Båt. Tau. Sjø.

Skal jeg gå for elbåt?

Det blir stadig flere av dem i norske farvann og langt flere skal det bli, ifølge båtekspertene. Her er punktene som taler for og imot.

Teknisk konsulent Daniel Kastell er klar i sin tale: Elbåter kommer det mer av. Men sammenliknet med sin firehjulede slektning vil nok ikke veksten være fullt så kraftig på kort sikt. I motsetning til elbilene har ikke -båtene blitt subsidiert.

– Vi registrerer likevel økt etterspørsel etter disse båtene blant forbrukerne samt leverandører – i hovedsak båtbyggere – som etterspør elmotorer, sier Kastell.

Kjøpeplaner? Her er fordeler og ulemper

Den tekniske konsulenten mener at elbåter har mange klare fordeler ved seg, og viser til følgende:

  • Elmotorer krever mindre vedlikehold
  • Det ser ut til at de er billigere i drift. Det er verdt å merke seg at EU kommer til å øke prisene på fossile motorer i tiden fremover samtidig som drivstoffprisene peker oppover
  • De er lydløse. En elbåt er altså midt i blinken for deg som foretrekker et stille og rolig båtliv.
  • De er enkle å kjøre og håndtere – mange av de har smartteknologi
  • De har ingen utslipp ved bruk, og du slipper derfor lukt og søl av drivstoff og olje. I klimasammenheng, og spesielt med tanke på at Norge har forpliktet seg til store utslippskutt i årene fremover, er elbåter utvilsomt en viktig brikke.

Men noen ulemper kommer man ikke unna, dessverre. Kastell peker i første rekke på innkjøpskostnaden, som ennå er relativt saftig.

– Det skyldes at vi befinner oss tidlig i utviklingsfasen, og at det å utvikle ny teknologi koster penger. Utbyggingen av ladenettverk er i gang, men også her er man i en tidlig fase. Per dags dato kan du altså få problemer med å lade enkelte steder, sier han.

I dag finnes det elbåthavner på Aker Brygge i Oslo og i Vollen i Asker. Men nylig ble et EU-prosjekt som skal etablere 400 ladestasjoner langs norske- og svenskekysten vedtatt. Prosjektet har oppstart i mars og vil løpe over to år.

– For noen setter rekkevidden begrensninger for bruksbehov, for andre ikke. Mange bruker båtene sine til kortere turer, og for disse vil elbåt være helt ypperlig. Og har man en elmotor kombinert med seil, vil rekkevidden være langt bedre.

Så langt kan du kjøre

Thomas Mordt Kolstad, sales manager hos Evoy, som utvikler og produserer elektriske båtmotorsystemer.
Thomas Mordt Kolstad. Foto: Evoy

Thomas Mordt Kolstad er sales manager hos Evoy, som utvikler og produserer elektriske båtmotorsystemer. Han trekker frem, i likhet med Kastell, ingen utslipp i hverken luft eller sjø og ingen motorstøy som grunner til å «gå elektrisk».

– Det må nesten oppleves, sier han og viser til andre pluss’er:

  • Akselerasjon tilsvarende elektriske biler
  • Lavere operasjonskostnader (i tillegg til vedlikeholdskostnader). Ifølge Kolstad er strøm cirka seks ganger billigere enn bensin.
  • Du slipper å fylle drivstoff, og kan alltid starte turen med fullt batteri

På båtene Evoy leverer systemer til kan du kjøre mellom åtte til tolv timer hvis du holder en hastighet på fem knop, opplyser Kolstad.

– I 20 til 25 knop kan du kjøre i en time. De aller fleste har et blandet kjøremønster som passer godt med en elbåt. Og med forbedrede skrogformer og teknologi, som foiler og luftputer, kan du få enda bedre rekkevidde.

Thomas Mordt Kolstad, sales manager hos Evoy, som utvikler og produserer elektriske båtmotorsystemer.
Thomas Mordt Kolstad. Foto: Evoy

Reduserte CO2-utslipp

En vanlig båt forårsaker 15 ganger så store CO2-utslipp sammenliknet med en bil på eksakt samme strekning, hvis man ser på bensinforbruk isolert sett. Det skyldes at førstnevnte krever mer bensin per kjørte kilometer, forklarer daglig leder Christer Ervik i Kruser – som tilbyr abonnement på utslippsfrie elbåter.

– Av den grunn innoveres det på skrog, foil og andre løsninger for å få ned friksjon mot vannet. Flere båteiere er heller ikke bevisst hvor kort de faktisk får kjørt sett opp mot bensinutgifter, sier Ervik.

Han påpeker at miljøvennlig båtliv også handler om bruk av bunnstoff, og at Kruser nå tester varianter som forårsaker mindre skade på kloden.

– Tradisjonelt bunnstoff består av biocider, som dreper levende organismer. Det anslås at omtrent 70 til 90 prosent av alt bunnstoffet som brukes forsvinner ut i fjorden. En 20-fots båt som bruker tradisjonelt bunnstoff står for mikroplastutslipp tilsvarende 24 bæreposer i året. Derfor tester vi nå bunnstoff som slipper i mindre grad på våre elbåter, forteller den daglige lederen.

Bør minimum ha kasko

Kristina Knutsen, båtansvarlig i Gjensidige.
Kristina Knutsen

Kjøper du en elbåt, bør du minimum ha en kaskoforsikring, mener båtansvarlig Kristina Knutsen i Gjensidige. Båt Kasko dekker skader som skjer under transport, opplag, sjøsetting og opptak av båt.

– Ønsker du i tillegg dekning for motorskade, plutselig og uforutsett varmgang i motor, bør du gå for Båt Pluss. Denne inneholder også en totalskadegaranti, som gjør at du kan få fabrikkny båt dersom båten din blir utsatt for store skader, sier Knutsen.

Hun mener sistnevnte er et godt valg for de med nyere båt. Båt Pluss inneholder alle dekningene fra kasko- og delkaskoforsikringene og en rekke tilleggsdekninger.

– Opplagsutstyr som krybbe, presenning og stativ er også dekket, uten begrensning i erstatningssum.

Kristina Knutsen, båtansvarlig i Gjensidige.
Kristina Knutsen

Sist oppdatert: