Frontrute på bil blir skiftet på verksted.

Reparasjon er mer klimavennlig enn ny frontrute

Med glatte veier og kaldt vær øker risikoen for skader på frontruta. Er du en av de uheldige, bør du få fikset skaden fort. Det er bra for både lommeboken og klimaet.

Jostein Nilssen
Jostein Nilssen i Gjensidige

Vinteren og våren er høysesong for glasskader. Det bekrefter både ekspertene i Hurtigruta Carglass og Gjensidige.

– Brorparten av glasskadene som blir meldt inn til oss kommer i første halvdel av året, forteller Jostein Nilssen i Gjensidige. Han opplyser at antallet saker er relativt stabilt fra år til år.

Jostein Nilssen
Jostein Nilssen i Gjensidige

Grus på veiene skaper problemet

Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass
Morten Bjørlo

Årsaken til det store antallet skader er at det er mye grus på veiene om vinteren og våren, forklarer Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass.

– Dette gjelder spesielt på de mindre veiene. Her kjører de fleste ganske sakte. Da vil småstein lett sette seg fast i vinterdekkene – som er myke og har ganske grovt mønster. Når sjåførene setter opp farten på en større vei, slipper steinene taket. Da blir det fort skade i frontruta på bilen som ligger bak, forklarer han.

Problemet øker i omfang utover våren, forteller Bjørlo.

– Det topper seg som regel etter påske – fra slutten av mars helt til juni, alt etter hvor i landet vi er. Når det er bart på veiene, men ikke feid, kan det bli mye småstein i lufta, for å si det sånn.

Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass
Morten Bjørlo

Varmeapparatet kan forverre skaden

Et annet vinter- og vårproblem er forskjellen mellom inne- og utetemperatur.

– Når folk setter varmeapparatet på fullt, oppstår det spenninger i bilglasset. Hvis det er en liten skade der fra før, kan sprekken bli større når vinduet blir varmet opp innenfra. I tillegg kan en liten skade fort bli stor hvis fuktighet og smuss trenger inn i sprekken, sier Bjørlo.

Det er ikke ulovlig å kjøre med en sprekk i frontruta. Forskriften sier imidlertid at det ikke skal forekomme skader på over ti millimeter i diameter i synsfeltet. En slik skade kan være nok til at bilen ikke blir EU-godkjent, opplyser Bjørlo.

– Dessuten koster det mer å reparere skaden jo større den blir. Vi må som regel bytte frontruta hvis glasset enten har en betydelig sprekk i synsfeltet, har skader mindre enn fem centimeter fra kanten – eller har flere enn tre steinsprutskader, sier han.

Stor klimagevinst

Det er med andre ord smart å reparere en steinsprutskade raskt

– Hvis du får hjelp tidlig, er sjansene gode for at vi slipper å skifte hele frontruten, sier bilglasseksperten. Han fremhever klimagevinsten dette gir.

– Den er enorm. Vi har beregnet at reparasjon gir opptil 44 kg mindre karbondioksidutslipp enn utskifting. Bare tenk på avfallshåndteringen. De fleste reparasjoner fører ikke til mer avfall enn du kan ta med deg. Men du skal ikke skifte mange hele frontruter før du trenger en lastebil for å frakte dem vekk.

Bjørlo forteller at Belron-konsernet, som Hurtigruta tilhører, utfører tre millioner reparasjoner årlig. Det utgjør en besparelse på hele 126 000 tonn karbondioksid.

– Det er store tall, og vi fokuserer mye på dette. Mens den gjennomsnittlige reparasjonsgraden i Norge er på cirka 25 prosent, har Hurtigruta en reparasjonsgrad på over 40 prosent, sier han.

Få skaden vurdert så snart som mulig

Jostein Nilssen i Gjensidige forteller at de fleste forsikringsselskapene har tatt innover seg at reparasjon er både mer økonomisk og miljømessig mer fornuftig enn å sette inn nytt glass.

– Derfor krever vi ingen egenandel ved reparasjon, i likhet med mange andre forsikringsselskaper. Det er en god grunn i seg selv til å få undersøkt en skade så fort som mulig, sier han.

Sist oppdatert: