Sykkelferie. Ferge. Vann. Fjell.

På to hjul i ferien

Stadig flere tar ferien på to hjul, ifølge Syklistenes Landsforening. Har du også vurdert en sykkelferie? Her er noen nyttige tips!

Trenden i det europeiske reisemarkedet er at stadig flere ønsker aktive ferier som vandring og sykling, ifølge Syklistenes Landsforening.

– Det skyldes nok en økende miljø- og helsebevissthet. Så er det heller ingen tvil om at el-syklene har senket terskelen for flere grupper, ikke minst for de over 60, sier Øyvind Wold i Syklistenes Landsforening.

Han legger til at folk i denne aldersgruppen ofte kombinerer sykkelferien med for eksempel mat- og vinopplevelser, gjerne med ulike (velsmakende) tema.

Oppretter baser for dagsturer

Sykkelferie er ikke nødvendigvis ensbetydende med å sykle fra landsby til landsby. I Norge er det mange som bruker sykkel for å utforske området rundt en hytte, et hotell eller en campingplass. Sykkelen kan være medbragt eller leid på stedet, og turforslag er lokale turistbedrifter eller turistkontorer behjelpelig med.

– Flere vinterdestinasjoner har for eksempel begynt å tilrettelegge for stisykling om sommeren. Her kan også barn fint være med, forteller Wold.

Treningssyklister tas imot med åpne armer

Ole Kenneth Høie
Ole Kenneth Høie

Ole Kenneth Høie representerer en annen type sykkelturisme som har fått oppsving de siste årene – nemlig treningssykling. Tønsbergmannen reiser to ganger i året til sydlige strøk for å gi seg i kast med snø- og isfrie landeveier.

– I januar arrangerer sykkelklubben min tur til Gran Canaria. I april er det Mallorca som gjelder. Her er det gode veier og god temperatur – helt perfekt for sykling.

Treningssyklistene drar gjerne når det er lavsesong på hotellene. Der blir de tatt imot med åpne armer og gode priser. Av den grunn er visse flyavganger nærmest fylt med syklister.

– Det blir nesten som på sjøen om sommeren, sier Høie entusiastisk. – Det er en egen stemning, hvor du møter kjente og ukjente som alle deler din interesse.

Ole Kenneth Høie
Ole Kenneth Høie

Avbrekk fra familieferien

Øystein Wold har også sett denne trenden. Han forteller om syklister som søker utfordringer som berømte stigninger i Alpene og enkeltetapper av Frankrike rundt. I Norge tar mange med seg sykkelen på familiens sommerferie for å kunne bryne seg på klassiske bakker som for eksempel Trollstigen, sier han.

Også Ole Kenneth Høie tar med seg sykkelen på familieferien, men de foretrekker alle å tilbringe denne på sydligere breddegrader.

– De siste årene har vi vært i Spania eller Italia, og det skal ikke mye research til for å finne fine veier der. Det er deilig med et par timer på sykkelsetet når rastløsheten slår inn, sier han med et smil.

Sør-Europa er for øvrig kjent for å ha en mer temperamentsfull stil i trafikken, men dette kjenner ikke Høie seg igjen i.

– Nei, faktisk ikke. Spanske bilister er gode til å ta hensyn, men akkurat som hjemme er det viktig å forstå at trafikken er et samspill.

Nyt naturen på stengte veier

Meld skade raskt og enkelt på nett

Du kommer langt i trafikken med årvåkenhet og et smil. For mange kan det imidlertid være smart å oppsøke veier uten mye biltrafikk.

– Let dere frem til blindveier og stengte veier. Her er det lite eller ingen biltrafikk, og det gir både trygg og trivelig sykling – og gjerne gode naturopplevelser på kjøpet, anbefaler Øyvind Wold. Han slår samtidig et slag for turkartet.

– Med det kan du oppdage småveier og severdigheter du kan ha som mål. Mange kart viser dessuten delavstand mellom forskjellige kryss og tettsteder, slik at det blir lettere å beregne hvor lang tid turen vil ta. Du vil jo ikke bare sykle – selv på sykkeltur.

Meld skade raskt og enkelt på nett

Øyvind Wolds ferieråd til glade sykkelmosjonister

1) . Sjekk at bremser og gir fungerer ordentlig, at sittestillingen er behagelig og at det er nok luft i dekkene.

2) . Hvor langt orker dere egentlig å sykle? Følgende råd angir realistiske dagsdistanser for personer uten spesiell sykkelerfaring, på normalt god asfaltvei: (Grusveier, kupert terreng eller mye bagasje reduserer anslagene.)

Barn 6 – 7 år: 5 – 15 km
Barn 8 – 10 år: 15 – 25 km
Barn 11 – 13 år: 20 – 40 km
Voksne og ungdom over 13 år: 30 – 50 km

3) . Konkrete mål for turen gir motivasjon for å sykle litt ekstra, både for voksne og barn. Målet kan være så mye: en badeplass, en fiskeplass, et utsiktspunkt eller en iskremkiosk, for eksempel.

Ole Kenneth Høies ferieråd til litt mer erfarne syklister

1) Det finnes egne sykkelkofferter som kan sendes med flyet. Men det er trangt om plassen, og behandlingen kan være røff, så du bør pakke den godt inn – også inni kofferten. Husk også å pakke personlig sykkelutstyr i håndbagasjen slik at du har dette hvis noe går galt og du må leie sykkel.

2) . Ofte kan du til og med få en egen servicemann på kjøpet. Han kan rykke ut om du skulle være uheldig og punktere eller ødelegge sykkelen på annet vis.

Hvilken forsikring bør du ha?

Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige Foto: Gjensidige
Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige Foto: Gjensidige

Ole Kenneth Høie har sett nok skadede sykler – og syklister – til ikke å kimse av forsikringen.

– Når mange syklister og andre trafikanter ferdes sammen, kan det skje uhell. Noen kan dessverre ende i ganske omfattende skader. Jeg har venner som har blitt liggende på sykehus i ukesvis etter velt. Andre har måttet reise hjem. Da er det greit å ha reiseforsikringen i orden.

Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige kan fortelle at reiseforsikring er alfa og omega for en syklist i utlandet. Den vil dekke både sykkelen og mannen eller kvinnen oppå.

– Reiseforsikringen dekker utgiftene hvis du blir syk eller skades når du er på sykkelferie – alt fra legebesøk, sykehus til hjemtransport og tilkalling av pårørende. Vår døgnåpne alarmsentral, Alarmen Vår, vil dessuten hjelpe til med alt det praktiske dersom du trenger bistand, sier hun.

Sykkelen din, både vanlig sykkel og el-sykkel, dekkes som annen bagasje du har med deg på ferie utenfor Norge. Det samme gjør en eventuell sykkeltilhenger. Du kan få inntil 30 000 kroner i erstatning for skader eller tap under transport, tyveri og skadeverk, samt skader ved trafikkuhell.

Reiseforsikringen gjelder også når man er på tur i Norge. Med unntak av selve sykkelen, dekker reiseforsikringen det meste som kan skje. I Norge dekkes sykkelen gjennom innboforsikringen – også her med inntil 30 000 kroner ved tyveri eller skade under trafikkuhell.  Det vil dekke de fleste sykler.

– Hvis du har en spesielt dyr sykkel, bør du øke forsikringssummen for sykkel i innbodekningen eller kjøpe en egen sykkelforsikring, anbefaler Stake Løvdahl.

Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige Foto: Gjensidige
Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige Foto: Gjensidige

Leie og konkurranse er unntatt

Leiesykler er ikke omfattet av verken reiseforsikring eller innboforsikring, og er du konkurranserytter er det viktig å huske at skade på sykkelen ikke dekkes for skade som skjer under ritt eller andre konkurranser. Da trenger du en verdigjenstandsforsikring.

– De fleste reiseforsikringer inneholder også en ulykkesdekning. I og med at erstatningsbeløpene i disse er forholdsvis lave, kan det fornuftig å ha en egen personforsikring i tillegg, sier Stake Løvdahl.

Har du riktig reiseforsikring?

Sist oppdatert: