Sykkel med snø.

Slik vasker du sykkelen om vinteren

Hvor ofte bør du vaske? Spesialsåpe eller vanlig oppvaskmiddel? Hvilken type olje bør du bruke på kjedet? Sjekk ekspertenes vedlikeholdstips.

Leiro
Rasmus Leiro

Hvis du bruker sykkelen om vinteren, kjenner du godt til de tre s-ene: søle, salt og sand. Alle tre sliter veldig på bevegelige deler som kjede og girsystem. Rust kan også være et problem.

– Du må regne med at tohjulingen trenger litt ekstra vedlikehold i den kalde årstiden. Det er imidlertid ikke så mye som skal til. Og det er både lettere, morsommere og tryggere å ta seg frem på vinterføre når drivverk, gir og bremser fungerer som de skal. I tillegg vil jevnlig vask og smøring øke sykkelens levetid, sier Rasmus Leiro. Han har drevet sykkelverksted i mange år og har utgitt flere bøker om mekking.

Hvis du sykler mer eller mindre daglig, er det smart å vaske og smøre doningen én gang i uka – eller oftere ved behov, mener eksperten. Er den full av salt, slaps, søle eller sand etter endt tur, bør dette fjernes så fort som mulig.

Leiro
Rasmus Leiro

Dette trenger du til sykkelvasken

Jon Anders Jørgensen ved Driv Sykkelverksted
Jon Anders Jørgensen

Finn frem en vaskebøtte med lunkent vann, en kost (en oppvaskbørste eller spesialprodukter fra sykkelbutikken), kluter som ikke loer og sykkelolje. Jobben med å fjerne salt og skitt blir lettere hvis du bruker hageslangen. Er den satt inn for vinteren, kan en vannkanne gjøre nytten.

– Det er naturligvis ikke optimalt å vaske i minusgrader. Det gjelder å utnytte dagene med temperaturer over null. Eller har du tilgang til en oppvarmet garasje eller bod med sluk? En bensinstasjon med muligheter for selvvask kan være et alternativ. Pass bare på at farkosten er tørr hvis du skal sykle den hjem etterpå, sier Leiro.

Det kan være fristende å bruke høytrykkspyleren, men den bør få stå i fred, mener Jon Anders Jørgensen ved Driv Sykkelverksted i Larvik.

– Det høye trykket kan føre til at vannet trenger inn og vasker ut fettet i hjullagrene som sitter i styret, kranken og navene. Både motoren og displayet på en elsykkel tåler en dusj, men er ikke laget for å stå i mot høyt trykk, forklarer han.

Jon Anders Jørgensen ved Driv Sykkelverksted
Jon Anders Jørgensen

Slik vasker du sykkelen

Skyll bort så mye søle, veisalt og sand som mulig fra ramme, nav og kjede. Hjelp til med børsten før du går mer grundig over sykkelen med såpevann. Oppvaskmiddel eller spesialsåpe? Et søk på nettet viser at det er delte meninger om dette. Jørgensen slutter seg til dem som anbefaler spesialsåpe.

– For eksempel er Zalo fettløsende, noe som gir risiko for at du fjerner fett som skal være der. Jeg velger heller sykkelsåpe. Det finnes også produkter som både renser og smører drivverk og girdeler, sier han.

Rasmus Leiro har få betenkeligheter med å bruke Zalo-vann. Han mener det er en fordel at såpen er fettløselig. Det gjør det lettere å fjerne sand og smuss som sitter fast i oljen på kjedet, tannhjulene og annet.

– Betingelsen er naturligvis at du etterpå smører delene som trenger olje, understreker Leiro.

Slik smører du sykkelkjedet

Gå over rammen og bevegelige deler med en klut. Vær ekstra nøye med skivebremsene og delene som skal smøres, som kjedet og tannhjulene. Er det snakk om en elsykkel, bør du fjerne fuktighet fra kontaktpunktene.

Så skal kjedet smøres. Her anbefaler Leiro olje på dryppeflaske fremfor spray. Legg oljen på kjedet og fordel den ved å snurre pedalene bakover og gire opp og ned. Etterpå tørker du av overflødig olje, spesielt på utsiden av leddene. Ellers fester det seg bare unødvendig mye smuss på kjedet.

– Vær oppmerksom på at det finnes forskjellige typer olje. Såkalt tørr kjedeolje trekker ikke til seg skitt og smitter heller ikke over på klær. Den blir imidlertid vasket bort av regn og slites fortere av kjedet enn våt olje. Jeg anbefaler sistnevnte i vinterhalvåret fordi den er mer værbestandig og gir bedre beskyttelse over tid, sier Leiro.

Sykkelen bør inn til service

Gir- og bremsevaiere må også smøres. Men hvis du ikke er veldig interessert i mekking, kan det være greit å overlate oppgaven til et verksted. Det vil uansett lønne seg å levere sykkelen inn til service før vintersesongen starter, mener ekspertene.

– Der vil de blant annet smøre styrelager og kranklager med fett, slik at fukt blir holdt ute gjennom vinteren. I tillegg får du en grundig sjekk av doningen, sier Jon Anders Jørgensen.

Rasmus Leiro foreslår at du får dette gjort når du uansett skal legge om til vinterdekk, som er et must på vinterføre.

– Til våren er det smart å la verkstedet gå over sykkelen igjen når «sommerskoene» skal på. Etter en lang vinter er det lite som slår det å suse av gårde på en nyoverhalt sykkel med sommerdekk, smiler han.

Løft sykkelen og slipp

Men enn så lenge er det vinter. Og når du likevel er i gang med vask og smøring, er det smart å inspisere sykkelen. Leiros tips går ut på at du løfter sykkelen ti centimeter opp og slipper den ned på bakken. Lytt etter lyder som tyder på løse deler.

– Tar bremsene godt? Sitter hurtigkoblingene på hjulene godt fast? Husk å sjekke lufttrykket. For lite luft gir økt risiko for skader på dekk og felg, ikke minst når du skal over fortauskanter og lignende. Dette er spesielt viktig hvis du har en elsykkel som er baktung på grunn av batteriet og motoren, sier Leiro.

Gir veihjelp til syklister

Kristin Lid
Kristin Lid i Gjensidige

Er du flink med vedlikeholdet, reduserer du risikoen for uhell langs veien. Likevel kan tekniske problemer eller andre ting sette en stopper for sykkelturen. Noen ganger kan du ordne opp selv, for eksempel hvis sykkelen har punktert.

Andre ganger trenger du hjelp. Hvis sykkelen er forsikret med Gjensidiges beste innboforsikring, kan du ringe etter veihjelp, opplyser produktsjef Kristin Lid i Gjensidige.

– Når det blir flere som sykler, forventer vi at det blir flere uhell. Vi tror også at andelen elsyklister som får tekniske problemer kommer til å øke i takt med at salgstallene øker. En elsykkel er dessuten ganske tung, og den kan være vanskelig å håndtere hvis noe går galt, sier Lid.

Hun forteller at mannskapene vil vurdere om det er mulig å reparere sykkelen på stedet. Hvis det ikke går, blir den fraktet til et verksted – eller et annet sted, hvis du heller ønsker det.

– Vi håper at enda flere vil velge sykkel fremfor bil når de vet at de kan få hjelp av profesjonelle hvis noe skulle skje, sier Lid.

Kristin Lid
Kristin Lid i Gjensidige

Sist oppdatert:

Mer om:

FritidTrening