Rebil henter en bruktbil og kjører den inn i en biltilhenger.

Bilbransjen ønsker mer forutsigbarhet rundt momsavgiften, men det kan bli god butikk

Regjeringens forslag til å momsbelegge elbiler som koster 300.000 kroner eller mer, skaper usikkerhet i bilmarkedet. Men usikkerhet betyr ikke nødvendigvis dårlige tider.

Jonathan Parr står foran en rød Rebil- biltilhenger.
Jonathan Parr i Rebil

Hvis den nye momsavgiften blir en realitet, kan den tre i kraft allerede i januar 2026.

Flere bilforhandlere har sagt de skal dekke den nye avgiften hvis den trer i kraft. Klarer de å få de nye bilene på veien i løpet av 2025 slipper de å dekke merverdiavgiften.

Mens nybilselgerne jobber på spreng for å levere bilene før årsskiftet, er det litt annerledes for bruktbilselgerne. De berøres ikke direkte av de nye merverdiavgiftsreglene, men de merker allerede endringer i markedet.

– November pleier å være en god måned for oss og i år har det kommet enda flere henvendelser enn tidligere. Det har vanligvis roet seg i desember, men i år regner vi med at trykket kommer til å fortsette inn i nyåret, sier Jonathan Parr, analysesjef og en av grunnleggerne av bruktbilforhandleren Rebil.

Uvissheten rundt moms-reglene og hvem som blir sittende med regningen skaper usikkerhet. Det fører til at de som har bestilt ny bil, gjerne vil ha den før nyttår for å unngå den potensielle momsen.

Dermed kvitter flere enn vanlig seg med eldre biler for å gjøre plass til ny. Det gjør at det havner flere biler på bruktmarkedet enn tidligere.

– De nye momsreglene påvirker bruktmarkedet indirekte. Brukte biler faller naturlig i pris og med økt tilbud tror vi bruktbilprisene kan falle mer enn vanlig i en periode. Men når disse bilene er solgt og momsen i nybilmarkedet skrus opp, vil det naturlige prisfallet avta. Noen modeller kan også få et kortvarig prisløft, sier Parr.

– De nye momsreglene påvirker bruktmarkedet indirekte. Bruktmarkedet er tilpasningsdyktig og når prisen på nybil går opp, øker også bruktbilprisene, sier Parr.

Jonathan Parr står foran en rød Rebil- biltilhenger.
Jonathan Parr i Rebil

Tror ikke momsnyheten påvirker skiftet

Elbilforeningen advarte mot at nye momsregler og dyrere elbiler vil forsinke skiftet fra fossile til elektriske biler. Den oppfatningen deler ikke bruktbilforhandleren.

– Elbilfordelene i Norge er fortsatt mange, og selv om momsreglene justeres, føres det en veldig elbil-vennlig politikk .

Parr er likevel ikke begeistret over de nye momsforslagene.

– Nei, jeg synes forslaget kom for brått på og at reglene kan tre i kraft for raskt. Dette skaper kaos i bilbransjen og det liker jeg ikke.

Selv om dette kan bli god business?

– Ja. For noen i bransjen må ta regningen. Korte tidsfrister skaper usikkerhet og det vi trenger er mer forutsigbarhet, avslutter Parr.

Elbilfordelene:

  • Elbiler har minst 30 prosent rabatt i bomringene sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
  • Elbiler kan kjøre i kollektivfelt, med mindre adgangen er begrenset med underskilt.
  • Ved kjøp av ny elbil må du betale 25 prosent moms av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner (snart eventuelt 300.000), mens du ved kjøp av ny bensin- eller dieselbil må betale 25 prosent moms av hele kjøpesummen.
  • Elbiler har mange steder billigere parkering på kommunale parkeringsplasser. Eventuell rabatt for elbiler bestemmes av kommunene selv.
  • Elbiler har minst 30 prosent rabatt på ferger.
  • En stor fordel med elbil er lave drivstoffutgifter sammenlignet med bensin- og dieselbiler. De som kan lade hjemme får god hjelp av strømstøtten, selv om strømstøtten i utgangspunktet ikke er ment som en spesifikk elbilfordel.

Kilde: Norges automobilforbund

Sist oppdatert:

Mer om:

Motor