
Artikkel er en kronikk
Norske passkopier selges billig på nettet
ID-dokumenter ligger til salgs på det mørke nettet. For kriminelle er dette inngangsbilletten til svindel. For deg kan det bli starten på et dyrt problem.
Visste du at ID-dokumenter, som pass og boardingkort, kan ende opp hos kriminelle?
Det kan skje for eksempel slik:
Du bor på et hotell i utlandet, og blir bedt om å vise frem passet ditt for skanning og registrering. Noen land, som Italia, er lovpålagt å registrere alle turister som oppholder seg i landet. Som turist har du sjelden noe valg. Passet må skannes. Men i sommer skjedde det utenkelige; hotellbooking-systemer i Italia ble angrepet av hackere og opp mot 100 000 hotellgjesters passkopier havnet på det mørke nettet.
Pass på hva du deler
Det er ferietid og du legger ut et bilde av boardingkortet ditt på sosiale medier. Et slags skrytebilde som bevis på at du skal ut på tur. Dette kan vel ikke skade, tenker du. Men det du kanskje ikke vet, er at strekkoden på boardingkort inneholder verdifull informasjon, og kan brukes av svindlere til å lage falske profiler eller bestille tjenester i ditt navn.
Et pass eller boardingkort på avveie er gull verdt for kriminelle fordi det gir dem rask tilgang til identiteten din.
Enten opplysningene deles eller stjeles i et hackerangrep, havner de til slutt på det mørke nettet for salg av stjålne personopplysninger. Mange av passkopiene tilhører også nordmenn.
Prislappen, ned mot en hundrings. Det er billig for kriminelle, men potensielt svært dyrt for deg.
Det mørke nettet, kort fortalt
Det mørke nettet er en del av internett som ikke kan nås via vanlige søkemotorer, Google eller Bing. Du får kun tilgang via spesielle nettlesere — og med en gang du er inne — kan surfe rundt anonymt. Ikke så rart at dette har blitt et attraktivt møtested for kriminelle miljøer som ønsker å kjøpe og selge stjålne opplysninger.
Salg av personopplysninger er «big business»
For å illustrere hvor stort problemet er, har overvåkingsselskapet Constella Intelligence avdekket at over 10,7 milliarder personidentifiserbare opplysninger er lekket på nettet. Dette er opplysninger som e-postadresser, fødselsnumre, bank- og kortinformasjon, passnummer og passord – data som stadig bytter hender i kriminelle miljøer.
Mye av informasjonen blir gjenbrukt og solgt videre, og kriminelle trenger ofte ikke lenger å hacke seg inn – de logger seg bare inn med stjålne passord. Slik kan de begå identitetstyveri, kapre kontoer eller sende phishing-meldinger. Phishing er e-poster eller SMS med lenker til falske nettsider som lurer deg til å oppgi opplysninger.
Kunstig intelligens og økt digitalisering gir svindlerne enda flere muligheter, både til bedrageri og utpressing. Nordmenn anses som attraktive mål fordi vi har høy tillit til samfunnet vårt – noe som gjør oss lettere å lure.
Ifølge DNB er det sannsynlig at både angrep mot bedrifter og privatpersoner vil bli mer profesjonelle og øke i omfang fremover.
Slik beskytter du deg
Her er fem tips for å få et sikrere liv på nettet:
1. Overvåk dine opplysninger
Har du innbo pluss-forsikring hos Gjensidige, kan du overvåke dine opplysninger på nettet. Online Trygghet varsler deg om dine opplysninger befinner seg blant lekkede databaser på det mørke nettet.
2. Begrens deling på sosiale medier
Deler du daglige opplevelser på Facebook og Instagram? Informasjon fra en åpen profil er som små biter i et puslespill. Svindlere setter bitene sammen for å få innsikt i livet ditt. Slik tilpasser de sine personlige angrep – og slår til mens du minst venter det.
3. Vær aktsom når du bruker BankID
Vær bevisst på hvordan du bruker digitale tjenester og oppgir informasjon om deg selv. Blir du kontaktet av noen som ønsker at du skal betale, logge deg inn eller oppgi passord og opplysninger? Sjekk henvendelsen nøye – spesielt hvis de ber deg logge inn med BankID. Det kan være svindelforsøk.
4. Ha god sikkerhet på dine brukerkontoer
Ikke gjør det lett for andre å bryte seg inn i dine brukerkontoer. Opprett totrinnspålogging på de viktige kontoene. Dette gir et ekstra lag med sikkerhet, slik at du unngår kontokapring. Det er også en fordel å ha ulike passord som du bytter med jevne mellomrom. Slett kontoer du ikke bruker.
5. Be om hjelp når du trenger det
Snakk med banken din
Har du mistanke om at du har blitt utsatt for svindel? Vær rask med å kontakte banken din. De kan sjekke transaksjoner, sperre kort og BankID for å hindre ytterligere misbruk. Sjekk ut svindel.no for å lære mer om selvforsvar mot svindel.
Snakk med Politiet
Har du blitt utsatt for en kriminell handling? Da bør du anmelde saken. Du kan enten møte opp fysisk hos politiet eller levere en anmeldelse digitalt. Politiet ønsker også å høre fra deg slik at de får mer kunnskap om nettsvindel og kan styrke politiets forebyggende og kriminalitetsbekjempende arbeid. Hjelp politiet å bli bedre, og delta i politiets svindelundersøkelse.
Snakk med forsikringsselskapet ditt
En innboforsikring kan dekke hjelp til å rydde opp etter et ID-tyveri.
Sist oppdatert: