Sjøkart

Båtfolket har for lav sjøkartforståelse

Tusenvis av nordmenn ferierer på vannet om sommeren. Likevel er det ikke alle som er like stødige på navigeringen.

Arne Voll med et sjøkart.
Arne Voll

I flere år har Gjensidige spurt norske båteiere om deres forståelse av sjøkart - enten på papir eller digitalt.

– Selv om mange svarer at dette er noe de kan, er vi bekymret over alle de som ikke kan lese og forstå et sjøkart, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Arne Voll med et sjøkart.
Arne Voll

Stor usikkerhet blant båtførere

I årets undersøkelse, som Ipsos har foretatt på vegne av Gjensidige, svarer hele 33 prosent av båteierne at de har en svært dårlig forståelse av sjøkart. 62 prosent mener de leser sjøkart svært godt eller ganske godt.

– Undersøkelsen gir et bilde av at det er mye usikkerhet blant mange av de som fører båt, sier Voll.

Så langt i år har Gjensidige mottatt meldinger om rundt 1 200 små og store båtskader. 70 prosent av disse skyldes grunnstøtinger og sammenstøt. Kommunikasjonssjefen råder alle til å ha papirkart og kompass om bord i båten, og lære seg hvordan man bruker begge verktøyene.

– Stol ikke på at elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot alltid fungerer, sier Voll.

Vanlig utrykningsårsak

Lars Petter Helminsen i Redningsselskapet
Lars Petter Helminsen

Etter motorhavarier og startvansker, som følge av strømmangel, er grunnberøring en av de mest vanlige enkelthendelsene som redningsskøytene rykker ut til om sommeren, ifølge Lars Petter Helminsen. Han er skipsfører på redningsskøyta ved Redningsselskapets stasjon i Stavern.

– Om alle disse grunnberøringene skyldes manglende kunnskap om kart er vanskelig å si, men det er klart at det er lurt å kunne lese og forstå et sjøkart, sier Helminsen.

Han mener tallene knyttet til sjøkartforståelse er for lave, men er ikke overrasket.

– Jeg har på følelsen at mange kjøper båt som de kjøper bil: Uten å tenke gjennom hvordan båten fungerer, og at det å få problemer på sjøen fort kan få helt andre konsekvenser enn problemer på land, sier Helminsen.

Lars Petter Helminsen i Redningsselskapet
Lars Petter Helminsen

Lavere behov i kjent farvann

På langtur bør et sjøkart være med, understreker skipsføreren. Dette bør man ha studert og lagt opp en reiserute i før man drar.

– Med det sagt skal en ikke glemme at det i dag finnes mange elektroniske hjelpemidler som fungerer godt nok for mange. For eksempel kartplottere og ekkolodd, som er standardutstyr i mange nye fritidsbåter.

Helminsen legger til at flere fritidsbåteiere kun bruker båten sin i nærmiljøet –  ergo i farvann de er kjent i.

– Da vil behovet for å bruke et sjøkart aktivt ofte føles mindre, sier han.

Løft blikket og senk farten

Til de som skal feriere på vannet i sommer har han følgende beskjed:

– Det viktigste du kan gjøre for å styrke din egen og andres sikkerhet på sjøen er å løfte blikket og senke farten. Både når farvannet er fremmed og trafikken er tett.

Voll deler også noen råd til båtfolket:

– Ta hensyn til omgivelsene, senk farten, styr unna alkohol, bruk redningsvest og ikke minst; bruk hodet.

Sist oppdatert: