
Kundeutbytte: En unik kundefordel
Som eneste forsikringsselskap i Norge, deler Gjensidige kundeutbytte med kundene.
Å bli voksen handler om å ta ansvar. Ansvar for deg selv og din egen helse, dine eiendeler, og hvilke ringvirkninger dine handlinger får.
Å ha forsikring kan i mange tilfeller være nødvendig, og i andre tilfeller bare veldig lurt. Det som også kan være lurt er å ha forsikringen i et selskap som deler overskuddet med kundene.
Gjensidige er det eneste forsikringsselskapet i Norge som deler kundeutbytte. I år deles 1,3 milliarder kroner med 760 000 privatkunder. Siden 2007 er det blitt delt 32,8 milliarder kroner i kundeutbytte.
Driver på en måte som hjelper alle, ikke bare kunder
Gjensidigestiftelsen eier over 60 prosent av Gjensidige Forsikring, og det er denne stiftelsen som betaler ut kundeutbytte til kundene, ved å gi sin del av selskapets overskudd direkte til alle Gjensidiges skadeforsikringskunder.
Stiftelsen deler også ut midler til samfunnsnyttige tiltak.
– Stiftelsens ansvar er å videreføre over 200 års forsikringshistorie i Norge, og å bidra med økonomiske utdelinger og kompetanse som bidrar til trygghet, helse og andre allmennyttige formål, sier Lars Erik Mørk, kommunikasjonssjef i Gjensidigestiftelsen.
– Begge oppgavene handler om å skape gode liv i et trygt samfunn, sier Mørk.
Kundeutbytte gjenspeiler Gjensidige og Gjensidigestiftelsens ønske om å komme kundene til gode.
– En unik fordel
I tillegg til eierskap og overskuddsutdeling, deler Gjensidigestiftelsen også ut penger til andre allmennyttige formål innen trygghet og helse.
–De siste årene er det delt ut over 300 millioner årlig til alt fra små lokale prosjekter, til større landsdekkende satsinger på f.eks. fritidsklubber, naturglede og styrking av frivillig beredskap, sier Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen.
Geir Holmgren, konsernsjef i Gjensidige, sier kundeutbytte skiller Gjensidige fra konkurrentene, både for kunder og samfunnet ellers:
– Kundeutbyttet er en unik fordel som har dype, historiske røtter og skaper et helt spesielt interessefellesskap mellom Gjensidige og kundene. Jeg er veldig glad for denne ordningen og hver vår gleder jeg meg til kundeutbyttet, sier Geir Holmgren.
Slik fungerer kundeutbytte i Gjensidige
Kundeutbytte er en fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.
- Hvert år selskapet går i pluss, videreformidler Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, hele aksjeutbyttet sitt til kundene
- De siste 16 årene har selskapet utbetalt 32,8 milliarder kroner til norske forsikringskunder
- I år tilsvarer kundeutbyttet som deles 11,1 prosent av kundenes forsikringspremie.
- Det holder å være kunde i Gjensidige for å få del av overskuddet, og kundeutbyttet deles ut uavhengig av skadeoppgjør
- Gjensidige er det eneste forsikringsselskapet i Norge som deler overskuddet med kundene
- For å få utbetalt kundeutbytte, må du registrere en bankkonto pengene utbetales til. Logg inn og gjør det her.
Sist oppdatert: