisjoner med andre trafikanter.

– Husk at høstmørket «pakker inn» myke trafikanter, selv i områder med gatelys, sier Bustad. Han understreker at riktig utstyr både øker trafikksikkerheten og sykkelgleden.

– Høsten er en herlig tid for sykkelturer. Overgangene mellom dagslys og kveldsmørke, ofte med et slør av frostrøyk over vannene gir fantastiske sykkelopplevelser. Finn et forslag til en høsttur på SykkelNorge.no og husk lys foran og bak på sykken. Turen blir ofte blir lengre enn du har planlagt, sier Bustad med et smil.

Foreslår fastskrudde lykter

Lykter kommer i mange fasonger og prisklasser. Generelt er de fleste modellene gode nok, men velg gjerne en litt kraftig utgave som gir godt lys på veibanen, anbefaler Syklistforeningen.

– Vi foreslår å bruke lykter som skrus fast fremfor modeller med strikk. Da risikerer du ikke å glemme dem når du skal ut. De blir heller ikke stjålet så lett, sier Bustad.

Sist oppdatert: