
Hva gjør du hvis mobilen blir stjålet? Dette må du vite om forsikring, sperring og erstatning
Blir mobilen din stjålet, er det viktig å handle raskt. Her får du svar på hva du må gjøre først, hvilke forsikringer som gjelder, og vanlige misforståelser som kan koste deg dyrt.
Å få mobilen stjålet er ikke bare irriterende, det kan også være dyrt og stressende. Plutselig står du uten kontakt med omverdenen, viktige bilder kan gå tapt, og du må forholde deg til både politianmeldelse, sperring og forsikring.
– Den vanligste misforståelsen er at reiseforsikringen dekker mobiltelefonen som er mistet eller gjenglemt, forteller Rikke Bugodt Larsen, produktutvikler i Gjensidige.
Så hva gjør du når mobilen blir stjålet?
– Det aller første du bør gjøre er å sperre abonnementet ditt, slik at ingen andre får brukt mobilen. Deretter bør du anmelde tyveriet til politiet, enten på nett eller ved å møte opp, forteller Anders Krokan, pressesjef i Telenor.
Han understreker at det å anmelde tyveriet til politiet ikke bare er viktig for å få utbetalt forsikring, men også for å hindre at mobilen kan brukes eller selges videre.
– Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre. Samtidig må du anmelde tyveriet før du kan melde inn forsikringssak.
Larsen forteller at det er viktig å sperre SIM-kortet og eventuelle betalingsløsninger (som Vipps og Apple Pay).
– Hvor det er mulig anbefaler vi kunden å slette innholdet fjernstyrt, f.eks. via «Finn min iPhone» eller «Finn min enhet», sier Larsen.
Vanlige misforståelser
Krokan forteller at mange tror at det holder å bare sperre SIM-kortet, men det er også viktig å slette innholdet på mobilen – spesielt hvis du har sensitiv informasjon.
– En annen misforståelse er at abonnementet stopper å løpe når SIM-kortet er sperret, men det gjør det ikke, sier han.
Larsen forteller at en annen misforståelse blant deres kunder er at reiseforsikringen dekker mobiltelefonen som er mistet eller gjenglemt.
– Reiseforsikringen dekker kun tyveri av mobiltelefonen, eller knust skjerm. Det er også en vanlig misforståelse at en standard innboforsikring dekker alle skader på mobiltelefon, denne dekker for eksempel ikke selvforskyldte uhell som å miste mobilen i bakken, sier Larsen.
Når dekker forsikringen mobilen?
– Dersom mobiltelefonen blir stjålet på en reise dekker reiseforsikringen en erstatningsenhet, hvor egenandelen er kr. 1000, forklarer Larsen.
Har kunden valgt mobilforsikring som en utvidelse av skjermforsikringen i Innbo Pluss så dekkes alle mobiler i familien for tap, tyveri og skader i hele verden. Egenandelen her er også kr. 1000 kroner.
– Erstatningsenhet er en brukt, renset og reparert mobiltelefon av samme type og modell som den du hadde, men kan avvike i farge. En eller flere komponenter er brukte. Slitedeler er alltid helt nye. Kunde vil ikke kunne se eller oppleve forskjell på denne og en helt ny mobiltelefon, sier hun.
Hvordan foregår erstatningsprosessen?
– Erstatningsprosessen ved tyveri på reiseforsikringen foregår ved at kunden melder skade på Gjensidige.no og saken behandles gjennom vår samarbeidspartner Elcare Nordic. Ved en dekningsmessig skade vil Elcare Nordic sende ut en erstatningsenhet til kunden i løpet av 3-5 virkedager, sier Larsen.
Hun forteller at dersom kunden for eksempel velger å kjøpe ny telefon på reisen, så vil egenandelen være på 3000 kr og det trekkes et aldersfradrag basert på alder på telefonen som er tapt.
– Har kunden valgt mobilforsikring som en utvidelse av skjermforsikringen i Innbo Pluss er det ingen ventetid og en erstatningsenhet sendes umiddelbart etter at skaden er meldt, sier hun.
Forskjeller hos ulike forsikringsselskaper
Dekningsgrad: Noen dekker kun tyveri, andre også uhell.
Egenandel: Varierer fra fast beløp til prosent av mobilens verdi.
Aldersfradrag: Noen trekker 20 % per år, andre har fast fradrag.
Dekningsområde: Noen dekker kun Norden, andre hele verden
Gjensidiges tips for mobiltyveri:
-
Ta jevnlige sikkerhetskopier, så du ikke mister viktig data.
-
Bruk PIN-kode og biometrisk lås for å beskytte innholdet.
-
Kjøper du ny mobil i utlandet etter tyveri, husk at varer over 6000 kroner må fortolles ved retur til Norge.
-
Gå gjennom alle forsikringene dine – du kan være dekket uten å vite det.
Sist oppdatert: