Bil dekket med is og løv.

Hvor ofte må vindusviskerne byttes?

Sannsynligvis oftere enn du tror.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige.

En moderne bil er full av sikkerhetsutstyr som blinker og uler og overtar styringen når det trengs. Men noe er som det alltid har vært: På frontruten jobber et par tynne gummiblader utrettelig for at du skal ha god sikt og være en trygg sjåfør. Til gjengjeld trenger vindusviskerne litt oppmerksomhet.

– Hvis du er som meg, blir det fort sånn at du irriterer deg over dårlige vindusviskere og tenker at «det må jeg få gjort noe med». Og så glemmer du det til neste gang du bruker dem, sier bilteknisk rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

For å bøte på dette, har han innført et par regler for seg selv:

  • Han fjerner partikler og smuss fra gummibladene med en våt svamp eller klut hver gang bilen lades på ladestasjon eller blir vasket.
  • Han skifter vindusviskere (minst) én gang i året.
Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige.

UV-stråling og smuss tærer på vindusviskerne

Alle vindusviskere har nemlig begrenset levetid, selv om du rengjør dem jevnlig. Over tid vil UV-stråling bryte ned gummiblandingen, akkurat som med bildekk. Når gummien hardner, blir kontakten med glasset dårligere. I tillegg blir viskerbladene slitt av partikler, smuss og insektrester – og is.

– Det kan være fristende å se hvor mye is og snø viskerne klarer å fjerne før du tar isskrapen fatt. Men her bør du nok bite i det sure eplet først som sist, og gjøre jobben selv – med god hjelp fra varmeapparatet, sier Fleinsjø.

Ulik kvalitet på vindusviskere

Vindusviskere får du fra cirka hundrelappen opp til cirka 500 kroner. Er det forskjell? Ja, mener Fleinsjø, som baserer seg på mange års erfaring som bilmekaniker.

– Et dyrere viskerblad skal ha en bedre gummiblanding enn et billig. Det skal altså både være mer effektivt og vare lenger. I tillegg er det forskjell på spennet på bladet – og dermed passformen mot ruten. Men når det er sagt: Du kan nok finne billige vindusviskere som virker tilfredsstillende.

Bytte vindusviskere selv?

Det er ikke vanskelig å bytte vindusviskere selv. På de fleste eldre biler kan du bare vippe armene opp manuelt. På elbiler er dette en funksjon («service mode» eller lignende) under vindusviskerne i menyen på den store skjermen.

Dugg på innsiden av frontruten

De fleste elbiler har forvarmingsfunksjon for både kupeen og frontruten. Det er kjekt å kunne sette seg inn i varm bil uten is og dugg på frontruten. Og hvis du har satt inn ladekabelen, bruker ikke funksjonen strøm fra batteriet.

Fleinsjø har uansett en mikrofiberklut i hanskerommet i tilfelle dugg på innsiden.

– Hvis du har prøvd å tørke dugg med hånden, vet du hvor stygt glasset blir. Bruk heller klut eller pusseskinn, sier han.

Smarte tips for glassklar sikt

Bjørn-Aage Bredal i garasjetid.no
Bjørn-Aage Bredal

Et par ekstra tips som vil gjøre livet som bileier lettere:

– For en stund siden la jeg et lag med glassforsegling på frontruten. Dette middelet fungerer på samme måte som lakkforsegling, og jeg vil faktisk beskrive resultatet som magisk! Regnet bare preller av glasset, og jeg trenger neste ikke å bruke vindusviskerne lenger, sier Fleinsjø begeistret.

Tips nummer to kommer fra Bjørn-Aage Bredal i garasjetid.no.

– Om vinteren blir de fleste veiene saltet. Salt inneholder klorid, som binder seg til alle overflater: lakk, felger og dekk og glass. På lakken er saltbelegget usynlig. Men du har kanskje lagt merke til den grålige filmen som blir smurt utover frontruten når du bruker vindusviskerne om vinteren? Filmen består av klorid, forteller Bredal.

Han anbefaler at du bruker saltfjerningsmiddel når du vasker bilen. Da blir du kvitt de opptil 40 prosentene av veisaltet som du ikke får bort med vanlig bilsjampo. I tillegg er det smart å blande en kork av middelet i spylervæsken.

– Det gir krystallklar sikt gjennom frontruten, lover bilpleieeksperten.

Bjørn-Aage Bredal i garasjetid.no
Bjørn-Aage Bredal

Sist oppdatert: