Bildekk. Snø. Frost. Bilvei

Slik gjør du bilen klar for våren

Snø, is, grus og veisalt setter sine spor, og etter en lang, værhard vinter trenger bilen litt ekstra pleie. Her er bilmekaniker Jan Fleinsjøs oppskrift på vårklar bil.

– Å gjøre bilen klar for vår- og sommersesongen handler ikke bare om å skifte dekk. Snø, is, grus og veisalt setter sine spor, og nå trenger bilen en ordentlig overhaling, sier Jan.

Han anbefaler å vaske bilen jevnlig, ikke bare når den er veldig skitten.

– Gjør du jobben selv, skal bilen stå i skyggen og være avkjølt slik at produktene du bruker ikke tørker eller fordamper. Det kan i verste fall skade lakken, sier han.

Avfetting, vask og polering

Først må asfalt og tjære pluss annet belegg fjernes.

– Spyl først av det som sitter løst. Spray så et avfettingsmiddel på hele bilen under vinduene. Husk felgene. La middelet virke så lenge som anvist på produktet du bruker før du spyler det av. Avfettingsmiddelet må ikke tørke på lakken, sier Jan Fleinsjø.

Deretter kommer vasken. Bruk bøtte, svamp og et egnet vaskemiddel. Husk å rengjøre hjulkassene grundig. Der samler det seg mye sand og salt. Vask to ganger, så er du sikker på at bilen er helt ren før polereringen, er ekspertenes råd.

– Bilen bør alltid poleres før vinteren, men det er smart å ta en runde med polish også om våren når den harde vinteren er over. Da kan du også glede deg over en blank og pen sommerbil, sier Jan. Han gir denne oppskriften på en vellykket polering:

  • Bruk minimalt med polish. Påfør med svamp, pad eller poleringsduk og jobb væsken inn med lette bevegelser.
  • Gå over bilen systematisk, spar kanaler og støtfangere til slutt.
  • Tørk av med mikrofiberklut. Er det tungt å fjerne polishen, er det et tegn på at du har brukt for mye.
  • Har du fått små skader i lakken, kan disse utbedres enkelt med en lakkstift. Denne kan du kjøpe hos forhandler.

Se etter rust

Hvis du finner rust på bilen, er det viktig å ta affære med én gang, ifølge Jan.

– I utgangspunktet bør man overlate oppgaven til et verksted – i hvert fall på en bil med garanti. Men du kan også gjøre mye selv hvis skaden ikke er for stor. Jeg anbefaler likevel at du rådfører deg med en forhandler eller et verksted før du går i gang, sier Jan og gir følgende fremgangsmåte:

Bruk et egnet verktøy og vær forsiktig når rusten slipes bort mekanisk. Det er fort gjort å slipe karosseridelen for tynn.

– Når rusten er slipt bort, legger man på et ruststopp-produkt, for eksempel Brunox. Etter at det har tørket, skal området grunnes og deretter lakkeres. Det er viktig å bruke egnede produkter og følge bruksanvisningen gjennom hele prosessen. Husk også verneutstyr, sier bilmekanikeren, og fortsetter:

– En reparasjon som dette vil kunne bremse rustdannelsen, men i mange tilfeller vil den komme frem igjen etter en tid. For å bli kvitt rust én gang for alle, kreves en mer omfattende reparasjon som bør utføres hos et verksted med riktig kompetanse. En reparasjon av et begrenset område trenger ikke å bli så dyr.

Skift dekk og sjekk hjul

Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø i Gjensidige. Foto: Sverre Christian Jarild

Når sommerdekkene skal på, må du ført sjekke om dekkene fra i fjor fremdeles holder mål.

– Det viktigste er at mønsterdybden tilfredsstiller lovens minstekrav på 1,6 millimeter. men vi anbefaler at dekkene har minimum 3 millimeter mønsterdybde. I tillegg anbefaler jeg at man også rengjør felgene godt, hvis det ikke ble gjort da dekkene ble satt bort for vinteren, sier han.

Jan advarer dem som vurderer å utsette dekkskiftet fordi de vil «bruke opp» de piggfrie dekkene først.

– Det er ikke lurt å vente med å sette på sommerdekk. Gummiblandingen i de piggfrie dekkene er beregnet på kaldere vær, snø og is. Derfor har de dårligere gripeevne på varm og våt asfalt enn sommerdekk, sier han.

Bilen må stå på et plant underlag og sikres med bukker når den jekkes opp. På den første turen med sommerdekk, bør du være oppmerksom på tegn som tyder på at dekkene påvirker kjøreegenskapene.

– Hvis det rister under kjøring, kan det bety at dekkene trenger å bli avbalansert. Det får du utført hos dekkforhandlere eller verksted, sier Jan.

Han minner også om stramming av hjulboltene.

– En grei tommelfingerregel kan være at du gjør det etter femti kilometer. Bruk en momentnøkkel og stram i henhold til det som er spesifisert i bilens instruksjonsbok. Løsner hjulboltene, kan bolter, muttere, gjenger og felgens koning bli skadet. I verste fall kan da hjulene falle av, advarer Jan.

Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø i Gjensidige. Foto: Sverre Christian Jarild

Bestill inneklima-service

Frisklufts- og pollenfiltrene på bilen utsettes for mye fuktig luft gjennom vinteren. Jan anbefaler derfor at disse sjekkes.

– Det er lurt å få filtrene kontrollert og eventuelt byttet. Hvis disse ikke fungerer som de skal, kan det føre til både vond lukt inne i kupeen og dugging på vinduene, sier Jan.

– Be også verkstedet om å utføre service på aircondition-anlegget. Da er du sikker på at det det fungerer når det blir varmere i luften. I tillegg hindrer et velfungerende aircondition-anlegg dugg på vinduene, sier han.

Les mer om bilforsikring

Sist oppdatert: