Ødelagt mobiltelefon

Tusenvis av tapte mobiler i sommer

Gjensidige har gjennom sommeren fått inn tusenvis av skademeldinger fra nordmenn på ferie i eget land. Hele 1500 gjelder mobiltelefoner.

Lene Hasler foran et tog
Lene Hasler

Det er fortsatt fullt kjør på forsikringsselskapets reisesenter i Skien. Flertallet av skadene som meldes inn kommer fra nordmenn på norgesferie. Reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige Lene Hasler har hendene fulle.

– Mange har mistet bagasjen, fått skader på eiendelene sine eller blitt frastjålet sykkelen sin, forteller Hasler.

Siden juli og frem til skolestart har Gjensidige registrert 5100 skademeldinger. Mange av dem gjelder også sykdom og ulykker, og folk som må avbryte reisen sin.

Det er imidlertid én gjenstand som særlig får gjennomgå på reise. 

– Vi har mottatt cirka 1500 skademeldinger på mobiltelefonen alene, sier hun.

→ Har du riktig reiseforsikring?

Lene Hasler foran et tog
Lene Hasler

Mange historier

Hvert år mottar Gjensidige om lag 70 000 skademeldinger fra nordmenn på tur. Flere av dem er blant de mer sjeldne.

– Nylig var det en kunde som hadde med seg 30 kilo kongekrabbe pakket i en isoporeske beregnet for fly. En skade på esken gjorde imidlertid at saften lekket ut, slik at krabbene ikke kunne sendes. Vedkommende ønsket erstatning på titusener av kroner, sier Hasler. 

Se flere uvanlige krav og historier 

Sist oppdatert:

Mer om:

ReiseFritid