Senior, livsstil

Livsstilsendring i motbakke

Lars Ejnar Rasmussen droppet mirakelkurene og fant sin egen vei til livsstilsendring. Den går i motbakke.

– Her ser du hvor galt det kan gå, sier Lars Ejnar Rasmussen og legger frem et foto. Bildet ble tatt høsten 2015 og viser en overvektig mann på 120 kilo. Ett år senere er Rasmussen en slank herre på cirka 90 kilo. Hva skjedde?

– Oppskriften på overvekt er enkel nok. Jeg er en livsnyter, og i mange år gaflet jeg i meg alt for mye – uten tanke på at stoffskifte og forbrenning forandrer seg med årene, sier 68-åringen fra Drøbak.

Legens ultimatum

Etter hvert preget overvekten hverdagen mer og mer. Små gjøremål ble et ork, humøret var ustabilt og Rasmussen følte seg utilpass i sin egen kropp.

– Jeg var nok klar over at det ikke kunne fortsette slik. Men det var enklere å la det skure og gå enn ta seg selv i nakken. Først da legen målte blodtrykket til 152 over 90 og ga meg valget mellom vektnedgang eller blodtrykksmedisiner, fikk jeg dytten jeg trengte.

Gikk i motbakke

Tilbudet av dietter, programmer og mirakelkurer er enormt. Rasmussen bestemte seg for å finne sin egen vei til vektnedgang og bedre helse.

– Jeg brukte litt tid på å forske i meg selv. Det var viktig å finne frem til en livsstilsendring som jeg kunne trives med og opprettholde over tid. Samtidig var jeg opptatt av å ikke gjøre ting for komplisert.

Til slutt kokte det ned til de to m-ene: mat og mosjon. Rasmussen begynte å sjekke innholdet av fett, sukker og salt i maten før han la den i handlevognen. Så tok han beina fatt.

Minus 30 kilo

– Jeg liker å gå. Det er en aktivitet som er tilgjengelig og billig, og her i Drøbak har vi mange drøye bakker, smiler Rasmussen. Han begynte å gå så fort han orket i ett kvarter, to til tre ganger i uken. Det var blytungt, men formen ble raskt bedre – og turene lengre.

– Samtidig ble magemålet stadig mindre. Fremgangen har gitt meg motivasjon til å fortsette, og i dag går jeg raske turer på én time tre ganger i uken – og blir rastløs hvis jeg må droppe en økt, sier Rasmussen og forteller om gleden da legen målte blodtrykket hans til 130 over 70.

­– Da sa han «dette hadde jeg aldri trodd». Et fint øyeblikk!

Ingen masochist

Lær mer om Helse 55+

Livsstilsendring er vanskelig. Å bryte med gamle vaner – og etablere nye – krever som regel store doser viljestyrke.

– Jeg har vært opptatt av å ikke gape over for mye, men ta små steg. Og jeg liker ennå god mat og drikke – noen masochist har jeg aldri vært – men nå skiller jeg mellom hverdag og helg, understreker Rasmussen og sier at han trives bedre med seg selv.

– Helsen er bedre, jeg er lettere til sinns og har større overskudd. Det føles godt – ikke minst når aktive barnebarn er på besøk, smiler han.

Lær mer om Helse 55+

Lars Ejnars råd for en varig livsstilsendring:

  1. Ikke gå deg vill i andres oppskrifter, råd og tips. Forsk litt i deg selv og finn din egen vei.
  2. Spør deg selv: Hva er mine grenser? Hva motiverer meg? Hva vil jeg ikke unnvære? Hva kan jeg klare meg uten? Hva skal til for at jeg kan klare det?
  3. Ikke vær opptatt av slanking – fokuser på livsstilsendring, så kommer vektnedgangen av seg selv
  4. Det hjelper å slå seg sammen med andre. Selv har jeg funnet støtte og en god treningskamerat i kona, som også har hatt glede av vår livsstilsendring.

Sist oppdatert: