Føtter. Seng.

Fikk regning på 150 000: – Kunne kanskje fått det gratis på apotek

Blir du syk på utenlandstur og går i «turistfella», kan lommeboken få svi.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Arne Voll

Alt fra hoteller, agenter og ambulanseservice til leger og sykehus vil ha en bit av kaken hvis en turist blir syk. For de vet at norske turister ofte har god økonomi, mener kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. 

– Derfor kan behandling og syketransport bli svært dyrt. Hvert år får forsikringsselskapene mange henvendelser fra nordmenn som føler seg lurt etter legebesøk i utlandet, sier han. 

Tyrkia og Egypt er blant landene hvor det forekommer flere slike tilfeller, ifølge Voll. Også på Kanariøyene har Gjensidige registrert ekstreme tilfeller

– Når ferien går sydover, er det ikke kun i den lokale basaren man risikerer å betale mer enn hva man egentlig burde. På legekontoret du har fått anbefalt av hotellet risikerer du også å bli presentert for en voldsom regning etter endt behandling. Ofte har den ikke vært særlig omfattende eller tidkrevende heller. 

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Arne Voll

Syk på ferie? Kontakt forsikringsselskapet

Voll forteller om en ferie i Egypt som brått ble dyrere enn planlagt etter et legebesøk. Gjensidige-kunden oppsøke et privat døgnåpent legesenter ved hotellet på grunn av dårlig mage og oppkast, og endte med en regning på 150 000 kroner. 

– Her er det snakk om behandling og gode råd man kanskje kunne fått gratis på apoteket, sier han og understreker: Kontakt alltid forsikringsselskapet ditt ved sykdom og behov for lege i utlandet. Dette gjelder uavhengig av om det er en «lett sykdom» eller noe mer alvorlig. 

Da kan de styre deg til et sted du er garantert å få god behandling, og du vil få dekket utgiftene av forsikringen i etterkant.  

– I mange tilfeller kan de også bestille transport til behandlingsstedet. Gjensidige, og andre selskaper som tilbyr reiseforsikring, har et nettverk av klinikker og leger som vi vet er til å stole på, avslutter Voll. 

Husk å ta med dette kortet på reisen

Kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI Norge.
Anne Mørk-Løwengreen

Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI Norge, er tydelig på viktigheten av å ha reiseforsikring når man reiser utenlands – og bruke den hvis man blir syk. 

– Vi ønsker at våre gjester skal ha en best mulig opplevelse når de er på reise med oss, men noen ganger er dessverre uhellet ute. Derfor oppmuntrer vi alltid til å ha reiseforsikringen i orden før man reiser. Dersom en av våre gjester blir syke eller skadet under reisen, anbefaler vi at de så fort som mulig tar kontakt med selskapet som de har reiseforsikring hos, sier hun. 

Dersom man skal på reise i et EU/EØS-land er det smart å ha med seg Europeisk helsetrygdkort i tillegg, påminner kommunikasjonssjefen. 

– Helsetrygdkortet gir deg rett til nødvendig medisinsk behandling ved sykehus som er tilknyttet det offentlige helsevesenet i landet du besøker. 

Kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI Norge.
Anne Mørk-Løwengreen

En kort oppsummering:

  1. Tegn reiseforsikring for deg og dine før avreise

  2. Ta alltid kontakt med forsikringsselskapet ved sykdom, og før du oppsøker lege på egen hånd 

Sist oppdatert: