En pakket skiboks.

– Unngå å bruke skiboksen som ekstra bagasjeplass

NAF advarer mot overfylte skibokser. Tester viser at de kan utgjøre stor fare.

Påskeferie står for tur og flere fjellglade fyller opp skiboksene med bagasje. Men det bør du ikke gjøre:

– Dette er bekymringsfullt. Flere skibokser vi har testet tåler ikke uhell i 30 kilometer i timen. Vårt råd er å pakke tunge ting i bilens bagasjerom og ikke bruke skiboksen som ekstra bagasjeplass, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Sjekk opp maksvekt for taklast

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Biler flest har en satt grense for hvor mye taklast de kan ha, som du finner i bilens instruksjonsbok. Du må ta med vekten av både skiboks, -stativ og andre festeanordninger for å komme frem til hvor mye last takboksen kan ha.

Husk også på at skiboksene har en egen grense for antall kilo de kan lastes med.

– Det er viktig at du ikke overskrider produsentens grense for taklast. Ikke bare kan festene feile, men bilens kjøreegenskaper blir i mange tilfeller også dårligere, forklarer Svendsen og viser til NAFs anbefaling: Legg kun lette gjenstander i skiboksen dersom du skal ha noe annet enn ski i den.

– Dyner, soveposer og andre lette gjenstander kan legges i skiboksen, men vær forsiktig med tung bagasje.

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Slik bør du pakke

Når takboksen er pakket, bør gjenstandene inni den sikres. Da unngår du at de flytter på seg samtidig som du øker sikkerheten ved en kollisjon.

– Mange skibokser har reimer eller andre innretninger for å sikre skiene som er i boksen. NAF anbefaler at du bruker disse og passer på at alt ligger støtt før du drar av gårde. En siste sjekk av at skiboksen er ordentlig festet er også på sin plass. Kontroller videre at takstativets fester ikke er løse. Dette bør du også kontrollere etter å ha kjørt et stykke, råder Svendsen.

Kan påvirke et skadeoppgjør

Fagsjef Tor Hefre i Gjensidige.
Tor Hefre

Overskrider man tillatt lasteevne, kan dette få betydning ved et uhell – dersom det er årsakssammenheng mellom overlasten og det faktum at uhellet har inntruffet. Ordene kommer fra fagsjef Tor Hefre i Gjensidige.

– Selv har jeg ikke vært borti slike saker der vi har reagert med avkortning i kaskooppgjør eller regress for ansvarsutlegg. Men er det utvist grov uaktsomhet, kan det få konsekvenser for skadeoppgjøret, sier Hefre.

Fagsjef Tor Hefre i Gjensidige.
Tor Hefre

NAFs fem pakkeråd for påskeferien:

  • Legg tung last så lavt og langt frem som mulig i bagasjerommet. Pass på at du ikke hindrer sikten bakover når du pakker.
  • Husk på å sikre lasten godt. Bruk stropper eller lastenett som du fester til forankringspunktene i bagasjerommet. Har du bagasje inne i bilen, kan den sikres med bilens bilbelter.
  • Legg små gjenstander i hanskerommet eller andre sikre steder. Fest nettbrett og telefoner slik at de ikke ligger løst. Unngå å legge løse gjenstander på hattehyllen.

  • I takboksen skal du kun ha lette gjenstander. Pass på at du ikke overskrider maksimalvekten for taklast. Hva den er finner du svaret på i vognkortet eller bilens instruksjonsbok. Husk på å ta med vekten av skiboksen og takstativ.
  • Dyr fraktes best i bur – eller i en sele som er laget for sikring av dyr i bil. La ikke kjæledyr være løse i bilen.

Foto øverst i saken: NAF

Sist oppdatert: