En jente og gutt på hver sin elsparkesykkel i Paris.

Advarer de på utenlandstur: En tur på denne kan gi regningssjokk

Det som skulle være en kjapp handletur under Spania-ferien endte i smell og svimlende summer.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Arne Voll

Idet Gjensidige-kunden skulle krysse en vei kom en motorsykkel dundrende inn i elsparkesykkelen og han. Sammenstøtet resulterte i skader og påfølgende lege- og sykehusutgifter på rundt 100 000 kroner.

– Hvert år får vi meldinger fra nordmenn som har skadet seg på elsparkesykkel i utlandet. I noen tilfeller har skadene vært alvorlige, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Blant de nærmere hundre skadene som meldes inn fra Gjensidige-kunder på utenlandsferie årlig finner man skader i hode, på tenner og brudd.

– I tillegg er skader på mobiler og klær noe som går igjen, forteller Voll.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Arne Voll

Dette bør du ha i orden

Norske myndigheter har strammet inn bruken av elsparkesykler. Det samme gjelder kjøring i påvirket tilstand, med fjorårets innføring av promillegrense.

– Vi nordmenn har en tendens til å senke terskelen på flere områder med én gang vi krysser landegrensene. Ofte konsumeres det mer alkohol, og partyfaktoren kan være høyere enn hjemme. Da er det lett å glemme at en tur på elsparkesykkel i et fremmed land innebærer minst like stor risiko som hjemme, sier Voll og legger til:

– Om ikke høyere.

Én av grunnene til at det skjer mange ulykker med disse kjøretøyene er de små hjulene. Et lite hull, trikkeskinner eller en stein i veien kan være nok til at du plutselig ligger langflat på bakken.

– Havner du først utfor et uhell, er det viktig at reiseforsikringen er i orden – ellers kan store kostnader komme i tillegg til skadene. Og dét kan bli dyrt, advarer kommunikasjonssjefen.

Kan ryke ved promillekjøring

Unngå å overvurdere egne ferdigheter, bruk sunn fornuft og styr unna alkohol når du skal bruke elsparkesykkel, oppfordrer han.

For promillekjøring på elsparkesykkel kan fort koste mer enn det smaker.

– I slike tilfeller blir hver sak vurdert for seg. Viser det seg at føreren er sterkt påvirket av alkohol og vi vurderer handlingen som grov uaktsom, kan kunden sitte igjen med hele regningen i ettertid. Et annet alternativ er at vi vil vurdere en kraftig avkortning, forklarer Voll.

Med andre ord: Viser det seg at alkohol med stor sannsynlighet er en medvirkende årsak til ulykken, vil kunden måtte ta materielle og medisinske kostnader selv.

– Det kan altså bli svært kostbart å kjøre sparkesykkel etter en fuktig tur på byen – også i utlandet.

Tenk på dette før du sparker av gårde:

  • Dropp elsparkesykkelen om du har drukket alkohol – gå eller ta taxi i stedet
  • Mørkt? Da bør du også la være å kjøre
  • Bruk hjelm, hvis mulig
  • Det skal ikke være mer enn én person på sparkesykkelen
  • Tilpass farten etter forholdene
  • Husk at det ofte er en annen kjørekultur i utlandet
  • Unngå overdreven tro på egne ferdigheter på to hjul

Les mer om reiseforsikring

Sist oppdatert: