Røde løvblader ligger på panseret til en svart bil

Dette kan koste deg dyrt: – Større problem enn mange er klar over

Skiftende vær og mørke dager kan gi utfordrende kjøreforhold. Men også når bilen står stille må du være oppmerksom, for å unngå omfattende skader.

Høsten er en årstid med mange forandringer. Dagene blir kortere og temperaturen synker, og vinteren kryper stadig nærmere. Det kan også være en dramatisk årstid, med ekstremvær og stort skadepotensiale. Men en av høstens mer alminnelige aspekter kan være det som fører til størst skade på bilen din.

For løv som faller fra trærne kan tette dreneringshullene på bilen. Om det samler seg opp vann på feil sted, kan det bli dyrt.

– Det er nok et større problem enn det mange er klar over. Konsekvensene av noen små løvblader på avveie kan bli store, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Blader blokkerer drenering på bilen

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige
Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige

Dreneringshull sørger for at vann ikke samler seg opp i bilen, og finnes på forskjellige steder på forskjellige bilmodeller. Så godt som alle biler har drenering bakerst i motorrommet, under vindusviskerne. Her er det viktig å sørge for at løvet ikke hoper seg opp

– Det er mye ledninger og elektronikk i motorrommet, som kan være sårbare for fuktighet. Om vann blir liggende kan det bli skadet, sier Voll.

Nesten alle systemer i moderne biler styres elektronisk. Vannskader på disse elektroniske systemene kan koste titusenvis av kroner å få reparert.

– I verste fall kan det koste så mye som 200 000 kroner, sier Voll.

Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige
Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige

Vær oppmerksom på hvor du parkerer

Så hva kan man gjøre? Heldigvis er det lett å forhindre, om man er proaktiv.

– Ikke parker under løvtrær! Og hvis du ser løv på bilen, børst de av. Om de blir liggende lenge kan det også skade lakken, forteller Voll.

Området under vindusviskerne er viktig å fjerne løv fra. Voll anbefaler også å åpne panseret regelmessig for å få ut vått løv som har kommet seg inn.

Om du oppdager vann som samler seg opp noe sted i bilen, er sannsynligvis et dreneringshull tett. Forsikringsmannen anbefaler å dra på verksted om vann samler seg opp, og det ikke er åpenbart hvorfor.

– Alle bilmodeller er forskjellige, og det kan være vanskelig å komme til alle dreneringskanaler. På verksted sørger de for å fjerne løv og annet rusk som tetter dreneringen, og om det skyldes lekkasje eller noe annet som er skadet, finner de ut av det og, sier Voll.

Ikke sikkert forsikringen dekker skade fra løv

Om du får skade på bilen som følge av tett drenering, er det ikke sikkert at forsikringen dekker skaden.

– Du har et ansvar for å forhindre skade. Om bilen har stått ute i tungt regnvær over lang tid med tett drenering, kan det være du må dekke skaden selv, avslutter Voll.

Har du derimot vært påpasselig og sjekket dreneringen regelmessig, men likevel vært så uheldig å fått skade, dekkes dette av kaskoforsikring.

Sist oppdatert: