Bilde av en som sjekker en bil

Liten skade kan gi skyhøy verkstedregning

Må frontlykta på bilen byttes? Det kan fort koste deg opp mot 30 000 kroner. Moderne biler er fulle av avansert utstyr som gjør dem sikrere og mer komfortable å kjøre. Og, kostbare å reparere.

Hvis du nylig har fått reparert en skade på bilen din, er det godt mulig at du kan skrive under på følgende: Det er dyrt å ha bil på verksted – og det blir stadig dyrere. Prisen for en gjennomsnittsreparasjon har økt med mer enn tolv prosent i løpet av de siste to årene, viser tall fra Gjensidige.

Små skader – store konsekvenser

Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild

Det kan være flere grunner til at det noen ganger koster like mye å reparere en moderne bil som å kjøpe en eldre modell. Bilmekaniker og Gjensidige-rådgiver Jan Fleinsjø peker blant annet på lav kronekurs og generell prisstigning.

– Den viktigste grunnen er likevel det avanserte elektroniske utstyret som sitter i lykter, speil, støtfangere og frontruter. Her finner vi komplekse sensorer-, radarer- og kamerateknologi som inngår i ulike førerassistentsystemer. Utstyret øker trafikksikkerheten. Samtidig er det ofte svært dyrt å erstatte eller reparere, sier Jan.

Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild
Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild

Kostbar sikkerhet

Tor Simonsen
Tor Simonsen

Fagsjef Tor Simonsen i Norges Bilbransjeforbund peker på at mye av teknologien er plassert på utsatte steder. Radarsystemer og ulike sensorer sitter i grillen eller like bak støtfangerne. Og noen biler har kamera i speilhusene på hver side av bilen.

– Noen ganger kan små skader koste flere titusener å reparere, ofte fordi det dreier seg om bilens sikkerhetssystemer. Det som i «gamle dager» bare var en liten bulk som var enkel å fikse, kan i dag fort bli en kompleks operasjon hvor en rekke komponenter må sjekkes og kanskje skiftes, sier han, og fortsetter:

– Et annet eksempel er frontlykter. Før var nærmest hvem som helst i stand til å erstatte en utgått pære, som var relativt billig. Nye xenonpærer har en helt annen pris. I tillegg består dagens lampehus av avansert og dyr elektronikk, som automatisk blendingsfunksjon og kurvelys, legger fagsjefen til. 

Jan Fleinsjø sier Gjensidige har hatt flere skadesaker hvor det har kostet 20 000 og 30 000 for en ny frontlykt. I tillegg kommer arbeidet med å bytte delen og kalibrere elektronikken.

Tor Simonsen
Tor Simonsen

Dyr kunnskap

Når du studerer regningen fra verkstedet ditt, er det mulig at du stusser over mekanikerens tidsbruk og timepris. At verksteder bruker mer tid på en gjennomsnittsreparasjon enn før, kan imidlertid forklares med at moderne biler er mer komplekse og sikrere enn eldre modeller, fremholder Simonsen.

Når det gjelder timeprisen, peker han på at mange bilverksteder har investert mye i kompetanseutvikling og utstyr.

– Når avansert elektronikk skal kalibreres i tråd med bilprodusentens anvisninger, krever det både riktig kunnskap og rett verktøy. Begge deler koster, og regningen er det til syvende og sist kundene som får. Til gjengjeld skal de kunne føle seg sikre på at bilen deres ikke er trafikkfarlig når den ruller ut av verkstedet, sier Simonsen.

Han fremhever at det er viktig at bilverkstedene konkurrerer om kundene, men advarer bileiere mot å bare være opptatt av pris. 

– Det aller viktigste er at verkstedet har kompetansen som er nødvendig for å utføre arbeid på bilen din. Hvis den ikke er reparert ordentlig, kan et uhell få katastrofale konsekvenser.

Én millimeter er nok

Simonsen får støtte av Jan Fleinsjø, som mener det er viktigere enn noen gang å velge et autorisert verksted.

Han minner for eksempel om at mange bilmodeller har radar og kamera som «ser» 150–200 meter foran bilen. Utstyret inngår i for eksempel automatisk avstandsholder og bremseassistent, og er som regel montert henholdsvis i grillen og i speilet i frontruten.

– Hvis radar/kamera er én millimeter ute av still, vil utslaget bli stort 200 meter fremme, sier Jan.

Reparasjon av bil er kilde til mange konflikter mellom verksteder og bileiere. Forbrukerrådet og NAF har utarbeidet sjekklister som du kan benytte før du bestiller time – og hvis reparasjonen ikke gikk som ønsket.

Dyrere forsikring

Christian Haraldsen
Christian Haraldsen

Mange av de store verkstedregningene havner selvfølgelig hos forsikringsselskapene. Kommunikasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige forventer at prisstigningen får konsekvenser for prisene på forsikring.

– Det er alltid skummelt å uttale seg om priser, ettersom det er veldig mange forhold som kan spille inn på prisen til hver enkelt kunde. Men det er nokså opplagt at den utviklingen vi ser nå vil få konsekvenser for det generelle prisnivået på bilforsikring, sier Haraldsen.

Christian Haraldsen
Christian Haraldsen

Sist oppdatert: