
Reiser til urolige områder - dette må du vite
Skal du reise til et land med endret sikkerhetssituasjon, som Thailand? Da er det viktig å vite hva du bør gjøre før avreise, hvordan du kan redusere risiko under oppholdet, og hvilken hjelp du kan få dersom noe uforutsett skjer.
Det som i utgangspunktet virket som en trygg feriedestinasjon, kan vise seg å ha utviklet en uventet sikkerhetssituasjon preget av uro, konflikt eller helserisiko. Utenriksdepartementet (UD) gir offisielle reiseadvarsler når det anses å være grunn til å råde nordmenn fra å reise til et bestemt land, område eller region, eller til å forlate stedet. Årsaken er vanligvis krig eller andre former for uroligheter.
- Reiseadvarslene er ikke et forbud, men et tydelig råd om å unngå reise eller opphold i det aktuelle området, understreker seniorrådgiver i Utenriksdepartementet, Mathias Rongved.
UD opererer med tre nivåer av reiseadvarsler: reiser som ikke er strengt nødvendige frarådes, alle reiser frarådes, og i alvorlige tilfeller frarådes både reise og opphold, med oppfordring til å forlate landet. Disse advarslene vurderes og oppdateres ut fra en helhetlig analyse av situasjonen.
- Utenrikstjenesten kan aldri garantere at det er trygt å gjennomføre en reise. Det er den enkelte som er ansvarlig for egen sikkerhet, understreker Rongved.
Før reisen: informasjon og sjekkliste
Før reisen bør du sette deg godt inn i reiseinformasjon og eventuelle reiseadvarsler for landet du skal besøke.
- Vi oppfordrer til å bruke de verktøyene og ressursene som finnes for å holde seg oppdatert, informerer Rongved.
Dette kan gjøres her:
- UDs offisielle reiseinformasjonsside: detaljer om innreise, sikkerhet, lokale forhold og hvilke tjenester norske borgere kan få fra utenrikstjenesten. Du kan søke opp landet du skal besøke og få spesifikke råd og advarsler.
- Reiseklar-appen: enkel tilgang til reiseinformasjon, reiseadvarsler og mulighet for reiseregistrering. Appen gir også varsler om hendelser i landet du befinner deg i, og nyttige råd ved krisesituasjoner.
- Reiseregistrering.no: registrer reisen din slik at UD kan kontakte deg ved kriser.
- Ambassadenes nettsider: landspesifikk informasjon og kontaktinformasjon til norske ambassader.
UD anbefaler å ha dette på plass før avreise:
- Reiseforsikring som dekker hele perioden og reisemålet
- Registrere reisen på reiseregistrering.no
- Tilstrekkelig med penger til reise og opphold
- Gyldig pass – flere land krever at det er gyldig i flere måneder før og etter reisen
- Husk å sørge for å tegne en god reiseforsikring, eller sjekke at den du har er dekkende for din neste reise, legger Rongved til.
Hva innebærer en god reiseforsikring?
Det er viktig å ha på plass en god reiseforsikring for å unngå alvorlige konsekvenser, både økonomisk og helsemessig, ifølge produktutvikler Rikke Bugodt Larsen i Gjensidige.
Hun opplyser at en god reiseforsikring bør dekke:
- Akutt sykdom og ulykker, inkludert medisinsk behandling og hjemtransport
- Avbestilling ved sykdom eller uforutsette hendelser før avreise
- Forsinket eller tapt bagasje
- Evakuering og hjemreise ved fare
Larsen understreker at reiseforsikringen ikke gjelder på reiser til, fra eller i land/områder med krig/uro hvor det foreligger en offisiell reiseadvarsel fra UD.
Hjemreise på grunn av alvorlige hendelser:
- Reiseforsikringen erstatter nødvendige merutgifter til reise og transport ut av området, dersom situasjonen ikke var kjent eller varslet før avreise, opplyser Larsen.
Dette gjelder når man befinner seg i et område der det oppstår krig eller alvorlig uro, og UD eller stedlige myndigheter offisielt anbefaler reisende å forlate landet eller området.
Avbestilling på grunn av alvorlige hendelser:
- Reiseforsikringen kan erstatte utgifter til reise og opphold dersom reisen må avbestilles, sier hun.
Dekningen gjelder når hendelser har oppstått etter at reisen ble bestilt, og det foreligger en reiseadvarsel fra UD som fraråder alle reiser til det aktuelle området.
Les mer om reiseforsikring her
På reisen: trygghet og hjelp
Slik holder du deg tryggest mulig på reisen:
- Følg med på lokale nyheter og myndigheter: Hold deg oppdatert via lokale kilder og UDs reiseråd.
- Aktiver posisjonsdeling i Reiseklar-appen: Få varsler basert på hvor du befinner deg.
- Unngå risikoområder. Hold deg unna demonstrasjoner, konflikter og steder med høy kriminalitet.
- Lag en nødplan: Vit hvordan du kommer deg ut av landet, og ha kontaktinformasjon til ambassaden og forsikringsselskapet tilgjengelig.
- Respekter lokale lover og kultur: Unngå misforståelser og konflikter ved å sette deg inn i lokale normer og regler.
- Oppbevar viktige dokumenter trygt og ha backup: Ha pass, forsikringsbevis og kontaktinformasjon i en vanntett og låsbar mappe og lag digitale kopier. Del dokumentene med en pålitelig kontakt hjemme.
Konsulær bistand
Ved opplevde problemer i utlandet kan reisende få hjelp gjennom konsulær bistand fra norske myndigheter.
- Dette er en tjeneste norske myndigheter tilbyr borgere i utlandet, og bistanden håndteres av rundt 90 ambassader og generalkonsulater, samt omtrent 300 honorære konsulater, informerer Rongved.
Hvilken hjelp du kan få, avhenger av hvor du befinner deg og om du er på kortere opphold eller fast bosatt.
- Dette kan blant annet innebære råd og veiledning ved tyveri, sykdom eller ulykker, støtte til pårørende ved dødsfall, samt hjelp med pass, fødselsnummer og legalisering av dokumenter, sier han.
I land eller områder hvor UD har utstedt en reiseadvarsel kan det være vanskelig å gi konsulær bistand til norske borgere.
- I ytterste konsekvens kan det bety at utenrikstjenesten ikke vil kunne hjelpe deg dersom du får problemer på reisen, sier han.
Kontakt ved akutte hendelser
Dersom det skulle oppstå akutte problemer under reisen, kan du få hjelp både fra Utenriksdepartementets operative senter og direkte fra Gjensidige.
- Utenriksdepartementets operative senter (UDops) tilgjengelig hele døgnet, året rundt. De håndterer nødsamtaler og koordinerer kontakt med utenriksstasjonene, opplyser Rongved.
Som Gjensidige-kunde kan du også ta kontakt med Gjensidiges alarmsentral for å få rask hjelp.
- Alarmtjenesten vår er bemannet døgnet rundt med språkkyndige personale som gir rask og effektiv hjelp til kunder på reise. De kan hjelpe med alt det praktiske - som å finne lege på stedet eller organisere hjemtransport, uansett hvor i verden du befinner deg, sier Larsen i Gjensidige.
Sist oppdatert: