Bomstasjon. Europaferie.

Husk oblatene på bilferien

Uten de riktige merkene i frontruten kan bilferien i Europa bli veldig dyr. Dette må du vite for å ha kontroll på kontinentet.

I mange europeiske land kan man se frontruter fulle av fargerike små klistremerker. Merkene bekrefter at bilens eier har betalt en avgift for å kjøre på en bestemt motorvei og/eller byområde. Dette må også gjester i landet ha i orden. Hvis man dropper eller glemmer en påkrevd oblat, kan resultatet bli en bot på alt fra noen hundrelapper til flere tusen kroner.

– En oblat er alltid mye billigere enn en eventuell bot. Skal du på bilferie, er det smart å undersøke om landene du skal besøke har krav om motorveioblater og/eller miljømerker, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Kjøp for avreise

Sødal minner om at det av og til kan være vanskelig å få med seg all informasjon på veiskilt, spesielt hvis man ikke behersker det lokale språket godt. Sjansene for at ting går smertefritt øker med gode forberedelser.

– Både motorveioblater og miljømerker kan kjøpes enten før avreise og underveis. Vårt råd er at du kjøper sistnevnte før du drar hjemmefra. Motorveioblater er enklere å skaffe seg underveis, de selges blant annet på bensinstasjoner ved for eksempel grenseoverganger, sier Sødal.

Land som har krav om motorveioblat er Østerrike, Sveits, Slovenia, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Bulgaria og Romania.

– Vær oppmerksom på at ordningen med motorveioblater er noe annet enn vanlige bompenger, som du må betale i de aller fleste land, understreker Sødal.

Land med miljøsoner: Danmark, Tyskland, Østerrike, Frankrike og Belgia. Tsjekkia og Spania er også i ferd med å innføre soner med begrensninger på biltrafikk.

På nettsiden miljømerke.com finner du informasjon på norsk om grønne soner i Europa. Nederst på siden ligger lenker til ordningene i det enkelte land.

Ytterligere info om miljøsoner og -merker finner du på greenzones.eu. Denne tjenesten er også tilgjengelig som en app i App Store og Google Play.

– De fleste landene opererer med graderte miljømerker. Bilens vekt og motor er avgjørende for hvilken farge det er på merket – og for hvor og når du kan ferdes med bil, påpeker Sødal.

Italienske turistfeller

I flere byer i Europa er tilstrømmingen av turister så høy at myndighetene har innført tiltak for å redusere belastningen på infrastruktur og miljø. NAF tipser om skiltene med påskriften «Zona a traffico limitato», som står ved innkjøringen til mange gamle bydeler i Italia.

– Her er det ikke mulig å kjøpe en oblat, man må rett og slett forholde seg til skiltet og styre unna disse sonene. Hvis man overser skiltet og blir «fersket» av et overvåkingskamera i forbudt område, vanker det en saftig bot. Og tiden da man kunne «stikke av» fra en bot i utlandet, er definitivt over, understreker Sødal.

Sist oppdatert: