Lege. Mobil.

Ta legen med på utenlandsferien

Blir du syk mens du er langt hjemmefra, er det ekstra trygt å ha en norsk lege i lomma.

Anne Stake Løvdahl
Anne Stake Løvdahl i Gjensidige

Nordmenn er en reiseglad gjeng. Og når samfunnet går tilbake mot normalen og ferien igjen kan legges utenlands, er det grunn til å tro at flere av oss vil til sol og sommer på sydlige breddegrader, mener produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.

– Reisefeberen har imidlertid en pris. Mange reisende blir syke eller utsatt for uhell. I 2022 betalte forsikringsselskapene ut nesten 750 millioner kroner i erstatning til kunder som trengte medisinsk behandling i forbindelse med sykdom eller skade, opplyser hun. Før pandemien, dvs i 2019, var tallet over 1 milliard.

Basert på erfaring fra mange tusen saker har Gjensidige satt opp denne topp 5-listen over de vanligste diagnosene og uhellene.

1)         Mage og tarm
2)         Luftveier
3)         Øre og hals
4)         Fall og bruddskader
5)         Stikk og bitt

– Listen representerer normaltilstanden. De siste to årene har henvendelsene mest dreid seg om koronasituasjonen og hva reiseforsikringen dekker eller ikke dekker i forbindelse med den, sier Løvdahl. 

Anne Stake Løvdahl
Anne Stake Løvdahl i Gjensidige

Språkproblemer

– Det er aldri gøy å bli syk. Ekstra kjedelig er det når du hadde sett frem til en fin ferie. Hvis du er på et ukjent sted, kan det bli litt styr når du skal finne et legekontor – og komme deg dit. På toppen av dette kommer kanskje språkbarrieren, sier Løvdahl.

Må du til lege, så må du til lege. Sånn er det bare, det vet alle som har opplevd å bli ordentlig syk på tur. Samtidig viser listen ovenfor at det som regel ikke dreier seg om veldig alvorlige ting. Kanskje er du usikker på om det er nødvendig å oppsøke medisinsk hjelp.

– Hvis du er i tvil, kan det være en god idé å ta en video-konsultasjon med en norsk lege før du eventuelt oppsøker helsehjelp lokalt. En legetime på mobilen er et fint alternativ til vanlige legebesøk ved mindre alvorlige ferieskader og -sykdommer, sier Løvdahl.

Gir råd på video

Allmennlegespesialist Halima Chaudhary i Eyr
Halima Chaudhary

På kontoret har allmenlegespesialist Halima Chaudhary et kamera, en høyttaler og en mikrofon. Utstyret setter henne i kontakt med pasienter som har legetime via mobiltelefonen. Chaudhary er en av en av flere leger du møter hos helsetjenesten Eyr. Den er tilgjengelig for Gjensidige-kunder med reiseforsikring som er på tur i utlandet.

– Vi får ofte spørsmål om luftveisproblemer, magetrøbbel, mindre kuttskader og andre typiske «reisesyker» samt koronarelaterte henvendelser, forteller legen. Ved å prate med og observere pasienten via video, får hun et godt inntrykk av sykdomsbildet.

– Det å møte folk «ansikt til ansikt» via skjermen er ofte jevngodt med å være tilstede i samme rom. Som regel får jeg informasjon nok til å kunne gi gode og konkrete råd. Ofte kan jeg stille en diagnose på grunnlag av det jeg ser og hører, sier Chaudhary.

Allmennlegespesialist Halima Chaudhary i Eyr
Halima Chaudhary

Språkbarrieren

Chaudhary forteller at mange pasienter synes det er trygt å snakke med en skandinavisk lege. Språkbarrieren kan oppleves som stor når man befinner seg i utlandet. Det gjelder ikke minst når det er barn involvert. Dessuten er det mange som er usikre på hvordan de skal navigere i et fremmed system, selv om det er hjelp å få fra forsikringsselskapet.

– Det er praktisk å kunne få legen på «besøk» på hotellrommet sitt. Da slipper du å sette himmel og jord i bevegelse for å få avklart om det er nødvendig med en fysisk legeundersøkelse. Vi kan avklare mange situasjoner via en videosamtale. Men det skjer selvsagt at vi henviser folk til Gjensidiges alarmsentral. Alarmsentralen skal alltid kontaktes når det er behov for tilsyn av lege eller sykehus i utlandet. Dette sikrer at du får trygg, god og riktig behandling, sier Chaundry.

Inkludert i reiseforsikringen

Eyr Online lege inngår i flere av Gjensidiges reiseforsikringer: Reise Pluss og Reise, Tekna Reise og Reise Ung. Har du reiseforsikring for familie, kan alle medlemmene bruke tjenesten – som er uten egenandel. Du kan naturligvis også møte legen på mobilen når du reiser i Norge.

Hvis du har hus- eller en helse- og livsforsikring i Gjensidige, kan du også benytte deg av videokonsultasjon med lege både hjemme og på reiser. Les mer om tjenesten Helsehjelp 24/7.

Anne Stake Løvdahl understreker at en legetime på mobilen ikke er anbefalt i alle situasjoner.

– Blir du akutt og/eller alvorlig syk eller skadet, er det selvsagt det lokale nødnummeret for øyeblikkelig hjelp som gjelder. I tillegg kan du kontakte Gjensidiges alarmsentral på +45 88 24 73 00 for hjelp med det praktiske når du trenger medisinsk behandling i utlandet.

Fakta om Eyr

* Tilgjengelig hver dag kl. 07–22 på hverdager og kl. 10–22 i helger (inkludert søndag) og på helligdager (norsk tid)

* Gratis å bruke for mange kunder som har reiseforsikring i Gjensidige

* 5–15 minutters ventetid på drop-in. Du kan også bestille time på et tidspunkt som passer deg.

* For å kunne bruke tjenesten, må du laste ned appen «Eyr» fra App Store eller Google Play og registrere ditt forsikringsnummer

Les mer om videokonsultasjon med Eyr Online lege

Sist oppdatert: