Mann på skitur, glad, skilt, snø, overskyet

Nær syv av ti over 60 er på sosiale medier

Lurer du på om sosiale medier kan være noe for deg – eller er du allerede en aktiv bruker? Undersøkelser viser at nordmenn over 60 er godt representert på de nye digitale plattformene. Flest brukere finner vi på Facebook.

Ekspert på sosiale medier Nina Esp Bhogal i digitalbyrået iProspect
Ekspert på sosiale medier Nina Esp Bhogal i digitalbyrået iProspect

– Facebook er det sosiale mediet som er mest populært blant godt voksne i Norge, sier ekspert på sosiale medier Nina Esp Bhogal i digitalbyrået iProspect.

Hun forteller at hele 70 prosent av kvinnene og 69 prosent av mennene som er 60 år og eldre, har en profil på Facebook. Tallene er hentet fra en undersøkelse om sosiale medier gjennomført av Ipsos i fjerde kvartal 2016 (Ipsos’ tracker).

– Antallet 60+ som bruker sosiale medier har faktisk gått noe ned siden 2015, men vi ser at de som fortsatt er aktive, tør å teste flere medier. Og det er først og fremst Snapchat, men også Instagram, som frister, sier Bhogal.

Hun vet også en del om hvorfor denne brukergruppen setter pris på sosiale medier.

– De kan følge med på det som skjer og kommunisere med familie og venner. Uten nødvendigvis å måtte legge ut så mye selv, kan de holde seg oppdatert på hendelser, enten det er i barnas og barnebarnas liv, i vennegjengen, i nabolaget eller idrettslaget.

Er det forskjell på hvordan de over 60 bruker sosiale medier, sammenlignet med yngre brukere?

– Ja, mens de yngre ofte er mer opptatt av hvordan de fremstår og derfor er mer tilbakeholdne med å kommentere, er de godt voksne typisk mer åpne og ærlige på sin profil. De deler i større grad egne erfaringer, svarer på andres spørsmål og gir støttende kommentarer, sier Bhogal.

Ekspert på sosiale medier Nina Esp Bhogal i digitalbyrået iProspect
Ekspert på sosiale medier Nina Esp Bhogal i digitalbyrået iProspect

Viktig å henge med

Rolf Erik Smith på sykkeltur
Rolf Erik Smith deler gjerne turopplevelsene sine på Facebook

Rolf Erik Smith, 60 år til sommeren, er en av de mange som er aktive på sosiale medier.

– Jeg har glede og nytte av sosiale medier både privat og i jobb, sier Smith, som allerede har lang fartstid på flere av dem: syv år på Facebook, ti år på LinkedIn, fire år på Instagram og to år på Snapchat.

Hvordan bruker du de ulike mediene?

– Facebook er et medium jeg er innom daglig for å følge med på familie og venners aktiviteter, og jeg må innrømme at det hjelper meg med å huske bursdager og viktige arrangementer. Jeg er også en ivrig bruker av skog og mark og liker å legge ut bilder fra turene mine og fra reiser rundt i verden. På Facebook er jeg også med i grupper som interesserer meg, og hvor jeg holder kontakt med gamle venner og bekjente fra barne- og ungdomsskolen, befalsskolen, hyttegrenda og toppturgjengen.

Smith er også blitt begeistret for Snapchat. – Denne tjenesten bruker jeg hovedsakelig til å kommunisere raskt med døtrene mine, som stadig er på farten i inn- og utland. Snapchat har delvis erstattet SMS- og MMS-meldinger som kommunikasjonsform i familien, forteller han.

Instagram er også en tjeneste som binder familien sammen.

– Min eldste datter bor og jobber i Paris, og som ivrig hobbyfotograf er hun er ofte ute på Instagram med bilder fra sitt liv og sitt arbeid. Jeg legger ikke ut bilder selv, men følger med på henne og på andre gode album, forklarer Smith.

Rolf Erik Smith på sykkeltur
Rolf Erik Smith deler gjerne turopplevelsene sine på Facebook

Finner kandidater i sosiale medier

LinkedIn bruker han daglig i jobben sin som rådgiver og hodejeger.

– LinkedIn er en viktig kanal for å finne kandidater som kan matche den kompetansen som kundene våre er ute etter. Her legger jeg også ut stillinger vi jobber med, sier Smith, og legger til at han gjerne bruker Facebook som et supplement for å danne seg et inntrykk av kandidatenes liv og interesser utenfor jobben.

Så basert på dine egne erfaringer, vil du anbefale sosiale medier for andre på din alder?

– Jeg tenker at disse mediene passer like godt for alle aldersgrupper. Vi lever i en digital tidsalder, og jeg synes det er viktig å følge med og bruke de digitale verktøyene som er tilgjengelige. Men jeg er opptatt av at de sosiale mediene ikke må erstatte tradisjonell sosial omgang. For meg er det fortsatt viktig både å bruke telefonen og å se og treffe de menneskene jeg setter pris på, understreker Smith.

Rolf Eriks kom-i-gang-tips for nybegynnere på Facebook

  1. Hiv deg ut i det og vær fryktløs.
  2. Tenk på hva som kan være interessant for “leserne” dine. Ikke legg ut all informasjon med en gang. Du kan enkelt tilføye etter hvert.
  3. Si det med bilder fremfor å skrive norsk stil. Det er lett å overinformere; du behøver ikke fortelle om alt du gjør til enhver tid.
  4. Følg med på vennene dine og ikke vær redd for å “like”. Har du først valgt å være på Facebook, så setter de fleste pris på at du følger med på deres aktiviteter.
  5. Tenk deg nøye om før du skriver, og vær positiv. Facebook er ingen klagemur.
Rolf erik på sykkeltur. Sitter på stein. Utsikt over vann og natur

Nyttig å vite om sosiale medier

Før du kaster deg ut i det, kan det være greit å vite hva som kjennetegner de ulike mediene og hva du bør huske på. Her er en liten guide til fem av de mest kjente sosiale mediene.

Facebook

Verdens største sosiale nettverk. Her kan du lage din egen profil, legge til venner og kjente – og kommunisere med dem. Du har din egen “vegg”, hvor du kan legge ut statusoppdateringer som alle i nettverket ditt kan se. Brukere kan kommentere på hverandres statusoppdateringer. Det er mye forskjellig som brukere vanligvis legger ut på Facebook. Ofte forteller brukere hva de har gjort eller skal gjøre, andre ganger legger de ut linker til musikkvideoer, artikler og andre nettsider. Du kan også prate (chatte) – via en egen funksjon – med vennene dine hvis de er pålogget, og du kan sende privatmeldinger hvis de ikke er pålogget for øyeblikket. Tips: Still inn personopplysninger-funksjonen slik at profilen blir privat og ikke offentlig.

Snapchat

En tjeneste som lar deg dele bilder, videoer og chat med andre “snappere” via en app. Appen kan benyttes både på mobil og nettbrett. På Snapchat ser ikke «hele verden» hva du legger ut, du må selv legge til venner og familie. Bildene behøver heller ikke være av så høy kvalitet. Meningen er at du skal dele små hendelser i hverdagen, gjerne opptil flere ganger om dagen. Snapchat skiller seg fra andre delingstjenester ved at bildene ikke lagres i mobilen din og tar opp plass. Men det går an å ta skjermdump av bildene med mobiltelefonen, så ikke send fra deg noe du ikke kan stå for etterpå.

Instagram

En gratis foto- og videodelingstjeneste og et sosialt nettverk. Instagram gjør det enkelt å fange og dele alle slags begivenheter. Du kan følge venner og familie for å se hva de driver med, og utforske kontoer fra hele verden som deler ting du liker. På Instagram legger folk gjerne ut sjeldnere enn de gjør på Snapchat, men legger mer innsats i bildene.

LinkedIn

Et forretningsorientert sosialt nettverk, hvor du kan samle og ha oversikt over profesjonelle kontakter og forbindelser, sjekke utlyste stillinger, finne kandidater – og bli oppdaget. LinkedIn er på en måte en jobbvariant av Facebook.

Twitter

En kanal hvor du kan legge ut egne oppdateringer og lese andres. Oppdateringene kalles tweets og er tekster på maksimalt 140 tegn. Du kan følge interessante personer, offentlige profiler, temaområder og bedrifter. Twitter kan være et godt verktøy for å komme i kontakt med bedrifter og interessante personer, og for å få i gang en dialog.

Sist oppdatert: