Bilbransjen ønsker mer forutsigbarhet rundt momsavgiften, men det kan bli god butikk
Regjeringens forslag til å momsbelegge elbiler som koster 300.000 kroner eller mer, skaper usikkerhet i bilmarkedet. Men usikkerhet betyr ikke nødvendigvis dårlige tider.
Hvis den nye momsavgiften blir en realitet, kan den tre i kraft allerede i januar 2026.
Flere bilforhandlere har sagt de skal dekke den nye avgiften hvis den trer i kraft. Klarer de å få de nye bilene på veien i løpet av 2025 slipper de å dekke merverdiavgiften.
Mens nybilselgerne jobber på spreng for å levere bilene før årsskiftet, er det litt annerledes for bruktbilselgerne. De berøres ikke direkte av de nye merverdiavgiftsreglene, men de merker allerede endringer i markedet.
– November pleier å være en god måned for oss og i år har det kommet enda flere henvendelser enn tidligere. Det har vanligvis roet seg i desember, men i år regner vi med at trykket kommer til å fortsette inn i nyåret, sier Jonathan Parr, analysesjef og en av grunnleggerne av bruktbilforhandleren Rebil.
Uvissheten rundt moms-reglene og hvem som blir sittende med regningen skaper usikkerhet. Det fører til at de som har bestilt ny bil, gjerne vil ha den før nyttår for å unngå den potensielle momsen.
Dermed kvitter flere enn vanlig seg med eldre biler for å gjøre plass til ny. Det gjør at det havner flere biler på bruktmarkedet enn tidligere.
– De nye momsreglene påvirker bruktmarkedet indirekte. Brukte biler faller naturlig i pris og med økt tilbud tror vi bruktbilprisene kan falle mer enn vanlig i en periode. Men når disse bilene er solgt og momsen i nybilmarkedet skrus opp, vil det naturlige prisfallet avta. Noen modeller kan også få et kortvarig prisløft, sier Parr.
– De nye momsreglene påvirker bruktmarkedet indirekte. Bruktmarkedet er tilpasningsdyktig og når prisen på nybil går opp, øker også bruktbilprisene, sier Parr.
Tror ikke momsnyheten påvirker skiftet
Elbilforeningen advarte mot at nye momsregler og dyrere elbiler vil forsinke skiftet fra fossile til elektriske biler. Den oppfatningen deler ikke bruktbilforhandleren.
– Elbilfordelene i Norge er fortsatt mange, og selv om momsreglene justeres, føres det en veldig elbil-vennlig politikk .
Parr er likevel ikke begeistret over de nye momsforslagene.
– Nei, jeg synes forslaget kom for brått på og at reglene kan tre i kraft for raskt. Dette skaper kaos i bilbransjen og det liker jeg ikke.
Selv om dette kan bli god business?
– Ja. For noen i bransjen må ta regningen. Korte tidsfrister skaper usikkerhet og det vi trenger er mer forutsigbarhet, avslutter Parr.
Elbilfordelene:
- Elbiler har minst 30 prosent rabatt i bomringene sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
- Elbiler kan kjøre i kollektivfelt, med mindre adgangen er begrenset med underskilt.
- Ved kjøp av ny elbil må du betale 25 prosent moms av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner (snart eventuelt 300.000), mens du ved kjøp av ny bensin- eller dieselbil må betale 25 prosent moms av hele kjøpesummen.
- Elbiler har mange steder billigere parkering på kommunale parkeringsplasser. Eventuell rabatt for elbiler bestemmes av kommunene selv.
- Elbiler har minst 30 prosent rabatt på ferger.
- En stor fordel med elbil er lave drivstoffutgifter sammenlignet med bensin- og dieselbiler. De som kan lade hjemme får god hjelp av strømstøtten, selv om strømstøtten i utgangspunktet ikke er ment som en spesifikk elbilfordel.
Kilde: Norges automobilforbund
Sist oppdatert:

