Smart røykvarsler i taket på et moderne hus

Smart røykvarsler forhindret brann – før det begynte å brenne

– Hadde ikke sensoren vært der, kunne det i verste fall ha kostet liv, sier huseieren.

Blågrått hus med en skogskledd ås i bakgrunnen.
Foto: Privat

Innerst i Bjørnafjorden, sørøst for Bergen, ligger et flott, gammelt hus. Det ble bygget på 50-tallet, og Fride Reinton-Nicolaysen Isaksen har eid det i nesten 10 år.

Det er et hus Isaksen tar godt vare på. Så da Hus Smart ble lansert tidligere i år, grep hun sjansen til å oppgradere sikkerheten i boligen.

– Jeg har alltid vært generelt opptatt av å forebygge, heller enn å reparere og fikse i etterkant, forteller Isaksen.

Selv bor hun ikke lenger fast i huset. En stund etter at hennes voksne barn flyttet ut bestemte hun seg for å leie ut huset til turister, og reisende har fått anledning til å bo i de idylliske omgivelsene.

– Med Hus Smart-appen kan jeg ha bedre kontroll over boligen, nettopp fordi jeg ikke bruker den som primærbolig og har litt avstand til huset, sier Isakensen.

Blågrått hus med en skogskledd ås i bakgrunnen.
Foto: Privat

Får full oversikt i en hektisk situasjon

Fride Reinton-Nicolaysen Isaksen
Fride Reinton-Nicolaysen Isaksen

En natt tidlig i september lå Isaksen og sov, da hun plutselig blir vekket av en alarm på mobiltelefonen.

Huset var leid ut til en gruppe på åtte, som bruker soverom i alle husets tre etasjer.

– Jeg skjønner umiddelbart at noe foregår som ikke er bra, og det første jeg tenker er en brann som er på gang. Men så ser jeg at alarmen går på grunn av unormal temperaturøkning, sier Isaksen.

Hus Smart bruker seriekoblede, smarte røykvarslere, forteller Dag Olsen, fagansvarlig for alarmsatsingen til REDGO og Gjensidige:

–  De detekterer ikke bare røyk, de merker også rask temperaturstigning, eller et rom som holder høy temperatur for lenge.

Samtidig som Isaksen får et varsel på sin app, får alarmsentralen varsel om det samme. De får kontakt med Isaksen på telefon, og sammen får de oversikt over situasjonen fra avstand.

Isaksen ser i Hus Smart-appen at temperaturen har steget til 40 grader i et av rommene i kjelleren. Hun får tak i kontaktpersonen til gruppen som bor i huset på telefon, men han er i husets tredje etasje, hvor alt virker som normalt. 

– Han vet jeg ligger i senga oppe i tredje etasje, og takket være appen og alarmsystemet, selv om jeg på det tidspunktet er langt unna mitt eget hus, så har jeg likevel har jeg et ganske klart situasjonsbilde. Han må ned og kartlegge hva som har skjedd, forteller Isaksen.

Fride Reinton-Nicolaysen Isaksen
Fride Reinton-Nicolaysen Isaksen

Fikk varsling om brann – før brannen startet

Når leietakeren går ned i kjelleren, skjønner han umiddelbart problemet. En gammel varmeovn som ikke skulle være i bruk var blitt satt på, for å tørke noen klær over natten. 

Isaksen sier hun selv aldri har brukt denne varmeovnen i de 10 årene hun har eid huset, og hadde gitt streng beskjed om at de ikke skulle brukes.

– Hadde ikke den sensoren vært der hadde det minimum blitt materielle skader i form av en brann, for en vanlig røykvarsler hadde ikke merket noe før det ble røykutvikling. I verste fall kunne det gått lenger, det kunne kostet liv, sier Isaksen.

Hun sier også at hendelsen satte en god støkk i leietakerne, men at de føler seg veldig takknemlige for at systemet fanget det opp før det faktisk ble en brann.

Glad for at brannen ble avverget

Til tross for en hektisk situasjon, er alle parter svært fornøyd med at det ikke ble noen skader, hverken på hus eller folk.

– Dette har fungert akkurat som det skal. Vi har tatt kontakt med kunden og fant ut at det var denne defekte varmeovnen. Det fungerte som det skulle, med at vi fikk avverget denne brannen, sier Marius Sætre, assisterende teamleder på alarmstasjonen.

Sætre og hans kollega Dag Olsen understreker at nødetater blir varslet om situasjonen krever det, men denne gangen ble det ikke nødvendig.

– I dette tilfellet var det bare en alarm som ble utløst og vi fikk raskt kontakt med kunden, men hadde vi ikke fått tak i dem og vi hadde sett at det ville fortsette å komme alarmer, så hadde nødetatene blitt varslet med en gang, sier Sætre.

Fride Reinton-Nicolaysen Isaksen er svært fornøyd med hvordan Hus Smart-systemet fungerte i en krevende og stressende situasjon:

– Hele huset hyler med alarmer, og alle står i sengene sine og det er fullt kaos, men de har ingen oversikt, for det er ingen røyk enda, det er ingen brann enda. Men jeg sitter med alt på appen, jeg er langt unna, men jeg ser hva som foregår.

Integrert alarmløsning

Dag Olsen, fagansvarlig Alarm i REDGO
Dag Olsen

 I tillegg til en smartere og raskere varsling om noe oppstår, har Hus Smart også andre fordeler. Om en situasjon oppstår, sørger Gjensidige og REDGOs samarbeid for at situasjonen blir så friksjonsfri som mulig i etterkant.

– Hvis du får en skade og det oppstår noe, så er de du snakker med også de som sitter sammen med skadebehandlerne til Gjensidige. Så om du trenger hjelp, så kjenner man saken med en gang. Man trenger ikke selv ringe opp ditt eget forsikringsselskap, alt blir ordnet av oss, sier Dag Olsen.

Med Hus Smart får man også en vannsensor, som varsler deg i Hus Smart-appen når den oppdager vann. Ved en vannlekkasje vil alarmstasjonen kontakte deg og bekrefte eller avkrefte alarmen, på samme måte som ved brannalarm.

Les mer om Hus Smart fra Gjensidige her.

Dag Olsen, fagansvarlig Alarm i REDGO
Dag Olsen

Sist oppdatert: