– Lysene bør sitte på sykkelen
En hodelykt gir godt lys. Men det er best når lyktene er festet på sykkelen, mener ekspertene. Her er reglene for lys og refleks på sykkel og elsparkesykkel.
Når høstmørket siger på, gjelder det å se og bli sett i trafikken. En kraftig lykt på sykkelhjelmen gjør susen – eller?
– Det er ingen tvil om at en hodelykt er effektiv. Likevel anbefaler vi at lykten er montert på sykkelen når du sykler i trafikken. En grunn er at hodelykten kan blende møtende trafikk. I tillegg er det en fordel om alle syklister bruker lys på samme måte. Mest mulig lik lysbruk gjør det lettere å lese trafikkbildet, sier Olav Fjeld Kraugerud i Syklistenes Landsforening.
Hodelykt er ikke forbudt
Loven gir regler for lys på sykkelen. Den sier ingenting om lys på den som sykler. Det er med andre ord ikke forbudt med for eksempel hodelykt.
– Hvis du vil bruke hodelykt, må du tenke på hvordan du blir oppfattet av medtrafikantene. For eksempel bør du skru ned lysstyrken når det er mye trafikk i motsatt retning. Med denne og lignende tilpasninger er sjansene gode for at du bruker lys på en måte som er bra for deg selv og medtrafikantene, sier Kraugerud.
Han får støtte av rådgiver Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
– Jo lettere det er å se deg, jo bedre er det. Godt synlige klær, reflekser og lys virker godt – så lenge du ikke blender andre. Trygg Trafikk anbefaler reflekser på beina. Det er lettere å se reflekser som beveger seg. I tillegg er det smart å bruke refleksvest eller en godt synlig jakke, sier Ann-Helen Hansen.
Førsteamanuensis Kine Angelo ved NTNU har tidligere opplyst til Gjensidige at ren gul reflekterer mye lys og er fargen som øyet oppfatter raskest og ser lettest – også i dårlige lysforhold. Hvitt reflekterer også lys veldig godt.
Lys og refleks på sykkel
Slik er reglene for lys og reflekser på sykkel (inkludert elsykkel):
- Hvis det er mørkt eller dårlig sikt av andre grunner, skal sykkelen ha lykt som gir hvitt eller gult lys foran. Lyset kan være fast eller blinkende. Bak skal sykkelen ha rødt lys – fast eller blinkende.
- Lys som blinker, skal blinke minst 120 ganger i minuttet.
- Lyset skal kunne sees tydelig på 300 meters avstand – men det må være stilt inn slik at det ikke blender andre trafikanter.
- Sykkelen skal ha rød refleks bak.
- Det skal være hvit eller gul refleks på begge sidene av pedalene (eller på pedalarmene hvis sykkelen har klikkpedaler). Ekspertene anbefaler også reflekser som er synlige fra siden: Brikker på eikene eller dekk med refleks som markerer silhuetten av hjulet.
Lys og refleks på elsparkesykkel
Reglene for lys og refleks på elsparkesykkel er i hovedsak de samme som for vanlig sykkel, opplyser Hansen i Trygg Trafikk.
– Kravet om refleks på pedalene bortfaller selvsagt. Det er heller ikke krav om refleks bak hvis elsparkesykkelen er laget slik at det er umulig å montere den på en god måte. Da er det refleks på kroppen som gjelder, sier hun.
Trygghet gir større sykkelglede
Blir du stoppet av politiet uten de påbudte lysene på sykkelen, vanker det et forelegg på 1 750 kroner.
– Sure penger, selvsagt. Trafikksikkerheten bør uansett være motivasjon nok til å følge reglene, mener Olav Fjeld Kraugerud. Han forteller at de fleste sykkelulykker er såkalte eneulykker der syklisten velter på grunn av hindringer i veien. I tillegg kommer kollisjoner med andre trafikanter.
– Husk at høstmørket «pakker inn» myke trafikanter, selv i områder med gatelys, sier Kraugerud. Han understreker at riktig utstyr både øker trafikksikkerheten og sykkelgleden.
– Det er naturligvis mye kjekkere å sykle når du føler deg trygg.
Foreslår fastskrudde lykter
Lykter kommer i mange fasonger og prisklasser. Generelt er de fleste modellene gode nok, men velg gjerne en litt kraftig utgave som gir godt lys på veibanen, anbefaler Syklistenes Landsforening.
– Vi foreslår å bruke lykter som skrus fast fremfor modeller med strikk. Da risikerer du ikke å glemme dem når du skal ut. De blir heller ikke stjålet så lett, sier Kraugerud.
Sist oppdatert: