Dette betyr egen pensjonskonto for arbeidsgivere
Målet med egen pensjonskonto er en mer effektiv forvaltning av pensjonspengene, slik at ansatte får bedre oversikt og mer pensjon for hver sparte krone.
Dette er egen pensjonskonto
Egen pensjonskonto innebærer at:
- innskuddspensjon fra tidligere arbeidsforhold blir samlet på én konto hos pensjonsleverandøren til nåværende arbeidsgiver
- ansatte som ønsker å beholde pensjonskapitalbevisene sine der de er, må reservere dem mot flytting
- ansatte får mulighet til å velge en annen pensjonsleverandør enn den arbeidsgiver har valgt
Fjernet 12-månedersregelen
Tidligere fikk ansatte med seg pensjonskapitalbevis hvis de hadde vært ansatt i en bedrift i 12 måneder eller mer. Denne regelen falt bort når egen pensjonskonto ble innført. Det betyr at ansatte får med seg pensjonsopptjening fra første dag og fram til arbeidsforholdet blir avsluttet.
Målgruppen for egen pensjonskonto
Alle som har innskuddspensjon i nåværende arbeidsforhold, har en egen pensjonskonto. De som for eksempel jobber i offentlig sektor og har pensjonskapitalbevis fra tidligere arbeidsforhold, får ikke egen pensjonskonto. Det gjør heller ikke de som allerede får utbetalt alderspensjon.
Dette innebærer egen pensjonskonto for arbeidsgiver
Innføring av egen pensjonskonto innebærer ingen store endringer, men arbeidsgiver har plikt til å informere de ansatte om ordningen – før, under og etter innføringen.
Informasjonsplikt overfor de ansatte
Egen pensjonskonto har stor betydning for de ansattes fremtidige pensjon. Arbeidsgiver har derfor en plikt til å gi nok og relevant informasjon, slik at de kan ta velinformerte valg knyttet til egen pensjonskonto.
Ansatte skal blant annet få informasjon om:
- at overføring av pensjonskapitalbevis skjer automatisk om de ikke reserverer seg
- hvilke pensjonskapitalbevis som blir overført til egen pensjonskonto hos arbeidsgiver
- investeringsvalget knyttet til pensjonsavtalen, noe som innebefatter risiko, forventet avkastning og kostnader
- at ansatte selv bestemmer hvem som skal forvalte egen pensjonskonto og pensjonskapitalbevis
- kostnadsfordelingen mellom arbeidsgiver og ansatte knyttet til pensjonsavtalen
Vi hjelper bedriftskundene våre med informasjon til de ansatte
Vi utarbeider fortløpende informasjonsmateriell om egen pensjonskonto som dere kan sende til de ansatte. Materiellet finner dere ved å logge inn påbedriftens side.
Fakturering av pensjonsavtalen
Selv om én eller flere av de ansatte skulle velge en annen pensjonsleverandør enn den bedriften har valgt, får arbeidsgiver faktura fra pensjonsleverandøren på samme måte som før. Pensjonsleverandøren ordner med overføring av pensjonsinnbetalingen til eventuelle selvvalgte pensjonsleverandører.
Pensjonskapitalbevis blir flyttet til bedriftens ordning
Pensjonskapitalbevisene får, ved sammenslåing og overføring til egen pensjonskonto, automatisk samme fondsvalg/pensjonsprofil som ansatte har på innskuddspensjonen hos arbeidsgivers pensjonsleverandør.
Kostnader knyttet til egen pensjonskonto
- Arbeidsgiver betaler for forvaltning av nåværende innskuddspensjon.
- Ansatte betaler for forvaltning av tidligere opptjent innskuddspensjon, pensjonskapitalbevis.
- Arbeidsgiver betaler administrasjonskostnaden knyttet til pensjonskontoen.
Usikker på hva du trenger til de ansatte?
Forsikring og pensjon er et viktig ansattgode.
Usikker på hva du trenger til de ansatte?
I veilederen vår kan du se hva som er vanlig for bedrifter i din bransje. Ønsker du å snakke med noen, er de erfarne rådgiverne våre klare til å hjelpe deg.
Ofte stilte spørsmål
Her får du svar på hva egen pensjonskonto betyr for deg som arbeidsgiver.