Toll.

Glemt toll og moms gir null i erstatning

Shopping i utlandet kan være penger spart. Men hvis du glemte å betale norsk moms og toll, er det lite å hente på forsikringen etter at du har kommet hjem.

Å kjøpe dyre gjenstander i utlandet kan være fristende. Prisene er ofte lavere og utvalget større enn vi er vant til hjemme. Av og til er det også mulig å få tilbake merverdiavgiften du betalte i butikken.

Glemmer moms og toll

Linda Engen
Linda Engen

Det er imidlertid lett å glemme at det kanskje skal betales norsk moms (og noen ganger toll) på varen. Å gå på grønt når vi burde gått på rødt er fort gjort, og noe som kan straffe seg. Ikke bare hvis man blir vinket til side av en toller, men også senere – hvis varen blir skadet eller stjålet. Det opplyser produktsjef Linda Engen i Gjensidige.

– De senere årene har norske forsikringsselskaper strammet inn vilkårene i innbo- og verdigjenstandsforsikringer. Det innebærer at man kan ende opp uten erstatning hvis man har tatt med seg for eksempel en dyr mobiltelefon, et kamera, møbler eller kostbare klær og vesker fra utlandet i strid med toll- og avgiftsreglene, forklarer hun.

Linda Engen
Linda Engen

Forsikringsselskapet skal undersøke

Ifølge loven kan et forsikringsselskap bli ansvarliggjort for hvitvasking hvis det betaler ut erstatning for slike varer.

– Loven sier at selskapet skal undersøke saken hvis det får informasjon om at en gjenstand er kjøpt i utlandet. Det samme gjelder når man kontakter selskapet sitt for å forsikre gjenstanden, sier Engen.

Hun anbefaler at man tar vare på kvitteringer for betalt merverdiavgift og toll i tilfelle det blir spørsmål om dette i forbindelse med en skade.

– Hvis man har alt på det tørre gjelder forsikringen for varer kjøpt i utlandet akkurat som den gjelder for ting som er handlet hjemme i Norge, slår Engen fast.

Gå på rødt eller grønt?

Dette sier regelverket om innførsel av varer fra utlandet:

Mer enn 24 timer: Har du vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta inn varer til en samlet verdi av 6 000 norske kroner, toll- og avgiftsfritt.

Mindre enn 24 timer: Er du borte mindre enn 24 timer, kan du ta med deg varer for 3 000 norske kroner.

Tollfritt: De fleste vanlige varer er tollfrie. Klær og næringsmidler er de viktigste unntakene.

Særavgift: Du må betale særavgift på en del varer som alkohol, tobakk, sukker, sjokolade, båtmotorer og oljeprodukter.

Få tilbake penger med «tax refund»

Managing Director Geir Svendsen i Global Blue Norge
Geir Svendsen

Norge er ikke medlem av EU, noe som gjør oss berettiget til å få tilbake momsen på kjøp i en rekke land, minner Geir Svendsen i Global Blue Norge. Han legger til at nordiske land og Storbritannia ikke inngår i ordningen.

– Global Blue har mer enn 400 000 medlemsbutikker og opererer i 51 land, sier Svendsen.

Hvert enkelt land har egne avgiftsregler og ikke alle varer gir rett til momstilbakebetaling. Er man i tvil, råder Svendsen til å sjekke opp på Global Blue sine nettsider.

– Men, la oss ta Frankrike som et eksempel. Standard momssats her er på 20 prosent og minimumsbeløpet, for å kunne få refusjon, ligger på 100 euro. Kjøper du en vare til 120 euro, kan du få tilbake rundt 20 av dem, sier han og informerer om at det tas en provisjon av beløpet du får igjen.

Managing Director Geir Svendsen i Global Blue Norge
Geir Svendsen

Slik går du frem:

  1. Se etter «Tax Free»-symbol i butikkvinduene. Ikke alle butikker som er med i ordningen har dette symbolet, og derfor kan det være lurt å alltid forhøre seg i kassen.
  2. Last ned appen «Global Blue Shop Tax Free» eller registrer deg på nett. Da kan betjeningen i butikkene scanne appen, og spare deg for å fylle ut en del informasjon ved hjemreise.
  3. Får du utlevert et fysisk utfyllingsskjema i butikken, betyr det at landet du oppholder deg i ikke benytter den digitale løsningen. I slike tilfeller må du innom tollen for validering av varen, for deretter å sende av gårde ferdig utfylt skjema til Global Blue per post – eventuelt oppsøke en av skrankene deres og få pengene utbetalt i kontanter.

Sist oppdatert: