Bildet viser en kvinne som løper ute i vinterlandskap

Helsa lider under hjemmekontor - men litt mosjon har stor effekt

Koronapandemien gjør at vi er mindre i aktivitet enn før. Ifølge stipendiat ved Norges Idrettshøgskole, Anders Husøy, vil kun litt økt aktivitet gi betydelig helsegevinst.

Anders Husøy, stipendiat ved Norges Idrettshøgskole,
Anders Husøy

Ifølge forskning.no har nordmenns smartklokker avslørt at vi beveger oss mindre under pandemien enn før. Husøy tror dørstokkmila har blitt enda litt lengre for enkelte. 

– I en hverdag hvor vi er mer hjemme og ikke må like mye ut, er det lett å bli passiv. I tillegg er det nok mange som er redde for å gå ut i frykt for viruset. Samtidig vil jeg anta at det er blitt en polarisering, der enkelte har mer tid og overskudd til fysisk aktivitet, mens andre har blitt mindre aktive, forklarer Husøy. 

Ifølge stipendiaten er det ofte en «enten eller»-mentalitet når det kommer til trening og fysisk aktivitet hos mange. Han mener det viktig å huske på at også litt aktivitet gir betydelig helsegevinst. 

– En større oversiktsstudie fra 2019 viser at hvis du går fra ingen eller minimal aktivitet til litt aktivitet, så reduseres risikoen for tidligere død med opptil 50 prosent– uavhengig av intensitet. Risikoen reduseres også når du øker aktvitetsnivået ytterligere, men risikoreduksjonen er klart størst for de som gikk fra minst til nest minst aktivitet, forklarer Husøy. 

Anders Husøy, stipendiat ved Norges Idrettshøgskole,
Anders Husøy

Få inn sniktrening i hverdagen

En britisk undersøkelse utført av BBC viser at 30 minutters gange senker både blodsukker og nivåer av triglyserider (fettstoffer) i blodet med 40 prosent sammenlignet med de dagene du ikke er i aktivitet. Videre får du de samme helsegevinstene ved å gå i fem minutter sammenhengene, seks ganger om dagen. 

– Helsedirektoratet anbefaler minimum 150 minutter fysisk aktivitet med moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet hver uke. Korte avbrekk fra stillesitting kan være bra for økt blodsirkulasjon, bedre regulering av blodsukker og bevegelse av muskler og ledd, sier Husøy, og legger til:

– Uansett om du velger å være aktiv i mindre bolker eller mer sammenhengende, vil fysisk aktivitet redusere risikoen for en rekke helseproblemer som hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes, muskel- og skjelettplager, samt enkelte kreftformer. I tillegg produserer kroppen endorfiner når du er i fysisk aktivitet, noe som påvirker den psykiske helsen din positivt. 

Ifølge Husøy må du ikke legge om livsstilen for å få bedre helse mens du har hjemmekontor. Han slår et slag for «sniktreningen».

– «Sniktrening» kan innebære å velge trappen fremfor heisen, gå til butikken fremfor å kjøre, eller øke intensiteten litt når du går opp en motbakke, oppmuntrer han.

– Arbeidsgivere bør legge til rette for fysisk aktivitet

Administrerende direktør i Møller Eiendom, Andreas Jul Røsjø. Foto: Finn Ståle Felberg
Andreas Jul Røsjø. Foto: Finn Ståle Felberg

Administrerende direktør i Møller Eiendom, Andreas Jul Røsjø, har lagt til rette for at ansatte på hjemmekontor kan bruke kjernetiden til trening. Han oppfordrer andre arbeidsgivere til å gjøre det samme.   

– Vi ønsker at våre ansatte skal kunne komme seg ut og bruke kroppen, gjerne mens det fortsatt er dagslys. Om det er en skitur før lunsj, noen styrkeøvelser mellom teams-møter eller en jogge- eller gåtur, er dette initiativ som blir applaudert hos oss. Vi har også en regel på at det ikke skal være for mange digitale møter etter hverandre, slik at de ansatte har mulighet til å komme seg ut mellom «slagene», forklarer Røsjø. 

Direktøren har full tiltro til at de ansatte disponerer tiden sin godt, og har fortsatt til gode å oppleve at noen utnytter denne friheten på en negativ måte. 

– Det å ta vare på helsen er først og fremst et individuelt ansvar, men som arbeidsgiver mener jeg det er viktig å tilrettelegge for fysisk aktivitet. I tillegg til mulighet for trening i kjernetiden har vi en til to digitale timer med personlig trener (PT) i uka. PT-en gir de ansatte hjelp med øvelser som motvirker belastningskader, som typisk kan komme i forbindelse med jobbslitasje på hjemmekontor, forklarer han.

For Røsjø er det liten tvil om at tiltakene gir gevinst i flere ledd.  

– Fysisk aktivitet øker konsentrasjonen og gir mer energi. I tillegg reduserer det risikoen for belastningskader, overvekt og lengre sykefravær. Det viser seg også at de ansatte er svært fornøyde med tiltakene. I tillegg til gode tilbakemeldinger, scorer vi svært høyt på tilfredsundersøkelser, med en tilfredshet på over 90 prosent, konstaterer Røsjø.

Administrerende direktør i Møller Eiendom, Andreas Jul Røsjø. Foto: Finn Ståle Felberg
Andreas Jul Røsjø. Foto: Finn Ståle Felberg

Rask behandling

Produktsjef i Gjensidige, Anne Grethe Strandos,
Anne Grethe Strandos,

Forretnings- og produktutvikler i Gjensidige, Anne Grethe Strandos, synes det er flott at arbeidsgivere som Røsjø prioriterer ansattes helse, og legger til at behandlingsforsikringen gir de ansatte rask hjelp dersom de skulle bli syke. 

– Med behandlingsforsikringen er du og dine ansatte sikret utredning hos spesialist, operasjon eller annen behandling innen ti virkedager. I tillegg får dere tilgang til Online lege med mulighet for, konsultasjon via mobilen, sier hun. 

Ifølge Strandos kan rask hjelp redusere risikoen for at skade eller sykdom forverres i lange offentlige helsekøer, og det gjør at ansatte kan komme raskere tilbake til jobb.

– I tillegg ser vi gode resultater som følge av tett samspill mellom behandlere og kunder som benytter seg av forsikringen. Det gir effekt også på lang sikt, avslutter hun.

Sjekk hvilke forsikringer bedriften din trenger her

Produktsjef i Gjensidige, Anne Grethe Strandos,
Anne Grethe Strandos,

Sist oppdatert: