Badestrand. Vann. Bading. Stup.

Blir fredag 13. juli den store reiseskadedagen?

Med titusenvis av ferierende nordmenn har midten av juli vist seg å være høytid for innmelding av reiseskader. Noen av kravene og historiene som kommer inn fra feriefolket om sommeren er også for utrolige til å være sanne. Topper det seg fredag den 13.?

Kommunikasjonssjef Arne Voll
Kommunikasjonssjef Arne Voll

Nå er den her igjen, dagen mange er redde for.

– Selv om du lider av fobier og er overtroisk må jeg nok skuffe deg, sier Arne Voll.

Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige, og forklarer at sjansen for at noe skulle skje deg på fredag den 13. er akkurat den samme som på andre dager.

– Gjennom året skjer det mange skader og mange uhell. Fredager peker seg likevel ut som en av de dagene i uken med flest skader. Dette har en naturlig forklaring med mye trafikk og høyt aktivitetsnivå, spesielt om ettermiddagen. I tillegg er det mange som reiser på ferie denne dagen, forklarer Voll.

Kommunikasjonssjef Arne Voll
Kommunikasjonssjef Arne Voll

Høytid for reiseskader

Selv om det ikke finnes tall eller statistikk som gir grunn til å frykte fredag den 13. generelt, kan fredag 13. juli peke seg ut som den store reiseskadedagen.

– Det har selvsagt ingen ting med «fredag den trettende» å gjøre, men heller det at det i midten av juli ofte kommer inn mange skademeldinger, som følge av at mange er på reise, sier Voll.

Det er ergerlig om ferien ikke blir som planlagt
Det er ergerlig om ferien ikke blir som planlagt

Morsomme krav og historier

Lider du av paraskevidekatria?


Dette er fobien mot fredag den 13., en dag som historisk forbindes med ulykke, ondskap og overtro.

Mange steder i verden unngås tallet 13. Er du på reise vil du f.eks. se at enkelte hoteller og bygninger ikke har en 13. etasje, du finner ingen gate nummer 13 på enkelte flyplasser og flere flyselskap opererer uten en seterad 13 på flyene sine.

Voll forklarer at selv om de aller fleste er ærlige og bare har vært uheldige, så kommer det også inn krav fra ferierende nordmenn om sommeren som er i overkant kreative.

– Nordmenn har kanskje verdens beste reiseforsikring, og forventningene til hva som dekkes er stor. De fleste av reiseskadene som blir meldt inn om sommeren blir selvsagt dekket under ordinære vilkår, men noen av erstatningskravene og historiene som kommer inn til skadebehandlerne våre er av den litt mer spesielle sorten, sier Voll.

Han trekker frem en historie om en ulykksalig kunde som fortvilet ringte inn og forklarte at gebisset hadde falt ut av munnen hans og ned i en grill, og derav smeltet.

– En annen mente at ferien var fullstendig mislykket da han ikke hadde funnet drømmedamen på Kos, sier Voll, og legger til:

Lider du av paraskevidekatria?


Dette er fobien mot fredag den 13., en dag som historisk forbindes med ulykke, ondskap og overtro.

Mange steder i verden unngås tallet 13. Er du på reise vil du f.eks. se at enkelte hoteller og bygninger ikke har en 13. etasje, du finner ingen gate nummer 13 på enkelte flyplasser og flere flyselskap opererer uten en seterad 13 på flyene sine.

Støyende barn ved bassenget, sier du? I det saltrike Dødehavet kan du lese boka di i fred og ro i vannet.
Støyende barn ved bassenget, sier du? I det saltrike Dødehavet kan du lese boka di i fred og ro i vannet.

– I tillegg er det hver sommer noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker.

Han sier Gjensidige også har mottatt flere saker der kunder har søkt om erstatning på grunnlag av at hotellet de hadde bestilt ligger for langt unna strand og sjø, eller mangler basseng.

– En kunde ville ha deler av ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget, sier Voll.

Kommunikasjonssjefen understreker at ved siden av pass, billetter og godt humør, er det uansett viktig at reiseforsikringen er i orden før avreise.

– Det er kanskje den beste garantien for en trygg og god ferie, avslutter Voll.

Støyende barn ved bassenget, sier du? I det saltrike Dødehavet kan du lese boka di i fred og ro i vannet.
Støyende barn ved bassenget, sier du? I det saltrike Dødehavet kan du lese boka di i fred og ro i vannet.

Volls toppliste over kreative krav og andre morsomme kundehistorier:

I tropisk klima er det greit å ha toalettsakene i orden
I tropisk klima er det greit å ha toalettsakene i orden

1. «På kjærestebesøk»

En kunde var på overnattingsbesøk hos kjæresten sin. Om morgen fortalte kjæresten til kunden vår at hunden hadde spist opp brillene hennes. I skademeldingen het det blant annet: Det har gått bra med hunden. Brillene var av merke Gucci, og hunden har tross alt fått seg et herremåltid.

2. «Hygienetrøbbel i fuktig asiatisk klima»

I tropisk klima er det greit å ha toalettsakene i orden

En dame ringte inn fra utlandet, og fortalte at bagasjen hennes hadde vært forsinket i flere dager. Underveis i samtalen begynte hun plutselig å gråte. Hun forklarte at hun ikke hadde fått barbert seg på flere dager og følte seg utilpass, siden hun ikke hadde barberhøvelen og de andre toalettsakene sine. Hun ble derfor kjempeglad da vi kunne fortelle at hun kunne gå ut og kjøpe det hun trengte, siden vi dekket dette ved forsinket bagasje.

I tropisk klima er det greit å ha toalettsakene i orden
I tropisk klima er det greit å ha toalettsakene i orden

Har du riktig reiseforsikring?

3. «Dårlig fiskelykke»

En laksefisker krevde å få erstattet beløpet han hadde betalt inn for leie av hytte og fiskerett. Dette på bakgrunn av at det var for mye vann i elva og at han derfor ikke hadde fått noe fisk den uka han var der. Tilsvarende krav har også blitt fremsatt av andre kunder, men da på bakgrunn av for lite vann.

4. «Hotelt»

En kunde ringte inn og fortalte at de var på telttur i nærheten av Glomma. Etter de hadde slått opp teltet for natten, hadde det kommet torden og uvær, og teltet og tingene deres hadde blitt gjennomvåte. Kunden sjekket derfor inn på et nærliggende hotell og ringte inn for å høre om hotellregningen ble dekket av forsikringen.

Har du riktig reiseforsikring?

5. «Veskemysteriet»

En yngre dame henvendte seg til reiseskadeavdelingen for å melde inn et tyveri av en skulderveske. Hun forklarte at, mens hun hadde stått i kø, så hadde noen klippet vesken hennes av snora som festet vesken over skulderen. Hun sa hun ikke hadde merket noe før hun senere skulle ta noe opp fra vesken og oppdaget at den var borte. Snora hang imidlertid fortsatt over skulderen.

6. «Nytt forhold til mobilen»

En kar fikk frastjålet mobiltelefon av en dame i paradegaten La Rambla i Barcelona. Han oppdaget det hele og sa raskt i fra til politiet. Da politiet visiterte tyven viste det seg at hun hadde gjemt mobilen i trusa. Kundens forhold til den gamle mobilen hadde fått seg en brå knekk, og han ville gjerne ha ny mobil på forsikringen.

Kombinasjonen av by- og strandliv har gjort Barcelona til et yndet feriemål. Men pass på verdisakene når du oppholder deg på steder med store folkemengder, som stranda ved Barceloneta (i bildet) eller i paradegaten La Rambla.
Kombinasjonen av by- og strandliv har gjort Barcelona til et yndet feriemål. Men pass på verdisakene når du oppholder deg på steder med store folkemengder, som stranda ved Barceloneta (i bildet) eller i paradegaten La Rambla.

7. «Tung ferd»

En kunde meldte inn skade på trillekofferten sin. I skademeldingen forklarte kunden at siden håndtaket var blitt ødelagt, så måtte han «gå krokete til hotellet». Håper ikke ferien ble helt ødelagt, på tross av en lei start.

8. «For varmt i Syden»

Mor og datter hadde reist uspesifisert til en øy i Middelhavet, men ferien ble ikke helt som de hadde sett for seg. Mor ringte derfor inn for å få en ny reise dekket av forsikringen. Hun forklarte at hele ferien deres til nå var ødelagt, siden den uspesifiserte turen hadde tatt dem til et sted som var altfor varmt og at hotellet de hadde endt opp på ikke hadde basseng.

I sydenvarmen er det greit å kunne ta seg en dukkert, eller “dab’ert”, i vannet
I sydenvarmen er det greit å kunne ta seg en dukkert, eller “dab’ert”, i vannet

Meld reiseskade på nett

9. «Bunnløse kofferter»

Det å miste en koffert, og derav alle sakene man har pakket med seg, er selvsagt ergerlig. Noen ganger blir imidlertid lista over hva den tapte kofferten inneholdt mistenkelig lang. Og, når skadebehandlerne rekonstruerer situasjonen, hender det at de må bruke mange, store kofferter for å få plass til alt innholdet som var meldt mistet i den ene kofferten som forsvant.

10. «Hasteforsikring»

En dame hadde vært hos lege i utlandet. Hun hadde ikke forsikring og ville derfor tegne en ny på telefonen slik at hun kunne få dekket kostnadene sine. Kunden trodde nemlig at det holdt å ringe hvis hun ble syk eller skadet og at man ikke trengte å kjøpe forsikringen på forhånd.

11. «Skjønnhet haster»

Kunde hevdet å ha snublet på gaten i Spania og brukket nesa, noe som krevde hasteoperasjon. Undersøkelsene viste imidlertid at dette var en planlagt (og kostbar) skjønnhetsoperasjon ved et privat sykehus. Kunden fikk avslag og ble anmeldt til politiet.

Har du riktig reiseforsikring?

Meld reiseskade på nett

Sist oppdatert: