Elektriker og varebil

Mange timer bak rattet kan gi helseplager

Heismontør Markus Markmanrud merket tidlig de fysiske plagene som fulgte med all yrkeskjøringen.

Som yrkesfaglært kan det fort bli mange arbeidstimer bak rattet i løpet av et år. SSB-tall fra 2022 viser at gjennomsnittlig årlig kjørelengde for små godsbiler lå på 13 500 kilometer. Lange perioder i arbeidsbilen kan føre til flere fysiske plager dersom man ikke forebygger dem, advarer fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.

– Et av hovedproblemene med mye yrkeskjøring er at du ikke er i aktivitet. De som må kjøre mye i jobbsammenheng er utsatt for mange av de samme risikofaktorene som andre med stillesittende arbeid, for eksempel kontoransatte, sier fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø.

Enten arbeidsstedet skifter fra uke til uke eller man må kjøre fra kunde til kunde, kan mye tid bak rattet være en påkjenning for kroppen, understreker fysioterapeuten.

– Merker det på kroppen

Heismontøren Markus Markmanrud.
Heismontør Markus Markmanrud.

Heismontør Markus Markmanrud bor i Bergen og er avhengig av bilen for å komme seg ut til kundene sine.

– Typisk kjører jeg mellom 30 og 50 kilometer om dagen, men det kan fort komme opp i 200 kilometer enkelte dager, det vil si rundt to og en halv time kjøring. Jeg merker bilkjøringen på kroppen, og jeg hater egentlig å kjøre bil. Man blir sliten i kroppen, man merker det i øynene, beina og litt i ryggen, forteller han.

Tidligere bodde Markmanrud lengre fra jobb og tilbrakte relativt lang tid bak rattet hver dag.

– Jeg merket det av og til i nakken og ryggen, hvis jeg hadde en dårlig dag. Spesielt hvis jeg måtte kjøre i løpet av arbeidsdagen, i tillegg til å kjøre til og fra jobb. Men jeg må ha bil for å kunne rykke ut til kunder. Hvis jeg hadde hatt mulighet til å reise kollektivt, hadde jeg nok tatt en vurdering. Men da hadde jeg ikke hatt friheten til å reise når og hvor jeg vil, sier heismontøren.

Markmanrud prøver imidlertid å ta noen grep for å unngå plagene som følger av yrkeskjøringen.

– Hvis jeg skal langt, for eksempel til Odda, ville jeg stoppet en gang, kjøpt en kaffe og strukket på beina. Jeg tenker også på sittestilling. Av og til tar jeg meg selv i å sitte ganske bøyd i ryggen, eller i å ikke sitte lent inntil seteryggen, forteller han.

Heismontøren Markus Markmanrud.
Heismontør Markus Markmanrud.

Vær aktiv når du ikke kjører

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.
Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.

Ifølge fysioterapeut Sundsbø er fysiske plager knyttet til yrkeskjøring et relativt vanlig fenomen.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.

– De aller fleste opplever smerter og stivhet i nakke og skuldre i løpet av livet. Nesten halvparten av oss kjenner årlig på smerter i nakken. Mange er av den oppfatning at plagene i stor eller noen grad skyldes arbeidet, forteller han.

Sundsbø anbefaler de som kjører mye i jobbsammenheng å holde seg i aktivitet i tilfeller der de ikke sitter bak rattet.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.
Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.

– Sitter du mye i ro i bilen i løpet av en arbeidsdag, er det ekstra viktig at du klarer å være aktiv når du ikke sitter i kjøretøyet. Jeg tror imidlertid det er utfordrende å få gjennomført spesifikke øvelser i løpet av en arbeidsdag der man sitter mye i bilen, sier han.

Samtidig er han klar på at korte, aktive pauser er å anbefale dersom det er mulig.

– Hvis du har anledning, vil det være veldig fornuftig å ta seg korte pauser der du beveger deg mest mulig og gjerne utfører enkle øvelser. En slik pause trenger ikke ta mer enn et par minutter, og du kan gjennomføre den et par ganger om dagen, forklarer Sundsbø.

Din neste sittestilling er den beste

Den fysiske inaktiviteten som yrkeskjøringen kan medføre er et større problem enn selve sittestillingen, ifølge fysioterapeuten.

– Når det gjelder sittestilling i bil, så er det blir det en subjektiv vurdering. Det er opp til den enkelte å velge hvilket sete og hvilken stilling som passer best. Utfordringen vil uansett være at man sitter for mye stille når man kjører mye i jobben, sier Sundsbø.

I stedet for å gå nærmere inn på en bestemt sittestilling, anbefaler derfor Sundsbø at man heller forsøker å variere sittestillingen.

– Å finne en god, riktig sittestilling spiller definitivt en viktig rolle når du skal forebygge smerter og stivhet i nakke og skuldre. Men det viktigste er at du varierer stillingen. Særlig når du kjører lange strekninger i forbindelse med jobb, kan man si at din neste sittestilling er den beste, forteller han.

Sist oppdatert: