Mann som vedlikeholder garasjeport.

Ta en vårsjekk på garasjeporten

Slik får du en sikker og knirkefri garasjeport.

Jonas Brenden i Portspesialisten
Jonas Brenden

– Når våren er i anmarsj, er det smart å ta en titt på garasjeporten. Vedlikehold er viktig for både sikkerheten og portens levetid. En ren og pen garasjeport kan dessuten løfte helhetsinntrykket av boligen, sier daglig leder Jonas Brenden i Portspesialisten.

Hvor mye tid og penger må du regne med å bruke? Hvis du har vært flink med det regelmessige vedlikeholdet, er det fort gjort å smøre bevegelige deler og vaske porten. Hvis det derimot er lenge siden forrige gang, er det godt mulig at slitedeler må skiftes ut. En ny vaier koster 300–400 kroner, mens et trinsehjul ligger på rundt 200 kroner, ifølge Brenden.

– Det er mye bedre å bruke litt penger på nye deler enn at porten slutter å fungere – eller i verste fall skader gjenstander eller personer, sier eksperten. Han opplyser at en garasjeport som er riktig montert og får jevnlig tilsyn, kan vare i minst 20–25 år.

Hvis du ikke vil utføre vedlikeholdet selv, kan du leie fagfolk til oppgaven.

– En kontroll med enkel service tar fra 30 til 60 minutter og koster 2 000–2 500 kroner. Nye deler og montering av disse kommer i tillegg, sier Brenden.

Jonas Brenden i Portspesialisten
Jonas Brenden

Smør bevegelige deler

Lurt å møre torsjonsfjæren for å unngå rust
Smøring av torsjonsfjæren forebygger rust

Vil du gjøre jobben selv, begynner du med å kjøre porten opp og ned. Se og lytt etter defekte deler. Trinsehjul og vaiertrinsehjul med ødelagt kulelager eller som ikke fungerer av andre grunner, må byttes. Det samme gjelder frynsete vaiere.

– Bevegelige deler som er i orden skal oljes. Det omfatter kulelageret i alle trinsehjul i sideskinnene, eventuelle vaiertrinsehjul i toppen og alle beslag der metall møter metall. Torsjonsfjærer må også smøres for å unngå rust. Dette er spiralfjærer som er montert på en aksling – enten rett over porten eller bak i rommet, sier Brenden.

Han forteller at Portspesialisten bruker en spesialolje, men understreker at all smøring er bedre enn ingen. Rådet er å spørre en forhandler av bilrekvisita eller garasjeporter om hjelp hvis du er i tvil.

Lurt å møre torsjonsfjæren for å unngå rust
Smøring av torsjonsfjæren forebygger rust

Vask med mild bilsjampo

Utsiden av garasjeporten er utsatt for skitt og støv. Det kan gi grobunn for algevekst og muggsopp på en garasjeport av tre. Men også en aluminiumsport trenger vask for å bevare utseendet.

– Bruk gjerne en mild bilsjampo og svamp før du skyller av med vannslangen. Hvis du vil bruke høytrykkspyleren, er det viktig å ikke velge den hardeste strålen og å holde god avstand til porten. Videre behandling med olje, beis eller maling av en treport må vurderes i hvert enkelt tilfelle, sier Brenden.

Sjekk den elektriske motoren

Har du elektrisk portåpner, må porten sjekkes manuelt. Begynn med å frikoble porten fra motoren med den røde snoren – nødåpneren.

­– Løft porten opp og ned og sjekk at den glir lett uten hindringer. Hvis du løfter porten rolig opp og slipper den i midtstilling, skal den bli stående. Da jobber fjærene optimalt slik at de er i balanse. Tommelfingerregelen er at det skal være lett å løfte porten med én hånd, sier Brenden.

Det er også viktig å kontrollere motorens sikkerhetsfunksjon. For å forhindre klemskader, skal motoren gå i revers hvis porten møter motstand.

– Du kan teste dette ved å holde igjen porten mens motoren lukker den. Et alternativ er å legge en kloss eller lignende på gulvet i åpningen. Går motoren i revers når den møter hindringen? Hvis ikke må den skiftes straks, understreker Brenden.

Hva dekker forsikringen?

Simon André Olsen
Simon André Olsen i Gjensidige

– Vi har heldigvis få saker der en defekt garasjeport har ført til skader på personer eller andres gjenstander, og at boligeier har blitt holdt ansvarlig. Det er imidlertid ganske mange som skader porten og sin egen bil på vei inn eller ut av garasjen, sier rådgiver Simon André Olsen i Gjensidige.

Ofte skjer slike uhell når bilføreren rygger ut av garasjen uten å oppdage at porten ikke har gått helt opp. En annen klassiker er at folk har montert skiboksen på bilen.

– Når de kjører inn eller ut av garasjen på autopilot, ender det ofte med et sammenstøt mellom skiboksen og garasjeporten, sier Olsen. Han opplyser at denne typen skader på garasjeporten og bilen dekkes av henholdsvis hus- og bilforsikringen – med fratrekk for egenandelen.

Simon André Olsen
Simon André Olsen i Gjensidige

Sist oppdatert:

Mer om:

HusBygg