elbil

Er det trygt å kjøpe brukt elbil?

Fremdeles er flere skeptiske til å kjøpe brukt elbil. Også ekspertene har ulike oppfatninger, men kommer likevel til samme konklusjon. Nesten.

Daglig leder Thomas Ødegård i Exelbil
Daglig leder Thomas Ødegård i Exelbil

Etter noen år med stadig økende salg av elbiler, har også bruktmarkedet for disse bilene begynt å vokse.

– Ja, etterspørselen er upåklagelig, sier Thomas Ødegård i Exelbil. Tønsberg-bedriften har spesialisert seg på salg av brukte elbiler.

– Stadig flere ser nytten av elbil, uten at de må ha en stor og ny en med 500 kilometer i rekkevidde, konstaterer Ødegård.

Elbiler skiller seg imidlertid vesentlig fra andre biler. Det gir nye problemstillinger for dem som vil gjøre et godt bruktkjøp.

Daglig leder Thomas Ødegård i Exelbil
Daglig leder Thomas Ødegård i Exelbil

Det er batterikapasiteten folk lurer på

– Det de fleste lurer på er om batteriene vil holde. Vi svarer at det gjør de – og nesten over all forventning. Jeg pleier å si at all erfaring nå tilsier at batteriene vil vare lenger enn bilens levetid, forteller Ødegård, før han nyanserer bildet.

– Alle batterier taper kapasitet over tid. Hvor mye varierer fra bil til bil. Du kan lett få kontrollert batteriet ditt hos forhandleren eller på et bilverksted, sier brukt-elbilselgeren.

Ødegård påpeker at alle bilprodusentene gir åtte års garanti på batteriet og fem på bilen. Han mener det forteller en god del om hvor trygge de føler seg med tanke på kapasiteten.

– Garantien er viktig

Daglig leder Magnus Groseth i Kbil
Daglig leder Magnus Groseth i Kbil

På Rud i Bærum jobber Magnus Groseth i Kbil. Han selger alle typer bruktbiler, og er også opptatt av garantien på elbilene. Perspektivet hans er dog et litt annet enn Ødegårds.

– Jeg hadde aldri i verden kjøpt en elbil uten garanti, sier han bastant.

Groseth begrunner dette med at kostnadene fort blir store hvis det oppstår feil, spesielt i motorrommet. Bensin- og dieselbiler – selv moderne utgaver – er enklere å reparere. Dessuten er delemarkedet for fossilbiler større og rimeligere.

– Hvis noe skjer med en elbil, er et verkstedbesøk nesten uunngåelig, og det blir fort en større operasjon. Selv mindre ting er vanskeligere. Hva gjør du om bilen ikke lenger responderer på appen du bruker til å åpne bilen med, spør han retorisk.

Daglig leder Magnus Groseth i Kbil
Daglig leder Magnus Groseth i Kbil

Sjeldne, men omfattende feil

Groseths poeng er at selv om det er få feil på elbiler, kan kostnaden bli så stor når noe først skjer, at garanti er helt nødvendig.

Motargumentet er at risikoen for feil er så liten at man heller bør fokusere på at elbilene har et mindre vedlikeholdsbehov enn bensin- og dieselbiler. Thomas Ødegård utdyper: 

– I en bil er det oftest vibrasjonene som lager skade over tid, særlig i motorrommet. I en elmotor er det mindre vibrasjoner – som gir mindre slitasje. Det er faktisk så få reklamasjoner på elbiler at verksted- og servicemarkedet er urolig. Men det som er dumt for dem, er bra for forbrukerne, smiler han. 

Små forskjeller på forsikring

Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige
Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige

Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige forteller at det er ingen vesensforskjell på forsikring av henholdsvis elbil og fossilbil. Det har vært snakk om at forsikringsselskapene er motvillige til å forsikre enkelte elektriske bilmodeller på grunn av brannfare, men dette er ikke riktig, fremholder han.

– Når elbiler brenner, så brenner de mer, lenger og verre. Det er viktig å være påpasselig med ladingen, men generelt er det ingenting som tyder på at de er mer lettantennelige enn andre biler. Forsikringspremiene varierer, som for andre biler, fra merke til merke, bil til bil og sjåfør til sjåfør, sier Fleinsjø.

Han peker på at Gjensidiges Kasko Pluss-forsikring dekker batteriskader til bilen er åtte år gammel eller har kjørt 200 000 kilometer.

– Da er du også sikret mot skader på gir, motor og tilhørende elektronikk. Og det gjelder i tre år etter at garantien har utløpt, forteller han.  

Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige
Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige

Stort verditap

I 2020 kommer et stort antall nye elbilmodeller. Pris er mer viktig for produsenter og forhandlere enn noensinne. Dette er likevel et tveegget sverd, ifølge Magnus Groseth – i hvert fall om du ikke har tenkt å beholde bilen for alltid.

– Med stadig nye modeller og stadig mer pressede priser, vil verditapet på brukte biler bli voldsomt. Vi har sett biler som har falt 30–40 prosent i verdi i løpet av det første året, og verre vil det nok bli. Det utgjør selvsagt mest for dem som kjøper helt ny bil. Samtidig blir de som kjøper en ett år gammel bil berørt. Hele verditapet skjer ikke i løpet av det første året, understreker han.

Så er det trygt og lurt å kjøpe brukt elbil?

– Det er absolutt trygt, sier Thomas Ødegård.

– Ja, det vil jeg si – hvis du kjøper en tre år gammel bil og selger den etter tre år, sier Magnus Groseth. – Da slipper du unna verditapet og har en god bil med garanti.

Sist oppdatert: