
Syv råd som får deg trygt hjem fra MC-turen
Godt voksne motorsyklister har høy risiko for å havne i en ulykke. Med disse rådene kan du unngå å bli en del av statistikken.
Som MC-fører er du del av en utsatt gruppe. Ifølge statistikken har du tolv ganger høyere risiko for å dø enn en bilfører. I både 2023 og 2024 omkom 20 motorsyklister, mens fasiten etter fem måneder i 2025 er syv, ifølge Statens vegvesen. I tillegg kommer alle som blir skadet som følge av velt eller kollisjon.
Det er særlig to grupper som utmerker seg i statistikken. Den ene er unge MC-førere som er ferske i «gamet». I denne gruppen har det vært en nedgang i antall ulykker de siste årene. Den andre er menn på 45+ som bruker sykkelen sjelden og/eller er tilbake på to hjul mange år etter at de tok MC-lappen. Her går utviklingen i feil retning.
– Vi ser en voldsom økning i akkurat denne gruppen. Den har pågått over tid, og jeg er redd vi kan få en trist sommer. Nå er vi på vei inn i den tiden på året hvor det er flest dødsulykker og hardt skadde på veiene i Norge, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.
Lite erfaring, høy selvtillit
Rådgiver og MC-entusiast Jan Harry Svendsen i NAF kaller utviklingen trist. Han mener mange ulykker skyldes manglende erfaring, ofte i kombinasjon med overdreven selvtillit.
– Dette er beskrivende for en del menn som tar opp igjen motorsykkelkjøringen 20–30 år etter at de tok MC-lappen. I begeistringen over å være tilbake på to hjul, glemmer de at kroppen ikke er 20 år lenger, og at det er mye mer krevende å kjøre motorsykkel enn bil, sier han.
Som bilfører slipper du som regel unna med en liten feilvurdering. Går det galt, er du beskyttet på alle kanter. På to hjul er du mye mer utsatt, og den minste feil kan være fatal.
– Marginene er kort sagt mye mindre, konstaterer Svendsen. Han legger til at en del voksne menn kjøper seg en sykkel som både er større og har mange flere hestekrefter enn den de hadde som ung.
– Det er i seg selv en faktor som øker risikoen og skjerper kravene til føreren, slår Svendsen fast.
Syv råd for en trygg og god motorsykkeltur
1. Kjør defensivt, ikke aggressivt. Husk at du alene er ansvarlig for din egen sikkerhet. Som ubeskyttet MC-fører nytter det ikke å hevde retten sin og satse på at andre oppfører seg som forventet. Dette gjelder ikke minst i utlandet, hvor trafikkulturen kan være annerledes enn hjemme.
2. Senk farten. Flertallet av MC-ulykkene dreier seg om utforkjøring i sving, noe som indikerer at farten har vært for høy. Legg inn en sikkerhetsmargin på speedometeret – både i svinger og ellers.
3. Vær ekstra oppmerksom på nye steder. Som MC-fører ønsker du kanskje å oppleve andre veier enn der du vanligvis ferdes med bil. Ukjent vei betyr høyere krav til risikovurdering.
4. Husk at bagasje endrer kjøreegenskapene. Det skal ikke mange kilo til før sykkelen oppfører seg annerledes i svinger og ved nedbremsinger.
5. Ta pauser. På langtur blir du sliten i kroppen og hodet. Del opp etappene og pass på å spise og drikke.
6. Sørg for at sykkelen er i god teknisk stand, har dekk som er innenfor kravene – med god margin – og at hjelm, hansker og kjøredresser i orden.
7. Tenk på familie og venner. De vil at du skal komme hjem like hel.
Motorsykkelkjøring er ferskvare
I tillegg til rådene over, er det viktig å huske at motorsykkelkjøring er ferskvare.
– Ikke kast deg ut i trafikken den første vårdagen. Bruk tid på å bli venn med sykkelen før sesongen starter. Gjennomfør grunnleggende kjøregårdøvelser på et sted uten trafikk, sier Svendsen.
Han anbefaler i tillegg MC-kurs, som finnes i flere utgaver. Noen blir gjennomført på lukket bane, andre blir gjennomført på vei og i kjøregård.
– I NAF mener vi det er viktig at kurset forbereder deltakerne på kjøring i vanlig trafikk. Vi tilbyr kurset Sikker på MC, hvor hensikten er å bevisstgjøre folk på egen atferd og forberede dem på situasjoner. Opplegget går ut på at grupper kjører flere turer på vei med helt konkrete oppgaver i tillegg til tekniske øvelser i en kjøregård. Før og etter blir det gjennomført gruppesamtaler der vi diskuterer og deler erfaringer, sier Svendsen.
Han mener at øvelse på bane også kan gi verdifull læring.
– Men bare hvis følelsen av økt kontroll ikke fører til økt fart når du kommer ut i trafikken.