Marie Midtun på motorsykkelen sin før avreise til Spania.

Kun 1 av 10 MC- og mopedtyverier blir oppklart – Marie var av de heldige

Tall fra SSB viser at politiet i 2020 mottok 1 132 saker knyttet til brukstyveri av motorsykler og mopeder. Av disse ble 112 oppklart.

NAF-rådgiver Jan Harry Svendsen tror årsakene til den lave oppklaringsprosenten er flere, men peker på én mulig forklaring.

– Vi vet at en del dyre motorsykler eksporteres ut av landet når de stjeles, på lik linje med eksklusive biler. Og når syklene først er ute av landet, er det vanskelig å nøste opp i saken, sier Svendsen.

Stjålet rett ved boligfelt

Marie Midtun på motorsykkelen sin.
Marie Midtun. Foto: privat

For rundt en måned siden stod Marie Lillenes Midtun midt oppi situasjonen selv. Gjennom sommeren hadde hun hatt sommerjobb i hjembyen Sola, men skulle snart vende snuten mot studiestedet i Spania igjen. Planen var å ta strekningen på motorsykkel, men kun dager før avreise ble den borte.

– Jeg skulle overnatte hos en venninne og parkerte sykkelen på en parkeringsplass utenfor blokken hun bor i. Da jeg skulle finne den igjen, ved ni-tiden morgenen etter, var den ikke lenger der, sier Midtun.

Sykkelen var av typen Honda CBF 600, og Midtun forteller at den ikke hadde ekstralås på seg da den ble tatt. Rattlåsen er hun usikker på om ble aktivert.

– Fra sykkelen ble kjøpt i januar og til august hadde jeg kjørt mer enn 18 000 kilometer. Jeg var rett og slett glad i den motorsykkelen.

Marie Midtun på motorsykkelen sin.
Marie Midtun. Foto: privat

Godt med tjuvegods

Midtun kontaktet politiet for deretter å legge ut etterlysninger i diverse Facebook-grupper. I to uker oppsøkte hun ulike steder i Stavanger på leting etter motorsykkelen. Så kom telefonen fra politiet:

– En pensjonert politimann og kona hans reagerte på noen rare lyder utenfor huset sitt og fattet mistanke idet de fikk øye på to personer som slet med å få i gang en motorsykkel. De kontaktet politiet og minutter senere var de to tatt – med stjålet bil, tilhenger og motorsykkel på slep, forteller Midtun.  

Slik forebygger du tyveri

Rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Hvor enkelt eller vanskelig det er «å rappe» en motorsykkel avhenger av alderen på den. Nyere modeller har en startsperre, som gjør at motoren kun starter ved bruk av en spesifikk nøkkel eller annen enhet.

– Uvedkommende vil med andre ord ikke få liv i den. Eldre modeller har ikke dette, og vil derfor være enklere å ta. Rådet vårt er å alltid benytte de sikkerhetsfunksjonene man har til rådighet, sier NAF-rådgiveren og deler sine tips til forebygging av tyveri:

  1. Tenk på hvor du parkerer sykkelen. Unngå å plassere den i en mørk bakgate, men heller på et sted med publikum rundt. Skal du på motorsykkeltur og bo på hotell, så forsikre deg om at de har en parkering hvor det er trygt å etterlate den.
  2. Aktiver styrelåsen.
  3. Kjøp en ekstra FG-godkjent lås, for eksempel en skivelås.
  4. Løsne og ta med elektroniske «duppedingser», selv ved en kort tur i matbutikken.
  5. Tøm sideveskene og ta de gjerne med deg. Lar du de være igjen, kan det være en idé å ikke låse. Da kan tyven se at det ikke finnes noe å hente fremfor at låsene brytes opp.
  6. Ta med alt av løsøre. Hjelmer, som fort kan ha en verdi på opptil 10 000 kroner, motorsykkelklær og øvrig utstyr er også attraktivt for kjeltringer.
  7. Vurder å montere alarm hvis sykkelen ikke allerede har en, spesielt på dyre modeller.
Rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Dette dekker forsikringen

Gjensidiges MC-forsikringer Kasko og Delkasko dekker tyveri av motorsykkel forutsatt at:

  1. Kjøretøyet var lukket og låst da det ble forlatt
  2. Nøklene ikke har blitt oppbevart i eller på kjøretøyet (eller hengeren)
  3. Nøklene har blitt oppbevart slik at uvedkommende ikke får tak i dem

Der punktene ikke overholdes kan retten til erstatning bortfalle helt eller delvis, jamfør forsikringsavtaleloven.

Du får også dekket tyveri av ekstrautstyr gitt at enkelte sikkerhetspunkter er oppfylt:

  1. Skal du oppbevare ekstra dekk eller felger, må de være innelåst i annet rom enn fellesrom. Oppbevares de i områder andre har tilgang til, må de være fastlåst til bygningen.
  2. Øvrige gjenstander, som kjøreutstyr og elektronisk utstyr, må være innelåst og ikke-synlig når motorsykkelen forlates

Les også: Klar for MC-sesongen?

Sist oppdatert: