Klart du kan sykle i vinter
Kaldt? Mørkt? Glatt? Du trenger ikke la det stoppe deg.
– Mange kjenner på en litt høyere terskel for å sykle om vinteren. Samtidig er det ofte trafikkaos og forsinkede trikker og busser på denne tiden av året, så du kan spare mye tid ved å sykle nå, sier Ola Bustad i Syklistforeningen.
Selv bor han sju kilometer utenfor Oslo sentrum og sykler til jobb året rundt:
– Bare tanken på å stå og vente på en forsinket trikk, som til slutt dukker opp stappfull, gjør valget enkelt. Jeg har aldri angret på en tur i frisk luft, kort eller lang, sier han.
Syklister er utsatt i trafikken, spesielt når det er mørkt. Ifølge Statens vegvesen er risikoen for å bli drept eller alvorlig skadd minst dobbelt så høy i mørket som i dagslys.
Bli synlig
– Omtrent halvparten av kollisjoner mellom syklister og biler i skumring eller mørket skyldes at syklisten ikke ble sett. Derfor bør du sørge for å være godt synlig når du sykler, oppfordrer Rikke Bugodt Larsen, produktutvikler i Gjensidige.
- Lys foran og bak er påbudt i mørket. Glemmer du det, kan resultatet bli en bot på 1750 kroner, eller langt verre – en ulykke.
- Suppler gjerne med en hodelykt, så får du lys i den retningen du ser og bedre oversikt i svinger. Er lykten veldig sterk, er det viktig å rette lyset mot bakken. Da blender du ikke møtende trafikk.
- Refleksbånd øker synligheten betraktelig, gjerne rundt anklene, som er i konstant bevegelse. Har du refleksstripe på piggdekkene, blir du ekstra godt synlig fra siden.
Trygt grep på veien
Mange norske kommuner, spesielt byene, har de siste årene lagt mer vekt på brøyting, børsting og salting av sykkelfelt og veier. Da ligger det til rette for å sykle hele året. Likevel kan vått løv, strøgrus, snø og is gjøre underlaget glatt og uforutsigbart.
– Fall på sykkel uten andre involverte er svært vanlig, forklarer Larsen. Når temperaturen synker, anbefaler hun derfor å bytte til piggdekk for bedre grep.
Gode dekk er det aller viktigste for deg som sykler om vinteren, understreker Bustad i Syklistforeningen.
– Piggdekkene bør ha mange pigger når det er is og holke. Samtidig betyr pigger også høyere vekt og mer rullemotstand, og dermed må du bruke mer krefter, legger han til.
Et ekstra tips er å sjekke at dekkene har god plass under skjermene, hvor det ofte pakker seg med snø.
Kle deg riktig
Skallbekledning som er vanntett og pustende er det viktigste på klesfronten, sammen med varmt fottøy og hansker. For trening og fritidsturer anbefaler Bustad lag på lag-metoden, med ull innerst på de kaldeste dagene.
– Men ikke kle på deg altfor mye, da blir du svett og fort kald. Kle deg heller i lag som du kan justere underveis, råder han. I tillegg er det smart å bruke farger som syns godt i mørket.
Det kan uansett være nødvendig å ha med skift i sekken. Og kanskje en rask dusj på jobben, hvis du har den muligheten. Bustad forteller at han han har elsykkel og derfor kan pendle i jobbantrekk. Et av triksene han bruker da, er å tre tynne, vanntette fotposer utenpå skoene.
Ekstra råd for elsykkel
Mange gjør som Bustad og bruker elsykkel. Det er et supert vinteralternativ, men den tåler ikke kulda like godt som vi gjør, advarer Larsen i Gjensidige.
– Kulde reduserer rekkevidden og kan skade cellene i batteriet. Derfor bør du oppbevare det innendørs når sykkelen ikke brukes, og lade det ved romtemperatur, råder hun og minner om at de fleste innboforsikringer ikke dekker batteriskader som skyldes kulde eller slitasje.
En elsykkel gir jevnere pedalkraft, noe som gjør det enklere å klatre opp bakker på glatt føre. Men mange elsykler er tunge. Derfor bør du være litt ekstra forsiktig, anbefaler Bustad.
– Motoren gjør at du får større fart, og tyngden gjør den litt mer krevende å manøvrere. Det kan være vanskeligere å rette opp dersom hjulene slipper mot underlaget. På glatt underlag er det ekstra viktig med piggdekk og riktig lufttrykk for å unngå hjulspinn.
Ta godt vare på sykkelen
For å holde sykkelen i orden om vinteren, anbefaler begge ekspertene å være ekstra nøye med vask og vedlikehold.
- Ikke la sykkelen stå ute i snø og regn over tid. Oppbevar den innendørs eller under tak hvis du har mulighet til det.
- Sjekk bremseklosser, kjede og bevegelige deler. Kjede, gir og bremsevaier bør smøres ofte med tynn olje, da olje blir treg i kulda. På vinteren gjelder «more is more». Det blir mer grisete å vaske, men oljen sørger for at saltet gjør mindre skade.
- Husk også at sykkelen bør vaskes jevnlig gjennom vinteren. Det fører til mindre slitasje fra salt og veistøv, og sykkelen får lengre levetid.
- Hvis sykkelen skal stå lenge uten å brukes, bør du slippe litt luft ut av dekkene. Sørg for at den er ren og tørr for å unngå rust.
– Lever gjerne sykkelen på service for å sikre at alt fungerer. Det er enda kjedeligere å bli stående på grunn av teknisk svikt i sludd og snøvær enn på en varm sommerdag, påpeker Bustad.
Veisaltet sliter på sykkelen
Jevnlig vask og smøring hjelper, men likevel får sykkelen hard medfart om vinteren på grunn av veisaltet. For å hindre korrosjon og rust, må sykkelen vaskes og smøres etter hver tur. Men det er det ingen som bruker sykkelen daglig som gjør, sier Bustad i Syklistforeningen.
– Noen velger å ha en egen vintersykkel som er gammel og i ferd med å bli utrangert. Personlig ser jeg på sykkelen som en bruksting og et transportmiddel, og jeg bruker elsykkelen gjennom hele vinteren, sier han og avslutter:
– Sykkelen får noe kortere levetid, men det er det verdt.

