Stråhatt. Strand.

Syk under ferie – hva har jeg krav på?

Kommer sykdom i veien for ferien, er det greit å vite hva du har krav på å få igjen.

Hver sommer mottar Arbeidstilsynet henvendelser fra arbeidstakere som hadde gledet seg til ferie, men som fikk planene ødelagt av sykdom.

– De fleste lurer på om de kan ta igjen den spolerte ferieperioden på et senere tidspunkt, sier seksjonsleder for svartjenesten Vigleik Aas i Arbeidstilsynet. Han minner om at ferie er regulert i ferieloven, men at tariffavtaler også kan ha bestemmelser knyttet til ferie.

Dette er reglene

Når arbeidstaker har blitt syk i ferien:

  1. Blir du sykmeldt i løpet av ferien, kan du få feriedagene utsatt allerede fra og med første dag du ble syk – inkludert lørdag.
  2. Du må dokumentere sykdommen med legeerklæring eller sykmelding, og informere arbeidsgiver så raskt som mulig.
  3. Skal du ha krav på ny ferie, må du ha vært helt sykmeldt – altså 100 prosent.

Når arbeidstaker blir helt arbeidsufør før ferien:

  1. Du kan få utsatt ferien til et annet tidspunkt gjennom året.
  2. Du må dokumentere sykdommen med sykmelding og snakke med arbeidsgiver så fort som mulig, senest siste arbeidsdag før ferien.

Hvert enkelttilfelle må vurderes

Det er naturligvis greit å fortsette å avvikle ferie selv om du pådrar deg en skade som normalt ville gjort at du ikke kunne arbeide, påpeker Aas.

– En brukket finger eller et betent håndledd kan gjøre deg helt arbeidsufør i mange yrker. Men det kan godt hende at ferien du har planlagt fint lar seg gjennomføre likevel, sier han.

Og vice versa: En brukket ankel medfører ikke nødvendigvis at du blir arbeidsufør dersom du har en kontorjobb. Men fjellturen eller badeferien du i utgangspunktet skulle på lar seg kanskje ikke gjennomføre med gips på foten.

– Disse tingene må du snakke med legen din om, slik at dere sammen kan vurdere arbeidsuførheten riktig.

Les også: Dette er de vanligste årsakene til sykefravær

Dette dekkes av forsikringen

Rådgiver og reiselivsekspert Lene Hasler i Gjensidige
Lene Hasler

Hvis du er på reisefot og blir syk eller skadet underveis, er det første du skal gjøre å kontakte Alarmen vår på +45 88 24 73 00. Behandling, forlenget opphold og ny hjemreise (ved behov) dekkes av reiseforsikringen, opplyser rådgiver Lene Hasler i Gjensidige.

– Har du vært innlagt på sykehus eller sengeliggende over flere dager, kan du også ha rett til kompensasjon for tapte feriedager, sier hun.

Rådgiver og reiselivsekspert Lene Hasler i Gjensidige
Lene Hasler

Legehjelp i lomma

Skulle du være så uheldig å havne i denne situasjonen, er det kjekt å ha legehjelp lett tilgjengelig. Med hushelse- eller livsforsikring i Gjensidige har du tilgang på tjenesten Helsehjelp 24/7, som blant annet gir fri bruk av videokonsultasjon med lege hos Dr. Dropin, opplyser forretningsutvikler Kristine Omholt i Gjensidige.

– Du kan ta timen akkurat der det måtte passe deg til enhver tid. Legene kan hjelpe deg med sykemelding, og kan gi deg svar på spørsmål rundt plager som for eksempel feber, influensa, sår hals, søvnvansker og nedstemthet, forteller Omholt.

Sist oppdatert: