Elsykkel

Sjekkliste når du skal kjøpe brukt elsykkel

Sjekk sykkelen nøye og styr unna de mange ulovlige syklene som ligger ute til salgs, råder Syklistenes Landsforening.

Olav Fjeld Kraugerud i Syklistenes Landsforening.
Olav Fjeld Kraugerud

Etter hvert har det vokst frem et godt bruktmarked for vanlige elsykler og ikke minst lastesykler, og det er bra, mener Olav Fjeld Kraugerud i Syklistenes Landsforening.

– Det er bra å kjøpe brukt, både for lommeboka og miljøet. Det er fint hvis brukte elsykler får flere opp på sykkelsetet og ut på tur. Samtidig er det en del å sjekke før du legger penger på bordet for en batteridrevet to- eller trehjuling, sier han.

Det første du bør gjøre, er å vurdere behovet ditt. Skal du pendle til jobben, og kan du lade sykkelen der? Eller er det tursykling, der ladeplasser er mer tilfeldig? Skal du sykle mest på asfalt, eller også på grus og dårlige veier? Skal sykkelen benyttes om vinteren, og har du tenkt å trekke tilhenger?

– Slike ting bestemmer rekkevidden du skal sikte deg inn mot. Og ikke minst: Hvor mye penger vil du bruke, sier Kraugerud.

Olav Fjeld Kraugerud i Syklistenes Landsforening.
Olav Fjeld Kraugerud

Etablerte merker holder seg godt i pris

– Når det gjelder elsykler, er merkenavnet ofte mindre viktig enn navnet på produsenten av motor og batteri, fremholder Kraugerud. Han anbefaler deler fra anerkjente produsenter – ikke minst fordi man kan få tak i reservedeler i mange år fremover.

– Fra litt under 25 000 kroner og oppover er du sikret ordentlig kvalitet, men fra 20 000 kroner og oppover er det stort sett bare bra sykler å få. Med jevnlig vedlikehold vil den kunne holde seg godt i pris. Jeg ville heller kjøpt en god brukt elsykkel enn en ny og dårlig en, sier han.

Seks tips til kjøp av brukt elsykkel:

1) Sjekk batteriet

Et dårlig batteri kan gi seg før du har syklet én mil. Et sykkelbatteri må lades jevnlig, også når sykkelen ikke brukes, for eksempel om vinteren.

– Ellers kan det bli ødelagt i løpet av mindre enn et år. Hvis batteriet er eldre enn 2–3 år, må du uansett regne med å bytte det. I tillegg: Sjekk hvor stor kapasitet batteriet har og at display/motorstyring fungerer, sier Kraugerud.

På noen elsykler kan det hentes ut svært mye informasjon hvis man kobler elsykkelen til et diagnoseverktøy. Her kan man se hvor mange ganger batteriet er ladet, om det er ladet i sterk kulde (ikke anbefalt), om batteriet gir feilkoder, om sykkelen har vært trikset med for å gå fortere og en rekke andre forhold.

– Enkelte forhandlere kan lage en tilstandsrapport om sykkelen. En slik rapport vil inneholde informasjon om batteriet og hvordan det er brukt, opplyser han.

De siste årene har det vokst frem firmaer som kan overhale og også reparere nye batterier til de fleste sykler. Vi gjorde det siste med våre elsykler på jobben; Noen få tusenlapper og batteriene ble som nye, smiler han fornøyd!

2) Vurder produsenten

Kraugerud anbefaler å kjøpe sykkel med motor, batteri og styringssystem fra anerkjente produsenter, som for eksempel Bosch, Yamaha eller Shimano. Disse har standardiserte løsninger, og du kan som nevnt regne med å få kjøpt deler i mange år.

– Jo mer ukjent og «tvilsom» produsenten er, jo vanskeligere kan det være å få tak i deler. Vi kjenner folk som har måttet kaste elsykler etter fire, fem år fordi det ikke var mulig å skaffe nytt batteri. Sjekk om batteriet kan erstattes og hva operasjonen koster, fortsetter han.

Han legger til at noen importører selger elsykler uten å ha noe servicenett for kundene sine. Hvis man vurderer et ukjent merke, er rådet å sjekke om det finnes verksteder som kan hjelpe deg, og om noen tar på seg garantiansvar.

Foto av sykkel der motoren er plassert ved kranken.
Syklistenes Landsforening anbefaler sykler med krankmontert motor. Det gir jevnest sykling og god vektfordeling.

3) Ta en testtur

Motor, gir og bremser må virke som de skal. Ta deg tid til å sykle en tur og prøv alle girene, sier rådgiveren. Bruktsykler kjøpes ikke usett er det klare rådet!

– Finn gjerne en bratt bakke og sjekk at motoren drar jevnt og godt. Bremsene må også virke godt. Ettersom en elsykkel er tyngre og ofte holder høyere fart enn den vanlige utgaven, anbefaler vi at den er utstyrt med skivebremser, sier han.

4) Sjekk sykkelens stand.

– Hvis sykkelen er svært skitten – styr unna. En selger som ikke har rengjort sykkelen før salg, har trolig ikke vedlikeholdt den før heller, mener Kraugerud. Han anbefaler også å sjekke at det ikke er slakk i hjul og styrelager, og at kjede og drivverk ikke er slitt.

– Selv om selgeren er aldri så overbevisende når han/hun sier at «det bare er en bagatell», bør du kreve at «bagatellen» blir fikset før du betaler.

Sykkelverkstedene rapporterer at kjedene ryker oftere på elsykler, noe som er naturlig siden de har «to motorer» - en menneskelig og en elektrisk. Kjenn etter på testturen at tråkket er jevnt og ikke hakkete.

5) Vurder prisen

– Be om å få se kvittering på sykkelen. Hvis du kjøper en stjålet elsykkel, støtter du opp under det illegale markedet. På tapt og funnet-sider på Facebook kan du se om sykkelen er meldt savnet. Sjekk også om sykkelen finnes i et sykkelregister.

På slike facebook-sider er det også mange gode brukererfaringer om de fleste modeller om du vil sjekke dem før du gjør et kjøp av en bestemt modell, utdyper Kraugerud

6) Er sykkelen lovlig?

Forviss deg om at sykkelen ikke kan gå ulovlig fort. En del sykler blir trikset med for å oppnå høyere hastighet enn tillatt, opplyser Kraugerud.

– Hvis du skulle bli innblandet i en ulykke, kan du bli stilt ansvarlig hvis sykkelen er ulovlig, sier han. Og ofte vil ikke bremser og annet utstyr være tilpasse ekstra høy hastighet, og den belastningen det vil medføre over tid, noe som i seg selv kan øke risikoen for uhell.

På lovlige sykler ...

  • virker ikke motoren uten at du trår selv
  • er motoren på maks 250 watt
  • kobler motoren ut når du passerer 25 km/t

Kraugerud påpeker at landsforeningen ofte ser beskrivelser av bruktsykler som «med denne cruiser du enkelt i 40–50 km/t».

– Andre kan gå enda raskere. En del av disse syklene er selvbygd. Man kan ikke vite med sikkerhet om folk som bygger selv vet hva de driver med. Og uansett er en slik sykkel altså ulovlig, sier han.

Vask og smøring er viktig

Når sykkelkjøpet er i boks, får du både turgleden og vedlikeholdet som følger med. Kraugerud understreker spesielt betydningen av jevnlig vask og smøring.

– Noen elsyklister tar dessverre lett på vedlikeholdet. De skjønner ikke at kjedet på en sykkel må smøres. Vi har hørt folk si i fullt alvor at «når sykkelen kostet 30 000 kroner, kan det vel ikke være nødvendig å smøre kjedet», sier han oppgitt.

I motsetning til en bil som sendes på jevnlig service basert å kilometerintervall, må sykkeleieren selv være vedlikeholdssjefen. Det er det viktig at nye sykkeleiere tenker på.

– Det viktigste er å holde sykkelen ren og å smøre den. Sykler man i salt på vinteren, kan det faktisk være nødvendig med vask og smøring flere ganger i uka. Har du ikke mulighet til å gjøre jobben selv, finnes det stadig flere verksteder som tilbyr service. I tillegg til å olje kjedet, bør man fra tid til annen smøre litt elektrofett på koblingene til batteriet, sier Kraugerud.

Les mer om sykkel og verdigjenstandsforsikring

Sist oppdatert: