Båt. Sol. Vann. Brygge.

Slik gjør du båten vinterklar

Nå er det ruskevær og kulde på gang. Det gjør ingenting, for båten din er klar for vinteren. Slik gjør du det.

Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet
Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet

Hvilken type båt har du? Hvilken motor har den, og skal den ligge på land eller på vann i vinter? Dette er forhold som har betydning for høstprosedyren (se sjekklister nederst i artikkelen). Men uansett kan motoren gjerne være første punkt, mener Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet.

– En utenbords motor kjøres i ferskvann for å unngå at salt blir stående i kjølesystemet. Fjern deretter lokket og gi hele motoren en god dusj med rustbeskyttende olje. Det motvirker rust og korrosjon, forklarer Oppegaard.

Sjøvannsdelen av kjølesystemet på en innenbordsmotor må kjøres gjennom med frostvæske, slik at det ikke fryser i løpet av vinteren. Drener vannutskiller og gi motoren en omgang med rustbeskyttende olje. I tillegg er det være smart å skifte drivstoffilter, foreslår Redningsselskapets mann.

– Urent drivstoff og tette filtre forårsaker alltid mange oppdrag for oss på våren, forteller han.

Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet
Gudbrand Nordli Oppegaard i Redningsselskapet

Forebygge fukt og frost

Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring

Frostskader er en problemstilling som gjelder alle typer båter. Hver vår får Gjensidige henvendelser fra fortvilte båteiere som oppdager at frosten har sprengt i stykker rør og beholdere, opplyser Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i selskapet.

– Tøm vannanlegg og varmtvannstank, og hell frostvæske i septiktanken og dusjavløpet. Litt rødsprit i toaletter hindrer frost, sier hun.

Kondens kan oppstå i drivstofftanken, men også i kahytten er fukt et kjent problem.

– Det er nesten umulig å unngå kondens i en båt. Fuktighet og dårlig ventilasjon kan føre til jordslag og mugg, derfor fjerner vi puter og andre utsatte gjenstander. En tom båt er også mindre interessant for tyver, fremhever Knutsen.

Oppegaard i Redningsselskapet anbefaler en avfukter i kahytten.

– Før la vi salt i nylonstrømper som vi hengte opp i taket. Nå om dagen går nok de fleste for en «fuktsluker» – som ikke koster stort, sier han.

Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring

Muggen spiser søte saker

Takstmann Jan-Egil Hektoen i Gjensidige
Takstmann Jan-Egil Hektoen

Når du først er i gang med rydding og vask: Gi alle flater, sanitærinstallasjoner og kalesje en grundig omgang med klut eller kost. Da holder båten seg pen mye lenger, og i tillegg får du en atskillig hyggeligere start på neste sesong, tipser Jan-Egil Hektoen.

Etter mer enn 30 år som takstmann i Gjensidige, har han møtt mange båteiere som har måttet betale dyrt for sommerens gleder. Mugg, jordslag og vond lukt kan bli resultatet av mangelfull høstrengjøring. Hektoen minner om at det er viktig å rengjøre kalesjen innvendig.

– Du har sikkert lagt merke til skyen som «piffer» ut når du åpner en brus eller øl. Skyen inneholder overskudd av kullsyre iblandet sukker, en klebrig miks som kan feste seg på flater i en radius på opptil fem meter. Effekten er den samme som ved et nys, forklarer Hektoen.

Får belegget være i fred over tid, blir det til slutt et festbord for mugg og andre organismer.

Skal båten opp på land, er det smart å vaske skroget grundig med én gang. Hvis jobben utsettes, blir groen raskt ordentlig gjenstridig.

– Ta det mens det er ferskt, sier Oppegaard i Redningsselskapet. Han anbefaler en høytrykksspyler til jobben.

Takstmann Jan-Egil Hektoen i Gjensidige
Takstmann Jan-Egil Hektoen

Sørg for stødige støtter

Når båten settes på land, må du forsikre deg om at støttene – krybben – er solid. Når mange båter står på geledd, er det ikke vanskelig å forestille seg dominoeffekten som oppstår hvis krybben på bare én av dem gir etter.

– En båt har stort vindfang, understreker Oppegaard. Han legger til at dette også er grunnen til at presenningen ikke skal festes i krybben. Benytt heller kanner med vann eller sand som lodd eller surr presenningen rundt skroget. Monter duken slik at vann og snø kan renne av.

– Hvis du velger bort presenning, er det ekstra viktig at selvlenserne holdes frie for groe, skjell, løv og is. I tillegg må du fjerne is og snø ved behov. Dette er viktig enten båten ligger på vann eller på land, sier han.

Sjekkliste for vinterlagring på land

  1. Kjør motoren i ferskvann. Kjør frostvæske gjennom kjølesystemet på innenbordsmotoren.
  2. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet. Spray over med rustbeskyttende olje. Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  3. Se etter rust og korrosjon – og sjekk at sinkanoder ikke er tært bort.
  4. Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter: Tøm og rengjør tanken og bytt drivstoffilter.
  5. Gå over alle smørepunkter, vaieroverføringer og bevegelige deler som bunn- og overbordventiler. Sett inn med et tynt lag fett. Benytt syrefri vaselin, oljespray eller lignende. Bunnventiler kan gjerne stå åpne.
  6. Skru av hovedstrømbryter, eventuelt koble fra batteriet – som må vedlkelades gjennom vinteren for å unngå redusert levetid.
  7. Vask båten utvendig og innvendig. Tørk opp vannrester.
  8. Luft ut for å begrense kondens (gjelder også i motorrommet). Installer en frostvakt som holder lunk i lugar og hindrer jordslag.
  9. Fjern verdisaker og utstyr, som puter og annet, som er utsatt for jordslag og mugg
  10. Kontroller brann- og sikkerhetsutstyr

Sjekkliste for vinterlagring på sjøen

  1. Kjør sjøvannsystemet i ferskvann
  2. Sjekk motorens frostvæskenivå og mål frysepunktet. Spray over med rustbeskyttende olje. Skift gjerne motorolje og oljefilter.
  3. Se etter rust og korrosjon – og sjekk at sinkanoder ikke er tært bort.
  4. Fyll opp drivstofftanken. Ved mistanke om urenheter: Tøm og rengjør tanken, og bytt drivstoffilter.
  5. Gå over alle smørepunkter, vaieroverføringer og bevegelige deler som bunn- og overbordventiler. Sett inn med et tynt lag fett. Benytt syrefri vaselin, oljespray eller lignende.
  6. Vask båten utvendig og innvendig. Tørk opp vannrester.
  7. Hvis båten ikke har automatisk lensepumpe: Steng av hovedstrømbryter, eventuelt koble fra batteriet
  8. Luft ut for å begrense kondens. Bruk gjerne en «fuktsluker» eller vedlikeholdsvarme.
  9. Fjern verdisaker og utstyr, som puter og annet, som er utsatt for jordslag og mugg
  10. Dekk til med presenning hvis mulig. Spenn den opp slik at vann og snø kan renne av.
  11. Gå over alle fortøyninger, sjekk innfestinger og pullerter og reimer. Hold jevnlig tilsyn med båten gjennom vinteren.

En del båteiere velger bort båtforsikring om vinteren. Det er ingen god løsning, spesielt ikke hvis båten ligger i sjøen.

– Forsikringen vil kunne dekke eventuelle skader som skjer i opplag. Også med tanke på økningen av ekstremvær, anbefaler vi å beholde forsikringen gjennom hele året, sier Kristina Knutsen.

Hun anbefaler Smartbåtforsikring. Der kan du legge til sensorpakken Smart Boat One fra Sensar Marine til en svært gunstig pris. Når du har installert sensorene i båten din, får du også rabatt på selve forsikringen.

Sist oppdatert: