Sykler lastet bak på en bil

Fire sykler og en kano på bilen? Gjør det lovlig!

Slik frakter du sykler, kajakk eller annet stort fritidsutstyr trygt og lovlig.

Nordmenn blir stadig mer glad i friluftsliv. Det fører blant annet til at mer og større utstyr må fraktes rundt, og det er ikke uvanlig å se biler bærende både tre og fire sykler. Kajakker, små båter og SUP-er også mer hyppig å se. Fellesnevneren er at de ikke er helt enkle å feste på bilen.

Bruk utstyr som er laget til formålet

Viet-Quang Nguyen i Gjensidige
Viet-Quang Nguyen i Gjensidige

– Det er flere måter å løse det på, sier rådgiver Viet-Quang Nguyen i Gjensidige. – Det enkleste og beste er ganske enkelt å bruke de godkjente festeanordningene som finnes på markedet.

Den oppfatningen deles av politiet.

– Det er ofte vanskelig å sikre slike gjenstander tilstrekkelig uten bruk av spesialtilpassede stativ, så generelt anbefaler vi å bruke det, sier Kjetil Berglund Midtkandal i Utrykningspolitiet.

Akkurat hva slags stativ avhenger jo mye av hva du skal frakte, hvor mye penger du har tenkt å legge i det – og også hvilken bil du har.

Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø peker på at markedet har alternativer i en rekke prisklasser.

– Det viktige er at utstyret følger alle forskrifter. Det bør du kunne få hos alle kjente forhandlere i Norge. De kan også gi råd hvis du er i tvil om hva du trenger, sier han.  

Viet-Quang Nguyen i Gjensidige
Viet-Quang Nguyen i Gjensidige

Ekstra sikring med tau og stropper

Kjetil Berglund Midtkandal
Kjetil Berglund Midtkandal

Av og til er det likevel nødvendig å bruke tau og stropper. Der er fullt lov, så lenge lastsikringen er forsvarlig. Det betyr kort fortalt å tilpasse sikringen til lastens vekt og omfang, påpeker Viet-Quang Nguyen.

– Bruk gjerne en stropp eller en taustump ekstra, hvis du er i tvil. Heller for mye enn for lite. Stropper og såkalte span-sett er billige i innkjøp, sier han.

Midtkandal i politiet utdyper at det ifølge Vegtrafikkloven § 23 er førers ansvar at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Forskrift om bruk av kjøretøy kapittel 3 gir nærmere beskrivelse for hvordan dette skal gjøres riktig.

Kjetil Berglund Midtkandal
Kjetil Berglund Midtkandal

Taket har begrensninger

Hvis du frakter gjenstander på biltaket, må du forsikre deg om at utstyret ikke overskrider takets maksimale lasteevne. Midtkandal forteller at det er dette bilførere generelt oftest synder mot.

– De fleste biler har en øvre kilogrense for taklast. Dette er angitt i vognkortet, forteller han.

Hvis du skal på en ordentlig langtur, med fullt opp av passasjerer og bagasje, må du også passe på å ikke overskride bilens tillatte totalvekt. Den står oppgitt i vognkortet.

→ Bilferie i sommer? Oppdater kilometerstanden her før du reiser, så du ikke risikerer å få mindre utbetalt ved skade.

Sørg for å ha baklys og skilt fri

Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Mange stativ, særlig sykkelstativ, festes på hengerfestet. Det gir en egen utfordring. Kjetil Berglund Midtkandal påpeker at lys og registreringsnummer skal være synlig.

– Det enkleste er å kjøpe en såkalt lysbjelke, opplyser han.

– Du kan selvfølgelig lage en selv, men de fleste bilrekvisitabutikker har slike lysbjelker, supplerer Jan Fleinsjø.

– Lysbjelken kan enkelt kobles til strømuttaket ved hengerfestet. Dette kan være lurt å få gjort klart i god tid før du skal ut på tur, anbefaler han.

Jan Fleinsjø i Gjensidige
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Bred last blir fort for bred

I tillegg må du passe på sidene dine. Her gir ikke loven mye slingringsrom, bokstavelig talt, for hovedregelen er at gods ikke skal stikke mer enn 15 centimeter ut fra sidene på kjøretøyet.

– Det er imidlertid egne regler for transport av sykkel på tvers av bilen, opplyser Midtkandal. – På biler med bredde på 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet.

Han legger til at dersom sykkelen stikker utenfor bilens side skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse, slik at den stikker like langt ut på begge sider.

Jan Fleinsjø minner samtidig om at det er viktig å sjekke at lasten er festet riktig, også ved bruk av stativer.

– Alt som er løst, for eksempel hjul og pedaler på en sykkel, kan komme i bevegelse når bilen er i fart. Det kan føre til skraper i lakken. En annen vanlig feil er sykkeldekk som kommer for nær eksosrøret og punkterer på grunn av varmen, sier han.  

Kaskoforsikring nødvendig

Viet-Quang Nguyen forteller at skader på utstyr, eller skader som blir forårsaket av utstyr, ikke regnes som et stort problem av forsikringsselskapene.

– Vi kan selvfølgelig anta at det kan øke noe som følge av økt fritidsaktivitet. Per nå gir slike skader ikke nevneverdig avtrykk i statistikkene, sier han.

Skade på andres biler vil dekkes av bilens ansvarsforsikring. De fleste skadesakene gjelder imidlertid eget utstyr eller bil. Dette erstattes eventuelt over kaskoforsikringen. Med kasko kan en også få erstattet løsøre som sykler og så videre, opplyser forsikringsrådgiveren.

– Uten kasko er det verre. Du kan i visse tilfeller få erstattet noe av løsøret over bilens ansvarsforsikring, men det forutsetter skade på bilen. Størrelsen på erstatningen vil uansett alltid avhenge av om lasten faktisk var forsvarlig sikret, så det kan være verdt å gå over festene en ekstra gang før du kjører, anbefaler Nguyen.

Sist oppdatert: