Ung sjåfør i førersetet på bil. sett fra baksetet.

Øvelseskjøring med ungdom? Ett grep gjør dem til en tryggere sjåfør

Når det kommer til nye, unge sjåfører, er det spesielt én ting som kan minske skaderisikoen betraktelig.

For mange unge er førerkortet for bil en viktig milepæl på veien inn i voksenlivet. Men å komme seg over målstreken kan virke viktigere enn å lære seg å bli en trygg sjåfør.

For unge sjåfører er overrepresentert i ulykkesstatistikken. I 2022 hadde førere i aldersgruppen 18-24 år 3,4 ganger så stor sjanse for å havne i personskadeulykker som sjåfører i aldersgruppen 45-54, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Man kan aldri utelukke sjansen for uhell fullstendig, men det betyr ikke at det ikke er grep man kan ta for å bli en tryggere sjåfør. Og før man tar førerkortet, er det spesielt ett grep man kan ta for å senke sjansen for trafikkuhell.

Mengdetrening fører til færre trafikkuhell

Amad Nasir, spesialrådgiver for opplæring i Trygg Trafikk
Amad Nasir, spesialrådgiver for opplæring i Trygg Trafikk

For mengdetrening viser seg å være det aller viktigste for nye sjåfører for å forhindre uhell i trafikken.

Selv om sjåfører i alderen 18-24 har høy sjanse for å havne i ulykker generelt, synker nye sjåførers ulykkesrisiko med nesten 50 prosent de første ti månedene etter at de har fått førerkort.

For selv om man er flink nok til å bestå førerprøven, er man ikke utlært som sjåfør.

– Det er da den virkelige "prøven" på veien starter, sier Amad Nasir, spesialrådgiver for opplæring i Trygg Trafikk

Nasir forteller at førerprøven sikrer at man har et grunnleggende nivå av ferdigheter og kunnskap for å kunne kjøre på egenhånd, men at man på ingen måte er noen ekspert.

For å forsikre seg om at førereleven blir så trygg som mulig bak rattet, er det én ting som gjelder: Mengdetrening.

– Det anbefales at man kjører mer enn 140 timer eller 2000 km før en tar praktisk førerprøve. Noen klarer seg med 140 timer, men mange trenger også mer tid, sier Nasir. 

Han anbefaler også at øvelseskjøringen foregår over en lengre periode, gjerne to år, og at man øver jevnt gjennom hele perioden.

– Da vil det man lærer om bil og trafikk modnes over tid og med erfaring, forteller han.

Amad Nasir, spesialrådgiver for opplæring i Trygg Trafikk
Amad Nasir, spesialrådgiver for opplæring i Trygg Trafikk

Hvordan motivere for mer øvelseskjøring

Ellen Møllerløkken van Deurs, barne- og ungdomspyskolog
Ellen Møllerløkken van Deurs, barne- og ungdomspyskolog

Oda Berger Engelstad, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund, anbefaler alle som har tenkt til å ta førerkort til å øvelseskjøre så mye som mulig i forkant:

– Jo mer man kjører jo bedre rustet er man både til oppkjøring, men også til livet på veien etterpå, sier Engelstad.

Men for ungdom kan det være mer fristende å kunne kjøre selv så fort som mulig, istedenfor å fokusere på å bli en trygg sjåfør.

– Ungdommer generelt har gjerne mer kortsiktige mål enn langsiktige mål. En ungdomshjerne er en hjerne i utvikling, de ser ikke nødvendigvis på ting slik en voksenhjerne og foreldrehjerne gjør, sier Ellen Møllerløkken van Deurs, barne- og ungdomspsykolog i Dr. Dropin, og fortsetter:

– En ungdom vil nok raskere føle seg som mestere på ting, egeninnsikten samstemmer ikke alltid med praksis. Samtidig er ungdom veldig lærevillige, og de lærer lett.

Så hvordan kan man motivere til mer øvelseskjøring, om eleven føler seg utlært? 

– Jeg tror det hjelper å gjøre det variert og lystbetont, sier van Deurs.

Hun trekker fram ting som å finne nye strekninger og steder å kjøre, ulike værforhold, og å øve på konkrete ting under turen som forbikjøring, motorvei- eller bykjøring. 

– Og det kan kombineres med å for eksempel kjøre til kino, trening, til venner, og så videre. Gjør kjøringen meningsfull, ikke bare for å kjøre – og gi utfordringer som gjør at de ikke kjenner seg utlært, oppfordrer ungdomspsykologen. 

Ellen Møllerløkken van Deurs, barne- og ungdomspyskolog
Ellen Møllerløkken van Deurs, barne- og ungdomspyskolog

Gode råd til ledsager

Oda Berger Engelstad, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund
Oda Berger Engelstad, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund

Å kjøre bil er noe hverdagslig og enkelt for mange av oss, og det er lett å glemme hvor vanskelig det er for en nybegynner når det er selvfølgelig for en erfaren sjåfør.

– Gi positive tilbakemeldinger på det ungdommen gjør som er bra, da får man også lyst til å gjøre mer av det. Ikke bare trekk fram alt det man ikke får til, for det vil være masse ting man ikke får til i starten, sier van Deurs.

Oda Berger Engelstad i Norges Trafikkskoleforbund sier seg enig, og påpeker at selv om det er bra å ha utfordringer å bryne seg på, er det viktig å ikke gå for fort fram.

–Det gjelder å være bevisst på hva slags øvingsområder man bruker, at man ikke hiver ungdommen ut på motorveien før de har lært seg å styre bilen ordentlig og ha god kontroll på trafikale situasjoner i mindre trafikkerte områder, sier Engelstad.

Og selv om man har kjørt i mange år og tror man vet alt som er å vite, kan en oppfrisker på det teoretiske også være på sin plass.

– Det er lurt å holde seg oppdatert på teorien, så man lærer bort det som er riktig, sier Engelstad. 

Van Deurs oppfordrer også til å drøfte teori når man er ute og øvelseskjører. Det kan bidra til å gjøre øvelseskjøringen mer variert og interessant.

– Når man kjører kan man snakke om hva forskjellige skilt betyr, hvorfor det er vikeplikt på et sted og ikke et annet, legger du merke til stripene i veien her. Man kan flette det teoretiske inn i det praktiske, sier ungdomspsykologen.

Oda Berger Engelstad, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund
Oda Berger Engelstad, fagrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund

Billigere forsikring når du øvelseskjører med app

For å sørge for å holde orden på hvor mye man kjører under øvelseskjøring er det lurt å loggføre hver kjøretur. I dag er det mange apper som hjelper til med dette, som automatisk kan spore kjøreturene med GPS.

Slike apper kan også bidra til å holde motivasjonen til å fortsette med øvelseskjøringen oppe, mener Oda Berger Engelstad i Norges trafikkskoleforbund:

– Øvelseskjøringsapper fungerer bra som motivasjon. Det er fint å kunne få en liten gulrot igjen.

Det kan også gi deg en økonomisk fordel, om den nyutdannede sjåføren skal bruke din bil når de får førerkortet. Om bilen din er forsikret hos Gjensidige og du bruker Gjensidiges Øvelseskjøringsapp kan du unngå høyere forsikringspremie når eleven får førerkortet. 

Kjører eleven mer enn 2000 kilometer etter det trafikale grunnkurset og før hen tar lappen, øker ikke forsikringspremien. Alt du må gjøre er å gå inn på forsikringssiden din og huke av på at sjåfører under 23 år skal bruke bilen. 

Dette får man ut av mer mengdetrening under øvelseskjøring

Å ha en betydelig mengdetrening mens man øvelseskjører kan gi store fordeler før man skal bli en selvstendig sjåfør. 

Her er eksempler på noen fordeler, ifølge Amad Nasir, spesialrådgiver for opplæring i Trygg Trafikk:

  • Automatisering av ferdigheter: Mange av de grunnleggende kjøreferdighetene blir automatisert, slik at man kan fokusere mer på å lese trafikkbildet og være i forkant av situasjoner.
  • Erfaring i ulike situasjoner: Man får muligheten til å øvelseskjøre i ulike trafikkmiljø og ved varierende kjøreforhold som regn, snø, blendende sol og tett trafikk.
  • Bedre risikoforståelse: Økt erfaring gjør det mulig å forutse og unngå farlige situasjoner.
  • Trygghet: Regelmessig kjøring bygger selvtillit, noe som reduserer stress og nervøsitet bak rattet.
  • Redusert ulykkesrisiko: Forskning viser at de som har kjørt mye før de får førerkortet har lavere risiko for å havne i ulykker, spesielt de ti første månedene med førerkort.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorØkonomi