Familie. Hus. Flytte inn.

Dette må alle som flytter fra leilighet til hus vite

Landlig idyll med tumleplass for hele familien – eller et gedigent tids- og pengesluk?

Carsten Henrik Pihl i Huseierne
Carsten Henrik Pihl

– Som regel blir det ikke «enten eller», men «både og». Mange får mer plass og en større frihetsfølelse når de skaffer seg hus med hage. Med på kjøpet får de en del nye praktiske og økonomiske forpliktelser. Ikke alle er like godt forberedt på dette, sier kommunikasjonssjef Carsten Henrik Pihl i Huseierne.

­Før hadde dere først og fremst ansvar for innsiden av leiligheten. Nå må dere ta hånd om både inn- og utsiden på en bolig som er to til tre ganger så stor – pluss hage. Det er mye sannhet i uttrykket «man blir ikke arbeidsledig så lenge man har hus», konstaterer Pihl.

– Det er stadig noe som må fikses og ordnes. Størrelsen, alderen og tilstanden på eiendommen avgjør hvor mye tid og penger dere må legge i det, sier han.

Carsten Henrik Pihl i Huseierne
Carsten Henrik Pihl

Kjekt å ha

«Diverse utstyr» bør få en egen post i budsjettet, anbefaler Huseiernes mann. På innkjøpslisten kan det for eksempel stå gressklipper, hekksaks, kantklipper, spade, trillebår og stige. Nye hagemøbler kan det også bli behov for. Og:

– Hageslange! Selve symbolet på at man er blitt huseier, sier Pihl med et smil – og legger til at en høytrykksspyler også kan være kjekk å ha.

Apropos budsjett: Før var dere vant til å betale en fast sum hver måned til fellesutgifter og lignende. Slik kan det fremdeles være hvis dere bor i et rekkehus som inngår i et sameie. Som eiere av en enebolig må dere imidlertid håndtere hele boligøkonomien selv.

– Med avtalegiro i nettbanken er det lett å betale fakturaene innen forfall. Se bare til at det er dekning på kontoen for faste utgifter som lån, kommunale avgifter, strøm, forsikring og så videre, understreker Pihl.

Før eller siden går noe i stykker. Det kan fort være noe mer alvorlig enn en ødelagt vaskemaskin.

– Rådet om å spare opp en bufferkonto til uforutsette utgifter gjelder alltid. Den bør kanskje være litt større nå enn da dere bodde i leilighet. Tre månedslønner vil være en god støtdemper når noe må repareres eller byttes ut, sier Pihl.

Lystbetont oppussing

Negative overraskelser er én ting. Lystbetont oppussing er noe helt annet.

– Det store flertallet av boliger som selges er brukt. Nesten alle blir pusset opp av den nye eieren i større eller mindre grad, konstaterer Pihl.

Noen tar alt i én smell etter overtakelsen. Andre velger en rom-for-rom-strategi. Her må folk vurdere hva de har lyst, tid og økonomi til, påpeker eksperten. Han slår et slag for det å «bo seg inn».

– Kanskje ser dere andre muligheter og har andre behov om et par år enn når alt er ferskt. Det er fullt mulig å friske opp et rom med et par strøk maling mens dere venter på at pengene, tiden og de gode ideene skal komme, sier Pihl. Han sender samtidig en liten advarsel:

– Når man er giret på huskjøp, er det fort gjort å bli overmodig og tenke at det er lett å «bare» oppgradere et slitt kjøkken eller bad. Disse rommene er imidlertid nesten alltid de dyreste å rehabilitere – i hvert fall hvis det er snakk om mer enn kun kosmetiske endringer.

Før visningen

Vedlikehold og oppussing er en del av livet som huseier. Likevel er det om å gjøre å unngå de verste utgiftsbombene (med mindre dere bevisst velger et realt oppussingsobjekt). Start forberedelsene allerede før dere går på visning, er Pihls råd.

– Bruk salgsoppgaven for alt den er verdt. Der finner dere en beskrivelse av tilstanden på alt fra innvendige gulv, vegger og tak til røropplegget, det elektriske anlegget, vinduene, taket og fasaden for øvrig. Salgsoppgaven skal også inneholde dokumentasjon av arbeid som er gjort på tekniske installasjoner, forklarer Pihl.

Hva må dere regne med av rehabilitering på kort og lang sikt? Hva vil det koste? Ligger det an til mer vedlikehold enn dere ønsker?

– Hvis salgsoppgaven er uklar eller har mangler, er det helt greit å kontakte takstmannen direkte og be ham sjekke notatene sine fra befaringen, tipser Pihl.

På visningen

Andreas Økland Amundsen, produktutvikler i Gjensidige.
Andreas Økland Amundsen

Pihl anbefaler å ta utgangspunkt i salgsoppgaven og lage liste over ting som bør sjekkes og vurderes spesielt på visningen.

– Mine «favoritter» er tak og kjeller, hvor det fort kan bli dyrt å reparere vannskader. Man regner for eksempel med at det koster minst 4 000 kroner per meter å legge ny drenering rundt et hus. Ny taktekking koster nesten alltid et sekssifret beløp, opplyser han.

Andreas Økland Amundsen i Gjensidige henger seg på.

– Vann på avveier går igjen i de største og mest kompliserte sakene. I tillegg til vanninntrenging utenfra, er innvendige lekkasjer en gjenganger. Fukt som får «godgjøre» seg i vegger og tak kan over tid gi mugg, sopp og råte, forteller han.

Det å gå på visning er ofte morsomt, men det kan også være slitsomt. Carsten Henrik Pihl maner til utholdenhet. For hver salgsoppgave og visning blir dere litt flinkere til å vurdere ulike objekter. Dere vil lære mer om hva dere skal se etter og hva som er viktig, mener han.

– Det finnes sjelden bare én drømmebolig. Ha is i magen til dere finner et hjem som appellerer til både hodet og hjertet.

Andreas Økland Amundsen, produktutvikler i Gjensidige.
Andreas Økland Amundsen

Mer å forsikre

Et hus representerer store verdier. Det bør forsikres gjennom en innboforsikring og en husforsikring, anbefaler Andreas Økland Amundsen.

– Enkelt forklart dekker innboforsikringen eiendeler i og utenfor huset som ikke er skrudd eller støpt fast. Ved innflytting i en større bolig, er det sannsynlig at dere skaffer dere flere gjenstander. Dette er det viktig å gi beskjed om til forsikringsselskapet, slik at erstatningsbeløpet gjenspeiler verdien av alt dere eier, sier Amundsen.

I tillegg må bygningskroppen og alt som er skrudd eller støpt fast forsikres. Husforsikringen dekker blant annet skader på boligen og hagen som skyldes vann, brann og andre hendelser som flom, skred og uvær.

– Hvis dere leier ut deler av boligen, må forsikringsselskapet få beskjed. Da er dere dekket hvis leietaker utfører hærverk – eller hvis dere får et økonomisk tap som følge av en konflikt med ham eller henne, opplyser Amundsen.

Han forteller at de fleste forsikringsselskapene tilbyr en standardforsikring og en plussforsikring. Sistnevnte dekker flere typer skader og koster derfor litt mer.

– I tillegg må dere ta stilling til egenandelen. En høyere egenandel gir lavere pris på forsikringen og vice versa.

Rabatt på forsikringen

Prinsippet med forsikring er at den dekker plutselige og uforutsette skader. Det betyr at du ikke kan regne med erstatning for skader som skyldes normal slitasje eller manglende vedlikehold.

– Som boligeier bør man uansett ta vare på verdiene sine. Det er aldri gøy å få en skade på huset sitt, påpeker Amundsen.

Han anbefaler en årsplan for vedlikeholdsoppgaver og trekker spesielt frem rutiner for håndtering av vann.

– Det er aktuelt året rundt. Hold takrenner og sluk åpne, og legg generelt til rette for at vann kan ledes bort fra boligen. Måk snø fra tak og terrasser ved behov, og se til at taket, beslag og fasaden for øvrig er i orden, er oppfordringen.

Som boligeier kan dere også vurdere skadeforebyggende tiltak. Det gir både økt trygghet og mulighet for rabatt på forsikringen.

El-kontroll og lekkasjestopper er gode eksempler på slike, sier Amundsen.

Sist oppdatert: